Výchova a vzdělávání v přírodě je v současné době velmi populární a často diskutovanétéma. Hlavním cílem diplomové práce je stanovit úroveň vztahu k přírodě u žáků 1. stupně základních škol. Dalším cílem je identifikovat proměnné, které významně ovlivňují vztah žáků k přírodě, jako je pohlaví, bydliště, věk, navštěvovaný ročník základní školy nebo způsob výuky.Výzkumný vzorek byl tvořen 415 žáky prvního stupně základních škol.Výzkumný nástroj byl dotazník se škálovanými položkami. Data byla statisticky zpracována metodami deskriptivní, induktivní a vícerozměrné statistiky.Žáci měli pozitivní vztah k přírodě a gender, věk, ročník a škola se projevovaly jako významné faktory. V závěru jsou navrhnuty možnosti pro implikace do pedagogické praxe.
Anotace v angličtině
Outdoor education is currently a very popular and often debated topic. The main aim of the diploma thesis is to determine the level of relationship to nature in primary school pupils. Another aimis to identify variables that significantly affect students' relationship with nature, such as gender, residence, age, gradeor teaching methodin the school. The research sample consisted of 415 primary school pupils. The research tool was a questionnaire with 5-point scaled items. The data were statistically processed by descriptive, inferentialand multidimensional statistics. Pupils had a positive attitude towards nature and gender, age, grade and attended school were as significant factors. Theimplications for pedagogical practice are suggested in the conclusion.
Klíčová slova
vztah k přírodě, příroda, žáci prvního stupně ZŠ, kvantitativní přístup, dotazník
Klíčová slova v angličtině
relationship to nature, nature, primary school pupils, quantitative approach,questionnaire
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Výchova a vzdělávání v přírodě je v současné době velmi populární a často diskutovanétéma. Hlavním cílem diplomové práce je stanovit úroveň vztahu k přírodě u žáků 1. stupně základních škol. Dalším cílem je identifikovat proměnné, které významně ovlivňují vztah žáků k přírodě, jako je pohlaví, bydliště, věk, navštěvovaný ročník základní školy nebo způsob výuky.Výzkumný vzorek byl tvořen 415 žáky prvního stupně základních škol.Výzkumný nástroj byl dotazník se škálovanými položkami. Data byla statisticky zpracována metodami deskriptivní, induktivní a vícerozměrné statistiky.Žáci měli pozitivní vztah k přírodě a gender, věk, ročník a škola se projevovaly jako významné faktory. V závěru jsou navrhnuty možnosti pro implikace do pedagogické praxe.
Anotace v angličtině
Outdoor education is currently a very popular and often debated topic. The main aim of the diploma thesis is to determine the level of relationship to nature in primary school pupils. Another aimis to identify variables that significantly affect students' relationship with nature, such as gender, residence, age, gradeor teaching methodin the school. The research sample consisted of 415 primary school pupils. The research tool was a questionnaire with 5-point scaled items. The data were statistically processed by descriptive, inferentialand multidimensional statistics. Pupils had a positive attitude towards nature and gender, age, grade and attended school were as significant factors. Theimplications for pedagogical practice are suggested in the conclusion.
Klíčová slova
vztah k přírodě, příroda, žáci prvního stupně ZŠ, kvantitativní přístup, dotazník
Klíčová slova v angličtině
relationship to nature, nature, primary school pupils, quantitative approach,questionnaire
Zásady pro vypracování
Vztah k přírodě jak po teoretické, tak i po praktické stránce je jev, zejména v současnosti, klíčovým pro zachování prostředí vhodného pro život po všech stránkách. Vztah k přírodě je vhodné rozvíjet již od raného věku a formovat ho neustále až do dospělosti.
Cílem diplomové práce bude stanovit úroveň vztahu k přírodě u žáků prvního stupně základních škol. Následně bude snahou identifikovat proměnné, které mohou významně ovlivňovat vztah žáků k přírodě, jako jsou například způsob výuky, bydliště a další proměnné, které se stanoví na základě rešerše literatury. Před vypracováním diplomové práce je nutné se podrobně seznámit se směrnicí děkana 5D/2019 a dbát na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude v slovní, grafické a tabulkové formě.
Zásady pro vypracování
Vztah k přírodě jak po teoretické, tak i po praktické stránce je jev, zejména v současnosti, klíčovým pro zachování prostředí vhodného pro život po všech stránkách. Vztah k přírodě je vhodné rozvíjet již od raného věku a formovat ho neustále až do dospělosti.
Cílem diplomové práce bude stanovit úroveň vztahu k přírodě u žáků prvního stupně základních škol. Následně bude snahou identifikovat proměnné, které mohou významně ovlivňovat vztah žáků k přírodě, jako jsou například způsob výuky, bydliště a další proměnné, které se stanoví na základě rešerše literatury. Před vypracováním diplomové práce je nutné se podrobně seznámit se směrnicí děkana 5D/2019 a dbát na její dodržování. Dále prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, navrhnout výzkum, v rámci kterého budou sbírána data. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Vyjádření zjištění bude v slovní, grafické a tabulkové formě.
Seznam doporučené literatury
Liefländer, A. K., Fröhlich, G., Bogner, F. X., & Schultz, P. W. (2013). Promoting connectedness with nature through environmental education. Environmental Education Research, 19(3), 370-384.
Musitu-Ferrer, D., Esteban-Ibaňez, M., León-Moreno, C., & García, O. F. (2019). Is school adjustment related to environmental empathy and connectedness to nature?. Psychosocial Intervention, 28(2), 101-110.
Musitu-Ferrer, D., León-Moreno, C., Callejas-Jerónimo, J. E., Esteban-Ibáňez, M., & Musitu-Ochoa, G. (2019). Relationships between parental socialization styles, empathy and connectedness with nature: Their implications in environmentalism. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(14), 2461.
Pirchio, S., Passiatore, Y., Panno, A., Cipparone, M., & Carrus, G. (2021). The Effects of Contact With Nature During Outdoor Environmental Education on Students Wellbeing, Connectedness to Nature and Pro-sociality. Frontiers in Psychology, 12.
Sjöblom, P., & Svens, M. (2019). Learning in the Finnish outdoor classroom: Pupils views. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 19(4), 301-314.
Seznam doporučené literatury
Liefländer, A. K., Fröhlich, G., Bogner, F. X., & Schultz, P. W. (2013). Promoting connectedness with nature through environmental education. Environmental Education Research, 19(3), 370-384.
Musitu-Ferrer, D., Esteban-Ibaňez, M., León-Moreno, C., & García, O. F. (2019). Is school adjustment related to environmental empathy and connectedness to nature?. Psychosocial Intervention, 28(2), 101-110.
Musitu-Ferrer, D., León-Moreno, C., Callejas-Jerónimo, J. E., Esteban-Ibáňez, M., & Musitu-Ochoa, G. (2019). Relationships between parental socialization styles, empathy and connectedness with nature: Their implications in environmentalism. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(14), 2461.
Pirchio, S., Passiatore, Y., Panno, A., Cipparone, M., & Carrus, G. (2021). The Effects of Contact With Nature During Outdoor Environmental Education on Students Wellbeing, Connectedness to Nature and Pro-sociality. Frontiers in Psychology, 12.
Sjöblom, P., & Svens, M. (2019). Learning in the Finnish outdoor classroom: Pupils views. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 19(4), 301-314.