Tato práce je věnována obecným pohledům na pracovní spokojenost a je zde pojata jako multidimenzionální koncept. Pro tuto problematiku je charakteristická existence mnoha aspektů, ovlivňujících pracovní spokojenost.
Kvalifikační práce si klade za cíl přispět k teoretickému rozpracování problematiky pracovní spokojenosti ve specifickém prostředí sociálních služeb. Shrnuje současné poznatky o problematice pracovní spokojenosti obecně a definuje pojem pracovní spokojenost. Jsou zde sumarizovány poznatky o faktorech ovlivňujících vnímání pracovní spokojenosti zaměstnanců, představeny motivační determinanty související s pracovní spokojeností, respektive nespokojeností. Dále jsem se v textu pokusila identifikovat a podrobněji zmapovat nejdůležitější oblasti v problematice pracovní spokojenosti, nastínit souvislosti, dilemata a problémy, které se v oblasti pracovní spokojenosti vyskytují. V neposlední řadě je zde definována nezastupitelná úloha manažerů v rámci problematiky pracovní spokojenosti zaměstnanců.
Ke zpracování praktické části byla použita kvantitativní strategie výzkumu. Pro dosažení stanoveného cíle byl použit standardizovaný dotazník Job Satisfaction Survey, který byl doplněn o otázky zabývající se vzděláním, délkou praxe, věkem a dalšími demografickými údaji. Dotazník byl distribuován zaměstnancům v sociálních službách v rámci České republiky. Cílem výzkumu bylo analyzovat úroveň subjektivní pracovní spokojenosti u zaměstnanců poskytovatelů sociálních služeb, v rámci souboru popsat pracovní spokojenost jako celek, zjistit, zda existují rozdíly v pracovní spokojenosti, zda existuje vztah mezi pracovní spokojeností a vybranými proměnnými.
Anotace v angličtině
The qualification work is devoted to general views on job satisfaction and is conceived as a multidimensional concept. This isme is characterized by the existence of many aspectsaffecting job satisfaction.
The qualification work aids to contribute to the theoretical elaboration of the isme of jobsatisfaction in the specific enviroment of social services. It sumarizes current knowledge about the issue of job satisfaction in general and defines the koncept of job satisfaction. It sumarizes knowledge about the factors influencing the perception of job satisfaction of employees, presents the motivational determinants related to job satisfaction respectively dissatisfaction. Furthermore, in the text I tried to identify and map in more detail the most important areas in the field of job satisfactions, outlines the context, dilemmas and problems encountered in the field of job satisfaction. Last but not least, the irreplaceable role of managers in the isme of employee job satisfaction is defined here.
A quantitative research strategy was used for the practical part of the study. A standardized Job Satisfaction Survey questionnaire was used to achieve the stated objective, supplemented with questions dealing with education, length of experience, age and other demographic data. The questionnaire was distributed to social service workers in the Czech republic. The aim of the research was to analyze the level of subjective job satisfaction among employees of social service providers, to describe job satisfaction as a whole, to determine whether there are differences in job satisfaction, and to determine whether there is a relationship between job satisfaction and selected variables.
Klíčová slova
Pracovní spokojenost, psychologie práce, spokojenost zaměstnanců, motivace, organizační kultura, sociální služby.
Klíčová slova v angličtině
Job satisfaction, work psychology, employee satisfaction, motivation, organisational culture, social services.
Rozsah průvodní práce
97 s. + 4 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce je věnována obecným pohledům na pracovní spokojenost a je zde pojata jako multidimenzionální koncept. Pro tuto problematiku je charakteristická existence mnoha aspektů, ovlivňujících pracovní spokojenost.
Kvalifikační práce si klade za cíl přispět k teoretickému rozpracování problematiky pracovní spokojenosti ve specifickém prostředí sociálních služeb. Shrnuje současné poznatky o problematice pracovní spokojenosti obecně a definuje pojem pracovní spokojenost. Jsou zde sumarizovány poznatky o faktorech ovlivňujících vnímání pracovní spokojenosti zaměstnanců, představeny motivační determinanty související s pracovní spokojeností, respektive nespokojeností. Dále jsem se v textu pokusila identifikovat a podrobněji zmapovat nejdůležitější oblasti v problematice pracovní spokojenosti, nastínit souvislosti, dilemata a problémy, které se v oblasti pracovní spokojenosti vyskytují. V neposlední řadě je zde definována nezastupitelná úloha manažerů v rámci problematiky pracovní spokojenosti zaměstnanců.
