Diplomová práce se zabývá analýzou zdravotní gramotnosti praktických
a všeobecných sester v České republice. Sumarizuje výsledná data stran celkové úrovně zdravotní gramotnosti i úrovně v jednotlivých doménách a porovnává je zejména s výsledky šetření míry zdravotní gramotnosti obyvatel ČR. Práce rovněž objasňuje odbornou terminologii v oblasti zdravotní péče, prevence nemoci a podpory zdraví. Důraz klade na klíčový význam zvyšování zdravotní gramotnosti celé populace.
Anotace v angličtině
The diploma thesis comprise analysis of health knowledge of practical
and general nurses in the Czech Republic. It summarizes the resulting data of the parties to the overall level of health literacy and the level in individual domains and compares them especially with the results of the survey of the level of health literacy of the population of the Czech Republic. The work also explains professional terminology on the field of health care, disease prevention and health support. It emphasizes the key importance of increasing the health literacy of the entire population.
Klíčová slova
Klíčová slova: zdraví, podpora zdraví, prevence, zdravotní gramotnost.
Klíčová slova v angličtině
Key words: health, health promotion, prevention, health literacy.
Rozsah průvodní práce
95 s. + 12 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá analýzou zdravotní gramotnosti praktických
a všeobecných sester v České republice. Sumarizuje výsledná data stran celkové úrovně zdravotní gramotnosti i úrovně v jednotlivých doménách a porovnává je zejména s výsledky šetření míry zdravotní gramotnosti obyvatel ČR. Práce rovněž objasňuje odbornou terminologii v oblasti zdravotní péče, prevence nemoci a podpory zdraví. Důraz klade na klíčový význam zvyšování zdravotní gramotnosti celé populace.
Anotace v angličtině
The diploma thesis comprise analysis of health knowledge of practical
and general nurses in the Czech Republic. It summarizes the resulting data of the parties to the overall level of health literacy and the level in individual domains and compares them especially with the results of the survey of the level of health literacy of the population of the Czech Republic. The work also explains professional terminology on the field of health care, disease prevention and health support. It emphasizes the key importance of increasing the health literacy of the entire population.
Klíčová slova
Klíčová slova: zdraví, podpora zdraví, prevence, zdravotní gramotnost.
Klíčová slova v angličtině
Key words: health, health promotion, prevention, health literacy.
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Teoretická východiska problematiky zdravotní gramotnosti
3. Podpora zdraví a role zdravotnických pracovníků
4. Analýza a zpracování dotazníkového šetření
5. Posouzení a komparace zdravotní gramotnosti zdravotnických pracovníků
6. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Úvod
2. Teoretická východiska problematiky zdravotní gramotnosti
3. Podpora zdraví a role zdravotnických pracovníků
4. Analýza a zpracování dotazníkového šetření
5. Posouzení a komparace zdravotní gramotnosti zdravotnických pracovníků
6. Závěr
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, M., 2013. Ekonomické a sociální determinanty zdraví v Ústeckém kraji a Sasku. 1. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-418-7.
ČELEDOVÁ, L. aj. HOLČÍK, 2019. Social medicine: an introduction to new public health. Praha: Univerzita Karlova-Nakladatelství Karolinum. Učební texty Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-246-4276-5.
HAMPLOVÁ, L., 2020. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví \textendash pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada, 1. vyd. ISBN 978-80-272-1477-1.
KICKBUSCH, I., J., M. PELIKAN, F. APFEL a Agis D. TSOUROS, ed., 2020. Zdravotní gramotnost: solidní fakta. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR ve spolupráci s Ústavem pro zdravotní gramotnost, z.ú. a Státním zdravotním ústavem. ISBN 978-80-85047-63-9.
PARNELL, T., A., 2015. Health literacy in nursing: Providing personcentered care. New York: Springer. ISBN 978-0-8261-6172-7.
ŠULCOVÁ, M., I., ČIŽMÁR, E., FABIÁNOVÁ a kol., 2013. Verejné zdravotníctvo. Slovakia: VEDA. ISBN 9788022412834.
VAN DEN BROUCKE, S., 2014. Health literacy: a critical concept for public health. Arch Public Health 72, 10 [online]. Dostupné z: https://doi.org/10.1186/2049-3258-72-10.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, M., 2013. Ekonomické a sociální determinanty zdraví v Ústeckém kraji a Sasku. 1. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-418-7.
