Strukturovaný abstrakt:
ÚVOD: V psychiatrii se ergoterapie využívá už dlouhou dobu, ale stále není plně doceněna jako hodnotná součást ucelené rehabilitace. Jelikož je drogová závislost stále aktuální téma a existuje poměrně vysoké riziko relapsů, zabývám se touto problematikou a zlepšením stávajícího stavu pomocí ergoterapie.
CÍL PRÁCE: Cílem této práce je zlepšit povědomí o uplatnění ergoterapie u drogově závislých osob.
METODIKA: Případová studie je tvořena formou kvalitativního výzkumu. Je zde využito nestrukturovaného pozorování, strukturovaného rozhovoru a standardizovaných testů a analýzy dokumentace.
VÝSLEDKY: Souhrn ergoterapeutické intervence a její úspěšnost na základě vstupního a výstupního hodnocení.
ZÁVĚR: Zamyšlení se nad současnou situací rehabilitace u osob s drogovou závislostí a zhodnocení práce s pacientem.
Anotace v angličtině
Structured abstract:
INTRODUCTION: In psychiatry, occupational therapy has been applied for a long time, but is still not fully used as a valuable part of integrated rehabilitation. Due to drug addiction still being an up-to-date issue and a relatively high amount of relapses occuring, we are pursuing this problem and its improvement through occupational therapy.
THE AIM OF THE THESIS: The purpose of this thesis is to raise awareness of the use of occupational therapy regarding drug addicts.
METHODOLOGY: It was formed using qualitative research. It includes unstructured observation, structured interview, standardized tests and documentation analysis.
RESULTS: Summary of occupational therapy intervention and its success based on input and output evaluation.
CONCLUSION: Reflection on the current situation of rehabilitations for people with drug addictions and assessment of working with the patient.
Strukturovaný abstrakt:
ÚVOD: V psychiatrii se ergoterapie využívá už dlouhou dobu, ale stále není plně doceněna jako hodnotná součást ucelené rehabilitace. Jelikož je drogová závislost stále aktuální téma a existuje poměrně vysoké riziko relapsů, zabývám se touto problematikou a zlepšením stávajícího stavu pomocí ergoterapie.
CÍL PRÁCE: Cílem této práce je zlepšit povědomí o uplatnění ergoterapie u drogově závislých osob.
METODIKA: Případová studie je tvořena formou kvalitativního výzkumu. Je zde využito nestrukturovaného pozorování, strukturovaného rozhovoru a standardizovaných testů a analýzy dokumentace.
VÝSLEDKY: Souhrn ergoterapeutické intervence a její úspěšnost na základě vstupního a výstupního hodnocení.
ZÁVĚR: Zamyšlení se nad současnou situací rehabilitace u osob s drogovou závislostí a zhodnocení práce s pacientem.
Anotace v angličtině
Structured abstract:
INTRODUCTION: In psychiatry, occupational therapy has been applied for a long time, but is still not fully used as a valuable part of integrated rehabilitation. Due to drug addiction still being an up-to-date issue and a relatively high amount of relapses occuring, we are pursuing this problem and its improvement through occupational therapy.
THE AIM OF THE THESIS: The purpose of this thesis is to raise awareness of the use of occupational therapy regarding drug addicts.
METHODOLOGY: It was formed using qualitative research. It includes unstructured observation, structured interview, standardized tests and documentation analysis.
RESULTS: Summary of occupational therapy intervention and its success based on input and output evaluation.
CONCLUSION: Reflection on the current situation of rehabilitations for people with drug addictions and assessment of working with the patient.
