- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Filmová ukázka ve školní praxi, možnosti výuky v 5. a 9. ročníku na základě zobrazení Protektorátu Čechy a Morava
Hlavní téma v angličtině
Movie preview in school practice, possibilities of teaching in 5th and 9th grade based on the depiction of the Protectorate of Bohemia and Moravia
Název dle studenta
Filmová ukázka ve školní praxi, možnosti výuky v 5. a 9. ročníku na základě zobrazení Protektorátu Čechy a Morava
Název dle studenta v angličtině
A movie sample in school practice, teaching options in the 5th and 9th grade of primary school, based on the depiction of the Protectorate of Bohemia and Moravia
Tato práce se zabývá přínosem využití filmové ukázky ve výuce vlastivědy či dějepisu na základní škole. Konkrétně videoukázek se zaměřením na období Protektorátu Čechy a Morava s důrazem na kauzalitu, prostorovou a časovou souvislost. Jednotlivé filmové úseky, vztahující se k tomuto období, jsou členěny do dvou oblastí. Jednou z nich je časové hledisko podle doby vzniku snímku, druhou je potom tematické pojetí zachycení dobové atmosféry v pozdější kinematografické tvorbě. Cílem této práce je vytvoření vhodného didaktického materiálu pro žáky 5. a 9. tříd základní školy, návrh projektu s filmovou ukázkou a snaha motivovat pedagogy k modernímu a atraktivnímu způsobu pojetí výuky tohoto tématu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the benefits of using a movie sample in the teaching of homeland studies or history at primary school. Specifically, movie samples demonstrations focusing on the period of the Protectorate of Bohemia and Moravia with an emphasis on causality, spatial and temporal context. The individual movie sections relating to this period are divided into two areas. One of them is the time aspect according to the time of the movie's origin, the other one is the thematic concept of capturing the period atmosphere in later cinematographic
production. The goal of this thesis is to create a suitable didactic material for pupils in the 5th and 9th grades of primary school, a project proposal with a movie demonstration and an effort to motivate teachers to a modern and attractive way of teaching this topic.
Klíčová slova
český a československý film, Protektorát Čechy a Morava, výuka, základní škola, filmová ukázka
Klíčová slova v angličtině
Czech and Czechoslovakian movie, Protectorate of Bohemia and Moravia, primary school, movie sample
Rozsah průvodní práce
72 stran, 33 stran příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá přínosem využití filmové ukázky ve výuce vlastivědy či dějepisu na základní škole. Konkrétně videoukázek se zaměřením na období Protektorátu Čechy a Morava s důrazem na kauzalitu, prostorovou a časovou souvislost. Jednotlivé filmové úseky, vztahující se k tomuto období, jsou členěny do dvou oblastí. Jednou z nich je časové hledisko podle doby vzniku snímku, druhou je potom tematické pojetí zachycení dobové atmosféry v pozdější kinematografické tvorbě. Cílem této práce je vytvoření vhodného didaktického materiálu pro žáky 5. a 9. tříd základní školy, návrh projektu s filmovou ukázkou a snaha motivovat pedagogy k modernímu a atraktivnímu způsobu pojetí výuky tohoto tématu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the benefits of using a movie sample in the teaching of homeland studies or history at primary school. Specifically, movie samples demonstrations focusing on the period of the Protectorate of Bohemia and Moravia with an emphasis on causality, spatial and temporal context. The individual movie sections relating to this period are divided into two areas. One of them is the time aspect according to the time of the movie's origin, the other one is the thematic concept of capturing the period atmosphere in later cinematographic
production. The goal of this thesis is to create a suitable didactic material for pupils in the 5th and 9th grades of primary school, a project proposal with a movie demonstration and an effort to motivate teachers to a modern and attractive way of teaching this topic.
Klíčová slova
český a československý film, Protektorát Čechy a Morava, výuka, základní škola, filmová ukázka
Klíčová slova v angličtině
Czech and Czechoslovakian movie, Protectorate of Bohemia and Moravia, primary school, movie sample
Zásady pro vypracování
Tato práce se zabývá přínosem využití filmové ukázky ve výuce vlastivědy či dějepisu na základní škole. Konkrétně videoukázek se zaměřením na období Protektorátu Čechy a Morava s důrazem na kauzalitu, prostorovou a časovou souvislost. Jednotlivé filmové úseky, vztahující se k tomuto období, jsou členěny do dvou oblastí. Jednou z nich je časové hledisko podle doby vzniku snímku, druhou je potom tematické pojetí zachycení dobové atmosféry v pozdější kinematografické tvorbě. Cílem této práce je vytvoření vhodného didaktického materiálu pro žáky 5. a 9. tříd základní školy, návrh projektu s filmovou ukázkou a snaha motivovat pedagogy k modernímu a atraktivnímu způsobu pojetí výuky tohoto tématu.