ČELEDOVÁ, L. aj. HOLČÍK, 2019. Social medicine: an introduction to new public health. Praha: Univerzita Karlova-Nakladatelství Karolinum. Učební texty Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-246-4276-5.
HAMPLOVÁ, L., 2020. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví \textendash pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada, 1. vyd. ISBN 978-80-272-1477-1.
KICKBUSCH, I., J., M. PELIKAN, F. APFEL a Agis D. TSOUROS, ed., 2020. Zdravotní gramotnost: solidní fakta. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR ve spolupráci s Ústavem pro zdravotní gramotnost, z.ú. a Státním zdravotním ústavem. ISBN 978-80-85047-63-9.
PARNELL, T., A., 2015. Health literacy in nursing: Providing personcentered care. New York: Springer. ISBN 978-0-8261-6172-7.
ŠULCOVÁ, M., I., ČIŽMÁR, E., FABIÁNOVÁ a kol., 2013. Verejné zdravotníctvo. Slovakia: VEDA. ISBN 9788022412834.
VAN DEN BROUCKE, S., 2014. Health literacy: a critical concept for public health. Arch Public Health 72, 10 [online]. Dostupné z: https://doi.org/10.1186/2049-3258-72-10.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomová práce se zabývá analýzou zdravotní gramotnosti praktických a všeobecných sester v České republice. Objasňuje odbornou terminologii v oblasti zdravotní péče, prevence nemoci a podpory zdraví. Důraz klade na klíčový význam zvyšování zdravotní gramotnosti celé populace. Dále práce sumarizuje poznatky domácích i zahraničních výzkumů dané problematiky. Sestry jsou považovány za stěžejní aktéry zvyšující úroveň a kompetence v oblasti zdravotní gramotnosti široké laické veřejnosti. Z této skutečnosti vyplývá potřeba, zmapovat míru úrovně zdravotní gramotnosti sester stran celkové zdravotní gramotnosti, ale i v jednotlivých doménách této disciplíny. Toto bylo největší motivací, ale i zároveň cílem diplomové práce.
K realizaci výzkumného šetření bylo k distribuci validovaného dotazníku HLS-EUQ47 vzhledem k nepříznivé epidemiologické situaci využito platformy my.survio.com a sociálních sítí. Dotazník byl do aplikace vložen v plném rozsahu, bez vlastních úprav. Již během pěti dnů jej vyplnilo 301 respondentů. Poté byl dotazník ze sociálních sítí stažen.
Na základě výsledků šetření této práce došlo k překvapivým zjištěním. Praktické i všeobecné sestry doložily adekvátní míru zdravotní gramotnosti a zejména doména podpory zdraví je pro sestry komplikovanou oblastí. Tyto nepříznivé výsledky dokládají naléhavost zvyšovat míru zdravotní gramotnosti sester, prostředníků ovlivňující hladinu zdravotní gramotnosti populace. Je nezbytné implementovat tuto problematiku do osnov raného ošetřovatelského vzdělávání na všech jeho úrovních. Dále je potřeba zavést do praxe jednoduchý nástroj, jednak k mapování míry gramotnosti sester, ale rovněž i pacientů. Dalším nezbytným krokem je implementace soustavné celoživotní výchovy ke zdraví v procesu poskytování / přijímání
zdravotní péče.
Otázky vedoucího diplomové práce:
Popište, jak byste implementovala zvyšování zdravotní gramotnosti do kultury zdravotnické organizace?
Otázky oponenta diplomové práce:
V rámci DP bylo zjištěno, že z posuzovaného souboru má 41,3 % (121) respondentů nedostatečnou úroveň zdravotní gramotnosti. Nejhorší úroveň zdravotní gramotnosti byla zjištěna v oblasti podpory zdraví (v porovnání s úrovní celkové zdravotní gramotnosti, gramotnosti v oblasti prevence nemocí a v oblasti zdravotní péče).
Jak si tuto skutečnost vysvětlujete?
Co považujete za její příčinu?
A jak navrhujete situaci zlepšit?
Studentka zodpověděla dotazy členů zkušební komise.
Členové komise ohodnotili diplomovou práci známkou: velmi dobře.