Bakalářská práce je zaměřena na inovativní IT, konkrétně na 3D tisk. V teoretické části popisuje tuto technologii a její místo ve vzdělávání. Spolu s činnostním učením a otázkou vzdělanosti učitelů, se práce věnuje začlenění IT technologií do týdenních plánů pedagoga tak, aby odpovídaly vzdělávacím oblastem RVP PV. Na základě činnostního učení a tvořivosti, jsou v didaktické části práce popsány rámcové i konkretizované cíle a didaktické postupy spolu s metodickými listy pro učitele. Výzkumná část bakalářské práce zjišťuje, zda jsou mateřské školy vybaveny ICT technologiemi a zda jsou učitelé dostatečně kompetentní v oblasti technologií a své znalosti mohou bez rizik dětem předávat a pracovat s nimi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on innovative IT, specifically 3D printing. The theoretical part describes this technology and its place in education. Along with activity-based learning and the issue of teacher education, the thesis looks at the integration of IT technology into teachers' weekly plans to match the educational areas of the Framework Education Programme for Elementary Education. On the basis of activity-based learning and creativity, the didactic part of the thesis describes the framework and specific objectives and didactic practices along with methodological sheets for teachers. The research part of the Bachelor's thesis investigates whether kindergartens are equipped with ICT technologies and whether teachers are sufficiently competent in the field of technology and can transfer and work with their knowledge to children without risks.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, 3D tisk, činnostní učení, tvořivost, vzdělávání učitelů, IT technologie
Klíčová slova v angličtině
Early childhood education, 3D printing, activity-based learning, creativity, teacher training, IT technology
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na inovativní IT, konkrétně na 3D tisk. V teoretické části popisuje tuto technologii a její místo ve vzdělávání. Spolu s činnostním učením a otázkou vzdělanosti učitelů, se práce věnuje začlenění IT technologií do týdenních plánů pedagoga tak, aby odpovídaly vzdělávacím oblastem RVP PV. Na základě činnostního učení a tvořivosti, jsou v didaktické části práce popsány rámcové i konkretizované cíle a didaktické postupy spolu s metodickými listy pro učitele. Výzkumná část bakalářské práce zjišťuje, zda jsou mateřské školy vybaveny ICT technologiemi a zda jsou učitelé dostatečně kompetentní v oblasti technologií a své znalosti mohou bez rizik dětem předávat a pracovat s nimi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on innovative IT, specifically 3D printing. The theoretical part describes this technology and its place in education. Along with activity-based learning and the issue of teacher education, the thesis looks at the integration of IT technology into teachers' weekly plans to match the educational areas of the Framework Education Programme for Elementary Education. On the basis of activity-based learning and creativity, the didactic part of the thesis describes the framework and specific objectives and didactic practices along with methodological sheets for teachers. The research part of the Bachelor's thesis investigates whether kindergartens are equipped with ICT technologies and whether teachers are sufficiently competent in the field of technology and can transfer and work with their knowledge to children without risks.
Klíčová slova
Předškolní vzdělávání, 3D tisk, činnostní učení, tvořivost, vzdělávání učitelů, IT technologie
Klíčová slova v angličtině
Early childhood education, 3D printing, activity-based learning, creativity, teacher training, IT technology
Zásady pro vypracování
Seznámení se s 3D tiskem a jeho využitím ve školství. Činnostní a prožitkové učení v preprimárním vzdělávání. 3D tisk a 3D pera jako nástroje pro činnostní učení, metody podporující názorně demonstrační učení a práci s obrazem ve všech oblastech RVP PV. Výzkumné šetření - dotazník - využití 3D technologií ve vzdělávání z pohledu pedagogů. Výzkumný vzorek odpovídající přibližně 10 MŠ. S tímto výzkumem bude souviset otázka vzdělávání učitelů a získávání nových kompetencí. Didaktická a metodická část: výroba pomůcek za pomoci 3D tisku. Bude obsahovat přesný návod pro učitele jak si vybrané pomůcky mohou vytisknout.
Zásady pro vypracování
Seznámení se s 3D tiskem a jeho využitím ve školství. Činnostní a prožitkové učení v preprimárním vzdělávání. 3D tisk a 3D pera jako nástroje pro činnostní učení, metody podporující názorně demonstrační učení a práci s obrazem ve všech oblastech RVP PV. Výzkumné šetření - dotazník - využití 3D technologií ve vzdělávání z pohledu pedagogů. Výzkumný vzorek odpovídající přibližně 10 MŠ. S tímto výzkumem bude souviset otázka vzdělávání učitelů a získávání nových kompetencí. Didaktická a metodická část: výroba pomůcek za pomoci 3D tisku. Bude obsahovat přesný návod pro učitele jak si vybrané pomůcky mohou vytisknout.
Seznam doporučené literatury
KLOSKI, Liza Wallach a Nick KLOSKI. Začínáme s 3D tiskem. Přeložil Jakub GONER. Brno: Computer Press, 2017. ISBN 978-80-251-4876-1.
LOKŠOVÁ, Irena. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0374-2.
NĚMEC, Jiří. S hrou na cestě za tvořivostí: poznámky k rozvoji tvořivosti žáků. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-014-X.
PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4834-8
ROSECKÁ, Zdena. Malá didaktika činnostního učení: [praktická příručka pro učitele a rodiče žáků základních škol, kteří mají zájem poznat české činnostní učení v pojetí Modelového školního vzdělávacího programu Tvořivá škola]. Brno: Tvořivá škola, 2003. ISBN 80-903397-0-0.
STŘÍTESKÝ, Ondřej. Základy 3D tisku s Josefem Průšou. Praha: Prusa Research a.s., 2019.
SYSLOVÁ, Zora, Radmila BURKOVIČOVÁ, Jana KROPÁČKOVÁ, Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer, 2019. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7598-276-6.
Seznam doporučené literatury
KLOSKI, Liza Wallach a Nick KLOSKI. Začínáme s 3D tiskem. Přeložil Jakub GONER. Brno: Computer Press, 2017. ISBN 978-80-251-4876-1.
LOKŠOVÁ, Irena. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0374-2.
NĚMEC, Jiří. S hrou na cestě za tvořivostí: poznámky k rozvoji tvořivosti žáků. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-014-X.
PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4834-8
ROSECKÁ, Zdena. Malá didaktika činnostního učení: [praktická příručka pro učitele a rodiče žáků základních škol, kteří mají zájem poznat české činnostní učení v pojetí Modelového školního vzdělávacího programu Tvořivá škola]. Brno: Tvořivá škola, 2003. ISBN 80-903397-0-0.
STŘÍTESKÝ, Ondřej. Základy 3D tisku s Josefem Průšou. Praha: Prusa Research a.s., 2019.
SYSLOVÁ, Zora, Radmila BURKOVIČOVÁ, Jana KROPÁČKOVÁ, Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer, 2019. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7598-276-6.