Obsah diplomové práce je věnován distanční výuce českého jazyka na ZŠ Kravaře v letech 2020 až 2021 v době pandemie covid-19, kdy byla zaváděna opatření vlády České republiky. V teoretické části jsou vymezeny klíčové pojmy, které se vztahují k tématu. Dále je zpracována problematika distančního vzdělávání s důrazem na výuku českého jazyka ve 3. a 4. třídě vybrané ZŠ. Praktická část je zaměřena na zkušenosti žáků a jejich rodičů jedné konkrétní třídy s distanční výukou ve zmíněném období pomocí dotazníkového šetření. V práci jsou uvedeny dva příklady k využití aplikací pro zpestření vyučovací hodiny.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on distance learning of the Czech language in the third grade at primary school in Kravaře during 2020 - 2021, when the government of the Czech Republic adopted measures for dealing with the COVID-19 pandemic. The thesis is divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part defines the key concepts of the topic. It is based on the issues of distance education and puts emphasis on the distance learning of the Czech language in the third and fourth grades of primary school. The empirical part of the thesis focuses on a questionnaire survey for pupils and parents and their experience with distance learning in the mentioned period. There are given two examples of applications to make distance learning more varied.
Obsah diplomové práce je věnován distanční výuce českého jazyka na ZŠ Kravaře v letech 2020 až 2021 v době pandemie covid-19, kdy byla zaváděna opatření vlády České republiky. V teoretické části jsou vymezeny klíčové pojmy, které se vztahují k tématu. Dále je zpracována problematika distančního vzdělávání s důrazem na výuku českého jazyka ve 3. a 4. třídě vybrané ZŠ. Praktická část je zaměřena na zkušenosti žáků a jejich rodičů jedné konkrétní třídy s distanční výukou ve zmíněném období pomocí dotazníkového šetření. V práci jsou uvedeny dva příklady k využití aplikací pro zpestření vyučovací hodiny.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on distance learning of the Czech language in the third grade at primary school in Kravaře during 2020 - 2021, when the government of the Czech Republic adopted measures for dealing with the COVID-19 pandemic. The thesis is divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part defines the key concepts of the topic. It is based on the issues of distance education and puts emphasis on the distance learning of the Czech language in the third and fourth grades of primary school. The empirical part of the thesis focuses on a questionnaire survey for pupils and parents and their experience with distance learning in the mentioned period. There are given two examples of applications to make distance learning more varied.
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 5D/2020 a dbát na její důsledné dodržování.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce, pravidelně konzultovat s vedoucí práce.
3. Zpracovat teoretickou část na základě prostudované odborné literatury, která bude zaměřena na jednotlivé pojmy související s distančním vzděláváním a výukou v době pandemie COVID 19.
4. Kvantitativní výzkum v praktické části bude zaměřen na zjištění spokojenosti žáků a rodičů s distanční výukou předmětu český jazyk v primárním školství. Dílčím cílem bude porovnat průběh distanční výuky ve 3. a následně ve 4. třídě na ZŠ Kravaře.
5. Zpracovat přehledně výsledky šetření a doplnit je vlastním komentářem a vyhodnotit výsledky.
6. Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a navrhnout doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana č. 5D/2020 a dbát na její důsledné dodržování.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce, pravidelně konzultovat s vedoucí práce.
3. Zpracovat teoretickou část na základě prostudované odborné literatury, která bude zaměřena na jednotlivé pojmy související s distančním vzděláváním a výukou v době pandemie COVID 19.
4. Kvantitativní výzkum v praktické části bude zaměřen na zjištění spokojenosti žáků a rodičů s distanční výukou předmětu český jazyk v primárním školství. Dílčím cílem bude porovnat průběh distanční výuky ve 3. a následně ve 4. třídě na ZŠ Kravaře.
5. Zpracovat přehledně výsledky šetření a doplnit je vlastním komentářem a vyhodnotit výsledky.
6. Zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a navrhnout doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning: učební text pro distanční studium. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. ISBN 978-80-86723-56-3.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning: učební text pro distanční studium. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. ISBN 978-80-86723-56-3.
ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.