Ke zpracování praktické části byla použita kvantitativní strategie výzkumu. Pro dosažení stanoveného cíle byl použit standardizovaný dotazník Job Satisfaction Survey, který byl doplněn o otázky zabývající se vzděláním, délkou praxe, věkem a dalšími demografickými údaji. Dotazník byl distribuován zaměstnancům v sociálních službách v rámci České republiky. Cílem výzkumu bylo analyzovat úroveň subjektivní pracovní spokojenosti u zaměstnanců poskytovatelů sociálních služeb, v rámci souboru popsat pracovní spokojenost jako celek, zjistit, zda existují rozdíly v pracovní spokojenosti, zda existuje vztah mezi pracovní spokojeností a vybranými proměnnými.
Anotace v angličtině
The qualification work is devoted to general views on job satisfaction and is conceived as a multidimensional concept. This isme is characterized by the existence of many aspectsaffecting job satisfaction.
The qualification work aids to contribute to the theoretical elaboration of the isme of jobsatisfaction in the specific enviroment of social services. It sumarizes current knowledge about the issue of job satisfaction in general and defines the koncept of job satisfaction. It sumarizes knowledge about the factors influencing the perception of job satisfaction of employees, presents the motivational determinants related to job satisfaction respectively dissatisfaction. Furthermore, in the text I tried to identify and map in more detail the most important areas in the field of job satisfactions, outlines the context, dilemmas and problems encountered in the field of job satisfaction. Last but not least, the irreplaceable role of managers in the isme of employee job satisfaction is defined here.
A quantitative research strategy was used for the practical part of the study. A standardized Job Satisfaction Survey questionnaire was used to achieve the stated objective, supplemented with questions dealing with education, length of experience, age and other demographic data. The questionnaire was distributed to social service workers in the Czech republic. The aim of the research was to analyze the level of subjective job satisfaction among employees of social service providers, to describe job satisfaction as a whole, to determine whether there are differences in job satisfaction, and to determine whether there is a relationship between job satisfaction and selected variables.
Klíčová slova
Pracovní spokojenost, psychologie práce, spokojenost zaměstnanců, motivace, organizační kultura, sociální služby.
Klíčová slova v angličtině
Job satisfaction, work psychology, employee satisfaction, motivation, organisational culture, social services.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
1. Definovat pojem pracovní spokojenosti, podrobněji zmapovat oblasti pracovní spokojenosti a identifikovat faktory ovlivňující pracovní spokojenost: obecná spokojenost s rozsahem práce, funkčnost pracovního kolektivu, osobní perspektiva, oblast managementu, možnost dalšího vzdělávání, pracovní prostředí, motivační faktory, soulad s cíli organizace a jiné.
2. Zmapovat úroveň pracovní spokojenosti zaměstnanců v sociálních službách.
3. Analyzovat výsledky šetření pracovní spokojenosti a navržení nápravných opatření.
Struktura práce:
A. Teoretická část - sběr teoretických poznatků, vyhledání a nastudování odborné literatury a online zdrojů obsahujících informace k danému tématu.
B. Praktická část - z některých konotací nastíněných v teoretické části mé diplomové práce bude vycházet část praktická, ve které se chci zabývat měřením spokojenosti zaměstnanců pomocí dotazníku, a to v organizacích sociálních služeb v různých kategoriích pracovního zařazení. Spokojenost zaměstnanců bude v práci pojata jako multidimenzionální koncept (s pracovním výkonem, platovým ohodnocením, zpětnou vazbou, mezilidskými vztahy, uspokojením z práce, spolupráce oddělní atd.). Analýza stavu poskytne podklady k návrhu nápravných opatření.
Pro výzkum v praktické části budou použity kvantitativní metody, a to konkrétně analýza dat získaných pomocí speciálně vytvořeného dotazníku. Dotazník bude vytvořen na základě poznatků odborné literatury a mých profesních zkušeností a nejprve bude provedena jeho pilotáž. Předpokládám využití metod jako sémantický diferenciál, projektivní dotazování spolu s využitím nástrojů pro měření organizační kultury (např. část AWSL).
C. Sumarizace údajů a sepsání závěrečné práce.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
1. Definovat pojem pracovní spokojenosti, podrobněji zmapovat oblasti pracovní spokojenosti a identifikovat faktory ovlivňující pracovní spokojenost: obecná spokojenost s rozsahem práce, funkčnost pracovního kolektivu, osobní perspektiva, oblast managementu, možnost dalšího vzdělávání, pracovní prostředí, motivační faktory, soulad s cíli organizace a jiné.
