Tato práce zkoumá fyzickou zdatnost žáků druhého stupně základních škol (ve věku 11 až 15 let) ve Středočeském kraji. Data byla získána z projektu Sazka Olympijský víceboj pomocí nestandardizovaných disciplín, jako jsou shyby, leh-sedy, skákání přes švihadlo, běh na 1000 metrů a kliky. Cílem bylo sledovat vývoj tělesné zdatnosti od roku 2015 do 2019. Testováno bylo celkem 110 škol ve Středočeském kraji. Výsledky naznačují, že ve většině kategorií došlo ke zhoršení výkonů. Na základě dat byl stanoven negativní sekulární trend, kdy negativní výsledky převažují nad těmi pozitivními.
Anotace v angličtině
This thesis examines the physical fitness of second grade primary school students (aged 11 to 15 years) in the Central Bohemia Region. The data were obtained from the Sazka Olympic multi-sport project using non-standardized events such as push-ups, lunge-sits, skipping rope, 1000 m run and push-ups. The aim was to track the development of physical fitness from 2015 to 2019. A total of 110 schools in the Central Bohemia region were tested. The results indicate that there was a deterioration in performance in most categories. Based on the data, a negative secular trend was established, with negative results outweighing positive ones.
Klíčová slova
sport, děti, sekulární trend, tělesná zdatnost
Klíčová slova v angličtině
sport, children, secular trend, physical fitness
Rozsah průvodní práce
52 s. (52 492 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce zkoumá fyzickou zdatnost žáků druhého stupně základních škol (ve věku 11 až 15 let) ve Středočeském kraji. Data byla získána z projektu Sazka Olympijský víceboj pomocí nestandardizovaných disciplín, jako jsou shyby, leh-sedy, skákání přes švihadlo, běh na 1000 metrů a kliky. Cílem bylo sledovat vývoj tělesné zdatnosti od roku 2015 do 2019. Testováno bylo celkem 110 škol ve Středočeském kraji. Výsledky naznačují, že ve většině kategorií došlo ke zhoršení výkonů. Na základě dat byl stanoven negativní sekulární trend, kdy negativní výsledky převažují nad těmi pozitivními.
Anotace v angličtině
This thesis examines the physical fitness of second grade primary school students (aged 11 to 15 years) in the Central Bohemia Region. The data were obtained from the Sazka Olympic multi-sport project using non-standardized events such as push-ups, lunge-sits, skipping rope, 1000 m run and push-ups. The aim was to track the development of physical fitness from 2015 to 2019. A total of 110 schools in the Central Bohemia region were tested. The results indicate that there was a deterioration in performance in most categories. Based on the data, a negative secular trend was established, with negative results outweighing positive ones.
Klíčová slova
sport, děti, sekulární trend, tělesná zdatnost
Klíčová slova v angličtině
sport, children, secular trend, physical fitness
Zásady pro vypracování
Předmětem/cílem výzkumu bude měření tělesné zdatnosti žáků na základních školách ve Středočeském kraji. Ke zjištění zdatnosti budou aplikovány fyzické testy. Do testování budou zahrnuti chlapci a dívky studující 2. stupeň základních škol, tedy od 6. až do 9. třídy.
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP.
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených pramenů.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
Předmětem/cílem výzkumu bude měření tělesné zdatnosti žáků na základních školách ve Středočeském kraji. Ke zjištění zdatnosti budou aplikovány fyzické testy. Do testování budou zahrnuti chlapci a dívky studující 2. stupeň základních škol, tedy od 6. až do 9. třídy.
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP.
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených pramenů.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
Bartůňková, S. (2013). Fyziologie pohybové zátěže: učební texty pro studenty tělovýchovných oborů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
Burton, A. W., & Miller, D. E. (1998). Movement skill assessment: Human Kinetics Publishers.
Bursová, M., & Rubáš, K. (2001). Základy teorie tělesných cvičení. V Plzni: Západočeská univerzita.
Čelikovský, S. (1990). Antropomotorika: pro studující tělesnou výchovu (3., přeprac. vyd). Státní pedagogické nakladatelství.
Havlíčková, L. (1994). Fyziologie tělesné zátěže I: obecná část (Dotisk). Praha: Karolinum.
Měkota, K., Belej, M., Kasa, J., & Čelikovský, S. (1985). Antropomotorika. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Máček, M., & Radvanský, J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén.
Seliger, V., Vinařický, R., & Trefný, Z. (1980). Fysiologie tělesných cvičení. Praha: Avicenum.
Seznam doporučené literatury
Bartůňková, S. (2013). Fyziologie pohybové zátěže: učební texty pro studenty tělovýchovných oborů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
Burton, A. W., & Miller, D. E. (1998). Movement skill assessment: Human Kinetics Publishers.
Bursová, M., & Rubáš, K. (2001). Základy teorie tělesných cvičení. V Plzni: Západočeská univerzita.
Čelikovský, S. (1990). Antropomotorika: pro studující tělesnou výchovu (3., přeprac. vyd). Státní pedagogické nakladatelství.
Havlíčková, L. (1994). Fyziologie tělesné zátěže I: obecná část (Dotisk). Praha: Karolinum.
Měkota, K., Belej, M., Kasa, J., & Čelikovský, S. (1985). Antropomotorika. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Máček, M., & Radvanský, J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén.
Seliger, V., Vinařický, R., & Trefný, Z. (1980). Fysiologie tělesných cvičení. Praha: Avicenum.