Cíle práce:
Přehled dosavadního zacházení s filmovou ukázkou v českém školním prostředí
Vytvoření vhodného didaktické materiálu.
Návrh projektu s filmovými ukázkami.
Motivace pedagogů k modernímu a atraktivnímu způsobu pojetí výuky tématu Protektorát Čechy a Morava.
Předpokládaná struktura práce:
1. Úvod
2. Filmová ukázka ve výuce
3. Dějiny Protektorátu Čechy a Morava
4. Český a československý film tohoto období a o tomto období
5. Dějiny filmu ve výuce pro základní školu
6. Konkrétní výukové modely
7. Závěr
Časový harmonogram:
září 2020 - leden 2021: studium, analýza a rešerše odborné literatury
únor 2021 - srpen 2021: vlastní tvorba textu práce, vytváření didaktického materiálu
září - říjen 2021: evaluace práce, korektura textu
říjen 2021: odevzdání
Klíčová slova:
český a československý film, Protektorát Čechy a Morava, výuka, základní škola, filmová ukázka
Zásady pro vypracování
Tato práce se zabývá přínosem využití filmové ukázky ve výuce vlastivědy či dějepisu na základní škole. Konkrétně videoukázek se zaměřením na období Protektorátu Čechy a Morava s důrazem na kauzalitu, prostorovou a časovou souvislost. Jednotlivé filmové úseky, vztahující se k tomuto období, jsou členěny do dvou oblastí. Jednou z nich je časové hledisko podle doby vzniku snímku, druhou je potom tematické pojetí zachycení dobové atmosféry v pozdější kinematografické tvorbě. Cílem této práce je vytvoření vhodného didaktického materiálu pro žáky 5. a 9. tříd základní školy, návrh projektu s filmovou ukázkou a snaha motivovat pedagogy k modernímu a atraktivnímu způsobu pojetí výuky tohoto tématu.
Cíle práce:
Přehled dosavadního zacházení s filmovou ukázkou v českém školním prostředí
Vytvoření vhodného didaktické materiálu.
Návrh projektu s filmovými ukázkami.
Motivace pedagogů k modernímu a atraktivnímu způsobu pojetí výuky tématu Protektorát Čechy a Morava.
Předpokládaná struktura práce:
1. Úvod
2. Filmová ukázka ve výuce
3. Dějiny Protektorátu Čechy a Morava
4. Český a československý film tohoto období a o tomto období
5. Dějiny filmu ve výuce pro základní školu
6. Konkrétní výukové modely
7. Závěr
Časový harmonogram:
září 2020 - leden 2021: studium, analýza a rešerše odborné literatury
únor 2021 - srpen 2021: vlastní tvorba textu práce, vytváření didaktického materiálu
září - říjen 2021: evaluace práce, korektura textu
říjen 2021: odevzdání
Klíčová slova:
český a československý film, Protektorát Čechy a Morava, výuka, základní škola, filmová ukázka
Seznam doporučené literatury
Lucie ANTOŠÍKOVÁ (ed.),Zatemněno: česká literatura a kultura v protektorátu. Praha: Academia, 2017.
Petr BEDNAŘÍK, Arizace české kinematografie, Praha 2003.
Petr BLAŽEK - Petr KOPAL, Film a dějiny, Praha 2004.
Marie BLÁHOVÁ a kol., Velké dějiny zemí Koruny České, Praha 1999.
Detlef BRANDES, Češi pod německým protektorátem: okupační politika, kolaborace a odboj 1939-1945, Praha 2000.
Jaroslav BROŽ, Historie československého filmu v obrazech 1930 - 1945, Praha 1966.
Václav BŘEZINA, Lexikon českého filmu: 2000 filmů 1930-1996, Praha 1996.
Kamil ČINÁTL - Jaroslav PINKAS, Dějiny filmu: film ve výuce dějepisu, Praha 2014.
Jiří DOLEŽAL, Česká kultura za protektorátu: školství, písemnictví, kinematografie, Praha 1996.
Daniela DOMINOVÁ, Aktivizující metody ve výuce dějepisu, Ostrava 2008.
Markéta DVOŘÁKOVÁ, Projektové vyučování v české škole. Vývoj, inspirace, současné problémy, Praha 2009.
Miloš FIALA - Miloš HEYDUK, Barrandov pod vlajkou hákové kříže, Čechtice 2007.
