ABSTRAKT
Úvod: V mé bakalářské práci jsem se zabývala využitím přístroje BalanceTutor v rehabilitaci LCA kolenního kloubu a problematikou fyzioterapie po ruptuře LCA kolenního kloubu u sportovců.
Cíl práce: Cílem bakalářské práce je přispět k řešení problematiky LCA u sportovců a poukázat na doplňkové využití BalanceTutoru při komplexní rehabilitaci LCA.
Metodika: Hlavní část práce je věnována kazuistice 23leté pacientky po plastice předního zkříženého vazu pravého kolenního kloubu. Nejprve jsem vypracovala vstupní kineziologický rozbor. Součástí vstupního kineziologického rozboru byla anamnéza pacienta, antropometrie, goniometrie, svalový test dle prof. Jandy (2004), specifické testy pro kolenní kloub a testy hluboké stabilizace trupu. Na základě vstupního vyšetření byl probandovi stanoven krátkodobý fyzioterapeutický plán, který byl složen z 12 terapií. Terapie probíhaly 1x týdně 90 minut po dobu 3 měsíců. V průběhu krátkodobého rehabilitačního plánu bylo po 6 týdnech provedeno kontrolní vyšetření se zaměřením na měkké tkáně, svalovou sílu, obvody dolních končetin a rozsah pohybu pravého kolenního kloubu do extenze. Po 3 měsících byl v rámci poslední terapie vypracován výstupní kineziologický rozbor. Na základě výsledků výstupního kineziologického rozboru byl zpracován dlouhodobý fyzioterapeutický plán.
Výsledky: S pacientkou se nám podařilo obnovit fyziologický rozsah pohybu do flexe v pravém kolenním kloubu. Rozsah pohybu do extenze v pravém kolenním kloubu zatím stále není plný, ale došlo ke zlepšení. Podařilo se zvýšit svalovou sílu, při pohybu do extenze a zlepšila se také posturální trupová stabilizace. Pacientka pociťuje větší stabilitu kolenního kloubu a větší jistotu při pohybu.
Závěr: Práce s pacientkou mě bavila a obohatila mě o nové zkušenosti. Doufám, že touto prací přispěji k řešení problematiky poranění LCA a k rozšíření informací o přístroji BalanceTutor.
Anotace v angličtině
SUMMARY
Introduction: This bachelor thesis deals with the use of the BalanceTutor device in the rehabilitation of the ACL knee joint and the issue of physiotherapy after ACL knee joint rupture in athletes.
The objective: The aim of this thesis is to contribute to solving the issue of LCA injuries in athletes and to also highlight the complementary use of the BalanceTutor device within the complex rehabilitation procedure of ACL.
Methodology: The main part of the thesis focuses on a case study conducted on a 23-year-old female patient who underwent an anterior cruciate ligament surgical operation of the right knee joint. First, I conducted an initial kinesiological analysis including patient's history, anthropometry, goniometry, muscle test according to Prof. Janda (2004), I run specific tests for the knee joint as well as deep stabilization tests of the body. Based on the initial examination, the proband was presented with a short-term physiotherapy plan consisting of 12 sessions. The therapies were conducted once a week for 90 ninutes for 3 months. During the duration of the short-term physiotherapy rehabilitation plan, a follow-up examination was performed afteer 6 weeks, focusing on soft tissue, muscle strength, lower legs circumference, and range of motion of the right knee joint into extension. After 3 months, an outcome kinesiological analysis was performed as part of the last therapy session. Based on the results of the outcome analysis, a long-term physiotherapy rehabilitation plan was devised.
Results: We were able to restore the physiological range of motion to flexion in the right knee joint with the proband. The range of motion into extension with the right knee is still not up to its full capacity, but there was a gradual improvement after the sessions. Muscle strength has increased during extension and postural trunk stabilisation has improved. The proband feels stability in the joint has increased and thus feels more confident while moving it.