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku u drogově závislých \textendash literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení pomocí standardizovaných kognitivních testů (Addenbrookský kognitivní test) a testu instrumentálních všedních činností (Test instrumentálních všedních činností)
Na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení stanovení cíle ergoterapie a vypracování optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu (kognitivní trénink a nácvik instrumentálních ADL, koncepty zaměřené na cíle ergoterapie a na konání jedince, přístup zaměřený individuálně na člověka, model lidského zaměstnávání)
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení vycházení ze vstupního ergoterapeutického hodnocení \textendash standardizovaný kognitivní test, dotazník hodnocení kvality života a test instrumentálních všedních činností
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie se zaměřením na kognitivní funkce, sociální rehabilitaci a další nové činnosti a volnočasové aktivity
Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Porovnání dostupných typů zařízení v ČR pro léčbu drogově závislých a využitelných metod ergoterapie v zařízeních \textendash odlišnosti ve výběru činností a aktivit v době hospitalizace
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury shrnující problematiku u drogově závislých \textendash literární rešerše
Provedení vstupního ergoterapeutického hodnocení pomocí standardizovaných kognitivních testů (Addenbrookský kognitivní test) a testu instrumentálních všedních činností (Test instrumentálních všedních činností)
Na základě vstupního ergoterapeutického hodnocení stanovení cíle ergoterapie a vypracování optimálního krátkodobého ergoterapeutického plánu (kognitivní trénink a nácvik instrumentálních ADL, koncepty zaměřené na cíle ergoterapie a na konání jedince, přístup zaměřený individuálně na člověka, model lidského zaměstnávání)
Provedení výstupního ergoterapeutického hodnocení vycházení ze vstupního ergoterapeutického hodnocení \textendash standardizovaný kognitivní test, dotazník hodnocení kvality života a test instrumentálních všedních činností
Na základě výsledků výstupního ergoterapeutického hodnocení doporučení optimálního dlouhodobého plánu ergoterapie se zaměřením na kognitivní funkce, sociální rehabilitaci a další nové činnosti a volnočasové aktivity
Porovnání výsledků stavu klienta před zahájením terapie a po ukončení terapie, se zdůrazněním nejdůležitějších patologických odchylek
Porovnání dostupných typů zařízení v ČR pro léčbu drogově závislých a využitelných metod ergoterapie v zařízeních \textendash odlišnosti ve výběru činností a aktivit v době hospitalizace
Seznam doporučené literatury
KABÍČEK P., CSÉMY L., HAMANOVÁJ. et al. 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: TRITON, 343 s. ISBN 978-80-7387-793-4.
NEŠPOR, K. 2001. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 160 s. ISBN 80-7178-515-6.
BROOKS F.M., MAGNUSSON J.et al. 2012 Adolescent multiple risk behavior: an asset aproach to the role of family, school and community, Journ of Publ. NO. S1, VOL. 34.
KRIVOŠÍKOVÁ, M. 2011. Úvod do Ergoterapie. Praha: Grada, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
KALINA K. et al. 2015. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 696 s. ISBN 978-80-247-4331-8.
Seznam doporučené literatury
KABÍČEK P., CSÉMY L., HAMANOVÁJ. et al. 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: TRITON, 343 s. ISBN 978-80-7387-793-4.
NEŠPOR, K. 2001. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 160 s. ISBN 80-7178-515-6.
BROOKS F.M., MAGNUSSON J.et al. 2012 Adolescent multiple risk behavior: an asset aproach to the role of family, school and community, Journ of Publ. NO. S1, VOL. 34.
KRIVOŠÍKOVÁ, M. 2011. Úvod do Ergoterapie. Praha: Grada, 368 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
KALINA K. et al. 2015. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 696 s. ISBN 978-80-247-4331-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
plány, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma „Uplatnění ergoterapie u drogově závislých klientů“. Cílem studentky bylo zlepšit povědomí o uplatnění ergoterapie u drogově závislých osob. Svoji práci vypracovala studentka formou případové studie, kterou tvořila formou kvalitativního výzkumu. Studentka využila nestrukturovaného pozorování, polostrukturovaný rozhovor, standardizované testy (Addenbrookský kognitivní test, Barthel Index) a analýzu dokumentace. V závěru své prezentace shrnula studentka ergoterapeutické intervence a její úspěšnost na základě komparace výsledků vstupního a výstupního hodnocení.
otázky vedoucího BP
1.V textu práce píšete o významu prevence (primární i sekundární). Jaké vidíte možnosti ergoterapeuta v prevenci onemocnění drogových závislostí?
2.Jaké faktory jsou rozhodující pro vnitřní motivaci pacientů?
otázky oponenta BP
1.V čem spatřujete důležitost ergoterapie u závislých jedinců?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta výborně. Studentka prokázala erudovanost v dané problematice. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.