Název práce: Využití ergoterapie u pacienta po cévní mozkové příhodě
Cíl práce: Cílem práce je poukázat na efektivitu robotické rehabilitace v ergoterapii u pacienta po cévní mozkové příhodě.
Metodika: V této práci vás hned v počátku seznámím s cévním zásobením mozku, obecně s cévní mozkovou příhodou, o jejich rizikových faktorech, následcích a léčbě. Dále se dozvíte o ergoterapii u cévní mozkové příhody a o robotické rehabilitaci. V další části práce se zaobírám vstupním vyšetřením klienta zahrnující jeho anamnézu a využité testy - FIM test, Jebsen-Taylor test, Nine-Hole Peg test, Box and Block test a Addenbroodský kognitivní test. Na základě výsledků vstupního vyšetření jsem vytvořila krátkodobý ergoterapeutický plán zahrnující 10 terapií, kdy před každým cvičením probíhala příprava horní končetiny - míčková facilitace, mobilizace kloubů ruky a PANat dlahy. Následoval nácvik ADL činností a terapie na přístroji Armeo Spring.
Výsledky: Ergoterapeutická intervence se skládala z nácviku aktivit z běžných denních činností a robotické rehabilitace pro zvýšení rozsahu pohybu horní končetiny. Výstupní vyšetření ukazují zlepšení v určitých činnostech denních aktivit a ve zvýšení rozsahu pohybu horní končetiny.
Závěr: Napsáním této práce bych chtěla rozšířit poznatky o cévní mozkové příhodě a robotické rehabilitaci na přístroji Armeo Spring a přiblížit tak problematiku této oblasti.
Anotace v angličtině
Name of thesis: Utilization the occupational therapy in the patient after vascular cerebral event.
Target of thesis: Target of the thesis is point out on effieciency robotic rehabilitation in occupational therapy on patient after vascular cerebral event.
Metodies: At the beginning of this thesis I will introduce you vascular supply of brain, vascular cerebral event in general, about their risk factors, after-effect and treatment. Next you will get to know about occupatinal therapy at a vascular cerebral event and about robotic rehabilitation. In the following part of the thesis I deal with entrance examination of the client including his anamnesis and used tests - FIM test, Jebsen - Tylor test, Nine-Hole Peg test, Box and Block test and Addenbrooke cognitive test. Based on the results of the entrance examination I created a short-therm occupatinal therapy plan including 10 therapies during which were performed a training of ADL activities and a therapy on instrument Armeo Spring.
Results: Occupatinal therapy intervention consisted of training activities from normal daily activities and robotic rehabilitation to increase the range of movement of the upper limb. Exit examination shows improvement in almost all activities of daily activities and in increasing the range of movement.
Conclusion: By writting this thesis, I would like to extend knowledge about vascular cerebral event and robotic rehabilitation on the instrument Armeo Spring and bring the issue of this area closer.
Název práce: Využití ergoterapie u pacienta po cévní mozkové příhodě
Cíl práce: Cílem práce je poukázat na efektivitu robotické rehabilitace v ergoterapii u pacienta po cévní mozkové příhodě.
Metodika: V této práci vás hned v počátku seznámím s cévním zásobením mozku, obecně s cévní mozkovou příhodou, o jejich rizikových faktorech, následcích a léčbě. Dále se dozvíte o ergoterapii u cévní mozkové příhody a o robotické rehabilitaci. V další části práce se zaobírám vstupním vyšetřením klienta zahrnující jeho anamnézu a využité testy - FIM test, Jebsen-Taylor test, Nine-Hole Peg test, Box and Block test a Addenbroodský kognitivní test. Na základě výsledků vstupního vyšetření jsem vytvořila krátkodobý ergoterapeutický plán zahrnující 10 terapií, kdy před každým cvičením probíhala příprava horní končetiny - míčková facilitace, mobilizace kloubů ruky a PANat dlahy. Následoval nácvik ADL činností a terapie na přístroji Armeo Spring.
Výsledky: Ergoterapeutická intervence se skládala z nácviku aktivit z běžných denních činností a robotické rehabilitace pro zvýšení rozsahu pohybu horní končetiny. Výstupní vyšetření ukazují zlepšení v určitých činnostech denních aktivit a ve zvýšení rozsahu pohybu horní končetiny.
Závěr: Napsáním této práce bych chtěla rozšířit poznatky o cévní mozkové příhodě a robotické rehabilitaci na přístroji Armeo Spring a přiblížit tak problematiku této oblasti.
Anotace v angličtině
Name of thesis: Utilization the occupational therapy in the patient after vascular cerebral event.
Target of thesis: Target of the thesis is point out on effieciency robotic rehabilitation in occupational therapy on patient after vascular cerebral event.
Metodies: At the beginning of this thesis I will introduce you vascular supply of brain, vascular cerebral event in general, about their risk factors, after-effect and treatment. Next you will get to know about occupatinal therapy at a vascular cerebral event and about robotic rehabilitation. In the following part of the thesis I deal with entrance examination of the client including his anamnesis and used tests - FIM test, Jebsen - Tylor test, Nine-Hole Peg test, Box and Block test and Addenbrooke cognitive test. Based on the results of the entrance examination I created a short-therm occupatinal therapy plan including 10 therapies during which were performed a training of ADL activities and a therapy on instrument Armeo Spring.
