Tato bakalářská práce se zabývá tématem ergoterapie dětí s mozkovou obrnou v domácím prostředí. Přináší teoretické poznatky problematiky i praktickou ukázku v rámci kazuistiky. V první části práce jsou shrnuty teoretické poznatky k diagnóze mozkové obrny, její léčbě včetně ergoterapie a v neposlední řadě je věnován prostor možnostem ergoterapie v domácím prostředí. Druhá část práce obsahuje kazuistiku klientky s touto diagnózou. V kazuistice je zahrnuto vstupní ergoterapeutické hodnocení, jednotlivé ergoterapeutické intervence probíhající v domácím prostředí, výstupní ergoterapeutické hodnocení a následně stanovený dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis covers the topic of occupational therapy in children with cerebral palsy in their home environment. It provides theoretical knowledge of the issue as well as a clinical example in a form of a case study. In the first part of the thesis, theoretical information regarding the diagnosis of cerebral palsy and its therapy including occupational therapy, is given. Last but not least, the occupational therapy in a home environment is described. The second part of the thesis contains a case study of a child client with this diagnosis. In the case study an initial occupational therapy assessment, individual occupational therapies in her home environment, a final occupational therapy assessment and a following long-term plan are given.
Klíčová slova
Dítě, domácí prostředí, ergoterapie, mozková obrna, rehabilitace
Klíčová slova v angličtině
Cerebral palsy, home environment, occupational therapy, pediatric, rehabilitation
Rozsah průvodní práce
74 s. + 22s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem ergoterapie dětí s mozkovou obrnou v domácím prostředí. Přináší teoretické poznatky problematiky i praktickou ukázku v rámci kazuistiky. V první části práce jsou shrnuty teoretické poznatky k diagnóze mozkové obrny, její léčbě včetně ergoterapie a v neposlední řadě je věnován prostor možnostem ergoterapie v domácím prostředí. Druhá část práce obsahuje kazuistiku klientky s touto diagnózou. V kazuistice je zahrnuto vstupní ergoterapeutické hodnocení, jednotlivé ergoterapeutické intervence probíhající v domácím prostředí, výstupní ergoterapeutické hodnocení a následně stanovený dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis covers the topic of occupational therapy in children with cerebral palsy in their home environment. It provides theoretical knowledge of the issue as well as a clinical example in a form of a case study. In the first part of the thesis, theoretical information regarding the diagnosis of cerebral palsy and its therapy including occupational therapy, is given. Last but not least, the occupational therapy in a home environment is described. The second part of the thesis contains a case study of a child client with this diagnosis. In the case study an initial occupational therapy assessment, individual occupational therapies in her home environment, a final occupational therapy assessment and a following long-term plan are given.
Klíčová slova
Dítě, domácí prostředí, ergoterapie, mozková obrna, rehabilitace
Klíčová slova v angličtině
Cerebral palsy, home environment, occupational therapy, pediatric, rehabilitation
Zásady pro vypracování
Mozková obrna - popis zdravotních problémů a cíle rehabilitace především v předškolním věku.
Podíl ergoterapeutů na jejich řešení, především při nácviku denních činností, jemné motoriky a rozvoji hry.
Podmínky pro práci ergoterapeuta v domácím prostředí. Přednosti u dětí s těžkým kombinovaným postižením.
V praktické části kasuistika pacienta s diagnózou mozkové obrny, těžším stupněm kombinovaného postižení, stanovení a realizace krátkodobých ergoterapeutických cílů, určení cílů dlouhodobých.
V diskusi shrnutí zkušeností a zobecnění postupů u podobných pacientů
Zásady pro vypracování
Mozková obrna - popis zdravotních problémů a cíle rehabilitace především v předškolním věku.
Podíl ergoterapeutů na jejich řešení, především při nácviku denních činností, jemné motoriky a rozvoji hry.
Podmínky pro práci ergoterapeuta v domácím prostředí. Přednosti u dětí s těžkým kombinovaným postižením.
V praktické části kasuistika pacienta s diagnózou mozkové obrny, těžším stupněm kombinovaného postižení, stanovení a realizace krátkodobých ergoterapeutických cílů, určení cílů dlouhodobých.
V diskusi shrnutí zkušeností a zobecnění postupů u podobných pacientů
Seznam doporučené literatury
ČÍŽKOVÁ, Markéta, Mária KRIVOŠÍKOVÁ a Olga ŠVESTKOVÁ. Přehled využívaných terapeutických metod v ergoterapii u dětí s dětskou mozkovou obrnou. Florence. 2017, 13(12), 10-11. ISSN 1801-464X. Dostupné také z: http://www.florence.cz/
DONČEVOVÁ, Lucie. Rozvoj a stimulace jemné motoriky ruky u dítěte s dětskou mozkovou obrnou. In: Kazuistiky v ergoterapii a fyzioterapii. 2017, s. 45-63. ISBN 978-80-7561-081-2.
DONČEVOVÁ, Lucie, Eva BUCHTELOVÁ a Petra PECHAROVÁ. Cooperation of occupational therapy, physiotherapy and speech therapy in the therapy of children with cerebral palsy. Journal of nursing, social studies and public health. 2016, 7(1-2), 7-19. ISSN 1804-1868. Dostupné také z: http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/journal-of-nursing-social-studies-public-health-and-rehabilitation/
KOLÁŘ, Pavel. Symptomatologie dětské mozkové obrny a její význam pro klinickou praxi. Dětská mozková obrna. 2020, s. 19-27. ISBN 978-80-7492-476-7.