Conclusions: Working with the patient has been enriching to me. I hope that this thesis will contribute to solving this issue of ACL injuries and will also help to spread information on using the BalanceTutor device.
ABSTRAKT
Úvod: V mé bakalářské práci jsem se zabývala využitím přístroje BalanceTutor v rehabilitaci LCA kolenního kloubu a problematikou fyzioterapie po ruptuře LCA kolenního kloubu u sportovců.
Cíl práce: Cílem bakalářské práce je přispět k řešení problematiky LCA u sportovců a poukázat na doplňkové využití BalanceTutoru při komplexní rehabilitaci LCA.
Metodika: Hlavní část práce je věnována kazuistice 23leté pacientky po plastice předního zkříženého vazu pravého kolenního kloubu. Nejprve jsem vypracovala vstupní kineziologický rozbor. Součástí vstupního kineziologického rozboru byla anamnéza pacienta, antropometrie, goniometrie, svalový test dle prof. Jandy (2004), specifické testy pro kolenní kloub a testy hluboké stabilizace trupu. Na základě vstupního vyšetření byl probandovi stanoven krátkodobý fyzioterapeutický plán, který byl složen z 12 terapií. Terapie probíhaly 1x týdně 90 minut po dobu 3 měsíců. V průběhu krátkodobého rehabilitačního plánu bylo po 6 týdnech provedeno kontrolní vyšetření se zaměřením na měkké tkáně, svalovou sílu, obvody dolních končetin a rozsah pohybu pravého kolenního kloubu do extenze. Po 3 měsících byl v rámci poslední terapie vypracován výstupní kineziologický rozbor. Na základě výsledků výstupního kineziologického rozboru byl zpracován dlouhodobý fyzioterapeutický plán.
Výsledky: S pacientkou se nám podařilo obnovit fyziologický rozsah pohybu do flexe v pravém kolenním kloubu. Rozsah pohybu do extenze v pravém kolenním kloubu zatím stále není plný, ale došlo ke zlepšení. Podařilo se zvýšit svalovou sílu, při pohybu do extenze a zlepšila se také posturální trupová stabilizace. Pacientka pociťuje větší stabilitu kolenního kloubu a větší jistotu při pohybu.
Závěr: Práce s pacientkou mě bavila a obohatila mě o nové zkušenosti. Doufám, že touto prací přispěji k řešení problematiky poranění LCA a k rozšíření informací o přístroji BalanceTutor.
Anotace v angličtině
SUMMARY
Introduction: This bachelor thesis deals with the use of the BalanceTutor device in the rehabilitation of the ACL knee joint and the issue of physiotherapy after ACL knee joint rupture in athletes.
The objective: The aim of this thesis is to contribute to solving the issue of LCA injuries in athletes and to also highlight the complementary use of the BalanceTutor device within the complex rehabilitation procedure of ACL.
Methodology: The main part of the thesis focuses on a case study conducted on a 23-year-old female patient who underwent an anterior cruciate ligament surgical operation of the right knee joint. First, I conducted an initial kinesiological analysis including patient's history, anthropometry, goniometry, muscle test according to Prof. Janda (2004), I run specific tests for the knee joint as well as deep stabilization tests of the body. Based on the initial examination, the proband was presented with a short-term physiotherapy plan consisting of 12 sessions. The therapies were conducted once a week for 90 ninutes for 3 months. During the duration of the short-term physiotherapy rehabilitation plan, a follow-up examination was performed afteer 6 weeks, focusing on soft tissue, muscle strength, lower legs circumference, and range of motion of the right knee joint into extension. After 3 months, an outcome kinesiological analysis was performed as part of the last therapy session. Based on the results of the outcome analysis, a long-term physiotherapy rehabilitation plan was devised.
Results: We were able to restore the physiological range of motion to flexion in the right knee joint with the proband. The range of motion into extension with the right knee is still not up to its full capacity, but there was a gradual improvement after the sessions. Muscle strength has increased during extension and postural trunk stabilisation has improved. The proband feels stability in the joint has increased and thus feels more confident while moving it.