2. Zmapovat úroveň pracovní spokojenosti zaměstnanců v sociálních službách.
3. Analyzovat výsledky šetření pracovní spokojenosti a navržení nápravných opatření.
Struktura práce:
A. Teoretická část - sběr teoretických poznatků, vyhledání a nastudování odborné literatury a online zdrojů obsahujících informace k danému tématu.
B. Praktická část - z některých konotací nastíněných v teoretické části mé diplomové práce bude vycházet část praktická, ve které se chci zabývat měřením spokojenosti zaměstnanců pomocí dotazníku, a to v organizacích sociálních služeb v různých kategoriích pracovního zařazení. Spokojenost zaměstnanců bude v práci pojata jako multidimenzionální koncept (s pracovním výkonem, platovým ohodnocením, zpětnou vazbou, mezilidskými vztahy, uspokojením z práce, spolupráce oddělní atd.). Analýza stavu poskytne podklady k návrhu nápravných opatření.
Pro výzkum v praktické části budou použity kvantitativní metody, a to konkrétně analýza dat získaných pomocí speciálně vytvořeného dotazníku. Dotazník bude vytvořen na základě poznatků odborné literatury a mých profesních zkušeností a nejprve bude provedena jeho pilotáž. Předpokládám využití metod jako sémantický diferenciál, projektivní dotazování spolu s využitím nástrojů pro měření organizační kultury (např. část AWSL).
C. Sumarizace údajů a sepsání závěrečné práce.
Seznam doporučené literatury
ARMSTRONG, Michael a Stephen TAYLOR. Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postup. 13. vydání. Praha: Grada Publishing, 2015.
BEDRNOVÁ, Eva, Eva JAROŠOVÁ a Ivan NOVÝ. Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press, 2012.
KOCIANOVÁ, Renata. Personální řízení. Východiska a vývoj. 2., přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2012.
PAUKNEROVÁ, Daniela. Psychologie pro ekonomy a manažery. 3., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. 2012.
PLAMÍNEK, Jiří. Tajemství motivace: jak zařídit, aby pro vás lidé rádi pracovali. 3., rozšířené vydání. Praha: Grada. 2015.
PLEVOVÁ, Ilona. Management v ošetřovatelství.Praha: Grada. 2012.
URBAN, Jan. Firemní kultura a identita. Praha: Ústav práva a právní vědy. 2014.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Tato práce je věnována obecným pohledům na pracovní spokojenost a je zde pojata jako multidimenzionální koncept. Pro tuto problematiku je charakteristická existence mnoha aspektů, ovlivňujících pracovní spokojenost.
Kvalifikační práce si klade za cíl přispět k teoretickému rozpracování problematiky pracovní spokojenosti ve specifickém prostředí sociálních služeb. Shrnuje současné poznatky o problematice pracovní spokojenosti obecně a definuje pojem pracovní spokojenost. Jsou zde sumarizovány poznatky o faktorech ovlivňujících vnímání pracovní spokojenosti zaměstnanců, představeny motivační determinanty související s pracovní spokojeností, respektive nespokojeností. Dále jsem se v textu pokusila identifikovat a podrobněji zmapovat nejdůležitější oblasti v problematice pracovní spokojenosti, nastínit souvislosti, dilemata a problémy, které se v oblasti pracovní spokojenosti vyskytují. V neposlední řadě je zde definována nezastupitelná úloha manažerů v rámci problematiky pracovní spokojenosti zaměstnanců.
Ke zpracování praktické části byla použita kvantitativní strategie výzkumu. Pro dosažení stanoveného cíle byl použit standardizovaný dotazník Job Satisfaction Survey, který byl doplněn o otázky zabývající se vzděláním, délkou praxe, věkem a dalšími demografickými údaji. Dotazník byl distribuován zaměstnancům v sociálních službách v rámci České republiky. Cílem výzkumu bylo analyzovat úroveň subjektivní pracovní spokojenosti u zaměstnanců poskytovatelů sociálních služeb, v rámci souboru popsat pracovní spokojenost jako celek, zjistit, zda existují rozdíly v pracovní spokojenosti, zda existuje vztah mezi pracovní spokojeností a vybranými proměnnými.
Otázky vedoucího diplomové práce:
V čem Vás práce obohatila a co Vás nejvíce překvapilo při jejím zpracování?
Uvažujete o publikování výsledků Vašeho šetření?
Otázky oponenta diplomové práce:
Co znamená částečné potvrzení hypotézy?
Která oblast pracovní spokojenosti se Vám jeví jako nejrizikovější?
V které oblasti lze efektivně a rychle manažersky zasáhnout pro uskutečnění změny?
Studentka erudovaně zodpověděla dotazy členů zkušební komise.
Členové komise ohodnotili diplomovou práci známkou: výborně.