KOLÁŘ P. a spol. 2009: Rehabilitace v klinické praxi. Galén Praha, ISBN 978-80-7262-657-1.
KRAUS J. a kol: Dětská mozková obrna. 343 s. Grada 2005. ISBN 80-247-1018-8
KRŠEK, Pavel, Jan LEBL, Pavel ČERNÝ, et al. Dětská mozková obrna: mezioborový přístup. Praha: Galén, [2020]. Motolské pediatrické semináře. ISBN 978-80-7492-476-7.
PANTELIADIS, Christos P. a Hans-Michael STRASSBURG, ed. Cerebral palsy: principles and management. Stuttgart: Georg Thieme, 2004. ISBN 3-13-140021-8.
SCRUTTON, David, Diane DAMIANO a Margaret MAYSTON, ed. Management of the motor disorders of children with cerebral palsy. 2nd ed. London: Mac Keith Press, c2004. Clinics in developmental medicine. ISBN 1-898683-32-8.
VOTAVA, Jiří. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-449-8
POLÁKOVÁ, Marcela a Lucia DIMUNOVÁ. Multidisciplinárny prístup k pacientom s detskou mozgovou obrnou. Profese on-line [online]. 2014, 7(1), 30-37 [cit. 2021-03-23]. ISSN 1803-4330. Dostupné z: doi:10.5507/pol.2014.005
Seznam doporučené literatury
ČÍŽKOVÁ, Markéta, Mária KRIVOŠÍKOVÁ a Olga ŠVESTKOVÁ. Přehled využívaných terapeutických metod v ergoterapii u dětí s dětskou mozkovou obrnou. Florence. 2017, 13(12), 10-11. ISSN 1801-464X. Dostupné také z: http://www.florence.cz/
DONČEVOVÁ, Lucie. Rozvoj a stimulace jemné motoriky ruky u dítěte s dětskou mozkovou obrnou. In: Kazuistiky v ergoterapii a fyzioterapii. 2017, s. 45-63. ISBN 978-80-7561-081-2.
DONČEVOVÁ, Lucie, Eva BUCHTELOVÁ a Petra PECHAROVÁ. Cooperation of occupational therapy, physiotherapy and speech therapy in the therapy of children with cerebral palsy. Journal of nursing, social studies and public health. 2016, 7(1-2), 7-19. ISSN 1804-1868. Dostupné také z: http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/journal-of-nursing-social-studies-public-health-and-rehabilitation/
KOLÁŘ, Pavel. Symptomatologie dětské mozkové obrny a její význam pro klinickou praxi. Dětská mozková obrna. 2020, s. 19-27. ISBN 978-80-7492-476-7.
KOLÁŘ P. a spol. 2009: Rehabilitace v klinické praxi. Galén Praha, ISBN 978-80-7262-657-1.
KRAUS J. a kol: Dětská mozková obrna. 343 s. Grada 2005. ISBN 80-247-1018-8
KRŠEK, Pavel, Jan LEBL, Pavel ČERNÝ, et al. Dětská mozková obrna: mezioborový přístup. Praha: Galén, [2020]. Motolské pediatrické semináře. ISBN 978-80-7492-476-7.
PANTELIADIS, Christos P. a Hans-Michael STRASSBURG, ed. Cerebral palsy: principles and management. Stuttgart: Georg Thieme, 2004. ISBN 3-13-140021-8.
SCRUTTON, David, Diane DAMIANO a Margaret MAYSTON, ed. Management of the motor disorders of children with cerebral palsy. 2nd ed. London: Mac Keith Press, c2004. Clinics in developmental medicine. ISBN 1-898683-32-8.
VOTAVA, Jiří. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-449-8
POLÁKOVÁ, Marcela a Lucia DIMUNOVÁ. Multidisciplinárny prístup k pacientom s detskou mozgovou obrnou. Profese on-line [online]. 2014, 7(1), 30-37 [cit. 2021-03-23]. ISSN 1803-4330. Dostupné z: doi:10.5507/pol.2014.005
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Ergoterapie u dítěte s mozkovou obrnou v domácím prostředí“. Ve své obhajobě se studentka zabývala tématem ergoterapie dětí s mozkovou obrnou v domácím prostředí. V první části obhajoby shrnula studentka teoretické poznatky k diagnóze mozková obrna, její léčbě včetně ergoterapie a v neposlední řadě se věnovala možnostem ergoterapie v domácím prostředí. V hlavní části obhajoby popsala studentka komisi kazuistiku klientky s touto diagnózou. V kazuistice bylo zahrnuto vstupní ergoterapeutické hodnocení, jednotlivé ergoterapeutické intervence probíhající v domácím prostředí, výstupní ergoterapeutické hodnocení a následně stanovený dlouhodobý ergoterapeutický plán. V závěru své obhajoby shrnula studentka výsledky své ergoterapeutické intervence.
+ otázky vedoucího práce
Uvádíte celkem 5 zařízení, v nichž byla pacientka v předchozích letech rehabilitována. Navázala jste na ně (a jak?) a naváže na vaši intervenci další rehabilitace?
Uvádíte (str. 44), že využijete metody CIMT a HABITAT, dle dalšího popisu však k tomu nedošlo. Proč?
Doporučila jste provést nějakou úpravu domácího prostředí pacientky?
+ otázky oponenta práce
Uveďte, podle jakých kritérií jste stanovovala délku jednotlivých terapií a celkovou dobu, po kterou ergoterapeutická intervence v domácím prostředí probíhala.
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta výborně. Prokázala erudovanost v dané problematice. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.