Conclusions: Working with the patient has been enriching to me. I hope that this thesis will contribute to solving this issue of ACL injuries and will also help to spread information on using the BalanceTutor device.
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku úrazů nebo funkčních poruch ve sportovních odvětví
Kineziologický rozbor (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému, pohybový stereotyp) před a po ukončení fyzioterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu fyzioterapie
Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu fyzioterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku úrazů nebo funkčních poruch ve sportovních odvětví
Kineziologický rozbor (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému, pohybový stereotyp) před a po ukončení fyzioterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu fyzioterapie
Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu fyzioterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KUČERA, M. a I. DYLEVSKÝ, 1999. Sportovní medicína. 1. vyd. Praha: Grada Pub. 280 p. ISBN 80-716-9725-7.
PAVLŮ, D., 2002. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. 1. vyd. Brno: CERM, 239 s. ISBN 80-7204-266-1.
PILNÝ, J., 2007. Prevence úrazů pro sportovce: taping: popis zranění, první pomoc, léčba, rehabilitace. 1. vyd. Praha: Grada, 103 s. ISBN 978-802-4716-756.
ROCK, C. M., S a P. KRUEGER, 2000. Agisticko-excentrické kontrakční postupy k ovlivnění funkčních poruch pohybového systému. 1. vyd. Zurich: Dr. Brugger-Institut. 144 s. ISBN 3-905407-01-9.
VAŘEKA, I. a R. VAŘEKOVÁ, 2009. Kineziologie nohy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 189 s. Monografie (Univerzita Palackého). ISBN 978-802-4424-323.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KUČERA, M. a I. DYLEVSKÝ, 1999. Sportovní medicína. 1. vyd. Praha: Grada Pub. 280 p. ISBN 80-716-9725-7.
PAVLŮ, D., 2002. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. 1. vyd. Brno: CERM, 239 s. ISBN 80-7204-266-1.
PILNÝ, J., 2007. Prevence úrazů pro sportovce: taping: popis zranění, první pomoc, léčba, rehabilitace. 1. vyd. Praha: Grada, 103 s. ISBN 978-802-4716-756.
ROCK, C. M., S a P. KRUEGER, 2000. Agisticko-excentrické kontrakční postupy k ovlivnění funkčních poruch pohybového systému. 1. vyd. Zurich: Dr. Brugger-Institut. 144 s. ISBN 3-905407-01-9.
VAŘEKA, I. a R. VAŘEKOVÁ, 2009. Kineziologie nohy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 189 s. Monografie (Univerzita Palackého). ISBN 978-802-4424-323.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala bakalářskou práci, jejímž tématem bylo: „Využití přístroje Balance Tutor v rehabilitaci LCA kolenního kloubu u sportovců“. Během prezentace seznámila členy komise pro Státní zkoušky s teoretickými východisky, cílem, úkoly, výsledky práce a vyjádřila se ke splnění cíle a úkolů práce. Vedoucí práce nevznesl žádné dotazy. Studentka zodpověděla tři dotazy oponenta práce: „Mezi operací (9/2020) a vstupním vyšetřením (9/2021) uběhl rok. Probíhala v této době nějaká fyzioterapie?“; „U pacientky docházelo k opakovanému poranění LCA, pravděpodobně i díky sportu. Dává si to sama pacientka nějak do souvislostí a případně přemýšlela nad změnou?“; „Vysvětlete „Test hamstring 5 pozic“ (str. 35).“. Členové komise nevznesli doplňující dotazy. Návrh klasifikace vedoucího práce byla známka 1 a návrh klasifikace oponenta práce byla známka 1. Členové komise navrhli klasifikovat obhajobu závěrečné práce studentky známkami: 1, 1, 1, 1. Členové komise hlasovali o návrhu klasifikace 1 (4 hlasy pro, 0 hlasů proti). Členové komise klasifikovali obhajobu bakalářské práce studentky známkou: 1.