Results: Occupatinal therapy intervention consisted of training activities from normal daily activities and robotic rehabilitation to increase the range of movement of the upper limb. Exit examination shows improvement in almost all activities of daily activities and in increasing the range of movement.
Conclusion: By writting this thesis, I would like to extend knowledge about vascular cerebral event and robotic rehabilitation on the instrument Armeo Spring and bring the issue of this area closer.
Ergoterapeutické vstupní vyšetření ( hodnocení kognitvních funkcí dle Addenbroodského testu, hodnocení ADL dle testu FIM , jemné motoriky pomocí standardizovaného Nine hole peg testu, robotickým přístrojem Armeo ).
Stanovení cíle ergoterapie a provedení krátkodobého ergoterapeutického plánu terapie ( zlepšení jemné motoriky, kognitivních funkcí, rozsahu pohybu horní končetiny, využití přístroje Armeo v rámci krátkodobého plánu ).
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu ergoterapie ( po 4 týdnech ).
Provedení výstupního ergoterapeutického vyšetření ( vychází ze vstupního vyšetření ).
Doporučení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení.
Porovnání výsledků vstupního a výstupního vyšetření klienta.
Vypracování teoretické a praktické části BP.
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury.
Ergoterapeutické vstupní vyšetření ( hodnocení kognitvních funkcí dle Addenbroodského testu, hodnocení ADL dle testu FIM , jemné motoriky pomocí standardizovaného Nine hole peg testu, robotickým přístrojem Armeo ).
Stanovení cíle ergoterapie a provedení krátkodobého ergoterapeutického plánu terapie ( zlepšení jemné motoriky, kognitivních funkcí, rozsahu pohybu horní končetiny, využití přístroje Armeo v rámci krátkodobého plánu ).
Kontrolní vyšetření vybraných parametrů v průběhu ergoterapie ( po 4 týdnech ).
Provedení výstupního ergoterapeutického vyšetření ( vychází ze vstupního vyšetření ).
Doporučení dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení.
Porovnání výsledků vstupního a výstupního vyšetření klienta.
Vypracování teoretické a praktické části BP.
Seznam doporučené literatury
FEIGIN, V., 2007.Cévní mozková příhoda. 1.vyd. Praha: Galén, 2007, 207 s. ISBN 80-7262-428-8.
HERZIG, R., 2008. Ischemické cévní mozkové příhody. 2. vyd. Praha: Maxdorf, 2014, 112 s. ISBN 978-80-7345-373-2.
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní cenrum ošetřovatelství a nelekářských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
PFEIFFER, J., 2006. Neurologie v rehabilitaci. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 351 s. ISBN 978-80-247-1135-5.
Seznam doporučené literatury
FEIGIN, V., 2007.Cévní mozková příhoda. 1.vyd. Praha: Galén, 2007, 207 s. ISBN 80-7262-428-8.
HERZIG, R., 2008. Ischemické cévní mozkové příhody. 2. vyd. Praha: Maxdorf, 2014, 112 s. ISBN 978-80-7345-373-2.
KLUSOŇOVÁ, E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní cenrum ošetřovatelství a nelekářských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
PFEIFFER, J., 2006. Neurologie v rehabilitaci. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 351 s. ISBN 978-80-247-1135-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Využití ergoterapie u pacienta po cévní mozkové příhodě“. Cílem studentky bylo poukázat na efektivitu robotické rehabilitace v ergoterapii u pacienta po cévní mozkové příhodě. V první části obhajoby seznámila studentka komisi s problemaikou cévního zásobení mozku, obecně s cévní mozkovou příhodou, o jejich rizikových faktorech, následcích a léčbě. Dále se studentka věnovala ergoterapii u cévní mozkové příhody a o robotické rehabilitaci. V hlavní části své práce popsala vstupní vyšetření 65 letého klienta zahrnující jeho anamnézu a využité testy - FIM test, Jebsen-Taylor test, Nine-Hole Peg Board test, Box and Block test a Addenbroodský kognitivní test. Na základě výsledků vstupního vyšetření vytvořila studentka krátkodobý ergoterapeutický plán zahrnující 10 terapií, kdy před každým cvičením probíhala příprava horní končetiny - míčková facilitace, mobilizace kloubů ruky a stimulace pomocí PANat dlahy. Následoval také nácvik ADL činností a terapie na přístroji Armeo Spring. Na závěr své obhajoby popsala studentka výsledky ergoterapeutické intervence u svého klienta.
otázky vedoucího BP
1.Bylo pro pacienta s omezenou funkcí ruky bezpečné řídit automobil? Co byste mu doporučila?
otázky oponenta BP
1.Uveďte, jak vaše práce s pacientem navázala na předchozí rehabilitační a ergoterapeutický program a kdy a jak by měla rehabilitace pokračovat.
2.Jaký cíl mělo u pacienta užívání PANAT dlah? Může v tom pacient sám nadále pokračovat?
3.Uvádíte jako jeden z cílů rehabilitace řízení automobilu. Jak často pacient řídí, jak je to pro něj důležité? Má nějaké úpravy?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta výborně. Studentka prokázala erudovanost v dané problematice. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.