Jan GEBHART - Jan KUKLÍK, Dramatické i všední dny Protektorátu, Praha 1996.
Lukáš KAŠPAR, Český hraný film jako prostředek skryté propagandy v letech 1939-1945, Praha 2004.
Lukáš KAŠPAR, Český hraný film a filmaři za protektorátu: propaganda, kolaborace, rezistence, Praha 2007.
Jaromír KOPŘIVA, Videodidaktika pro základní a střední školy, Jičín 1991.
Denisa LABISCHOVÁ, Didaktická média ve výuce dějepisu, Ostrava 2008.
Denisa LABISCHOVÁ - Blažena GRACOVÁ, Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2010.
Vladimír LIŠKA, Protektorát: éra hákového kříže, Olomouc 2010.
Dagmar MAGINCOVÁ (ed.), O protektorátu v sociokulturních souvislostech. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011.
Pavel MARŠÁLEK, Pod ochranou hákového kříže: nacistický okupační režim v českých zemích 1939-1945, Praha 2012.
Pavel MARŠÁLEK, Protektorát Čechy a Morava: státoprávní a politické aspekty nacistického okupačního režimu v českých zemích 1939-1945, Praha 2002.
Marie MICHLOVÁ, Protentokrát, aneb, Česká každodennost 1939-1945, Řitka 2012.
Jiří PADEVĚT, Průvodce protektorátní Prahou: místa - události - lidé. Praha: Academia, Archiv hlavního města Prahy, 2013.
Tomáš PASÁK, Pod ochranou říše, Praha 1998.
Luboš PTÁČEK, Panorama českého filmu, Olomouc 2000.
Radka ŠUSTROVÁ, Pod ochranou protektorátu: Kinderlandverschickung v Čechách a na Moravě: politika, každodennost a paměť 1940-1945. . Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2012.
Jan Boris UHLÍŘ, Protektorát Čechy a Morava v obrazech. Praha: Ottovo nakladatelství, 2008
Jan Boris UHLÍŘ, Protektorát Čechy a Morava 1939-1942: srdce Třetí říše, Praha 2017.
Jan VAJSKEBR, Petr KAŇÁK. Kariéry ve službách nacismu: nejvyšší velitelé německého potlačovacího aparátu v protektorátu Čechy a Morava. Praha: NLN, Ústav pro studium totalitních režimů 2020.
Seznam doporučené literatury
Lucie ANTOŠÍKOVÁ (ed.),Zatemněno: česká literatura a kultura v protektorátu. Praha: Academia, 2017.
Petr BEDNAŘÍK, Arizace české kinematografie, Praha 2003.
Petr BLAŽEK - Petr KOPAL, Film a dějiny, Praha 2004.
Marie BLÁHOVÁ a kol., Velké dějiny zemí Koruny České, Praha 1999.
Detlef BRANDES, Češi pod německým protektorátem: okupační politika, kolaborace a odboj 1939-1945, Praha 2000.
Jaroslav BROŽ, Historie československého filmu v obrazech 1930 - 1945, Praha 1966.
Václav BŘEZINA, Lexikon českého filmu: 2000 filmů 1930-1996, Praha 1996.
Kamil ČINÁTL - Jaroslav PINKAS, Dějiny filmu: film ve výuce dějepisu, Praha 2014.
Jiří DOLEŽAL, Česká kultura za protektorátu: školství, písemnictví, kinematografie, Praha 1996.
Daniela DOMINOVÁ, Aktivizující metody ve výuce dějepisu, Ostrava 2008.
Markéta DVOŘÁKOVÁ, Projektové vyučování v české škole. Vývoj, inspirace, současné problémy, Praha 2009.
Miloš FIALA - Miloš HEYDUK, Barrandov pod vlajkou hákové kříže, Čechtice 2007.
Jan GEBHART - Jan KUKLÍK, Dramatické i všední dny Protektorátu, Praha 1996.
Lukáš KAŠPAR, Český hraný film jako prostředek skryté propagandy v letech 1939-1945, Praha 2004.
Lukáš KAŠPAR, Český hraný film a filmaři za protektorátu: propaganda, kolaborace, rezistence, Praha 2007.
Jaromír KOPŘIVA, Videodidaktika pro základní a střední školy, Jičín 1991.
Denisa LABISCHOVÁ, Didaktická média ve výuce dějepisu, Ostrava 2008.
Denisa LABISCHOVÁ - Blažena GRACOVÁ, Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2010.
Vladimír LIŠKA, Protektorát: éra hákového kříže, Olomouc 2010.
Dagmar MAGINCOVÁ (ed.), O protektorátu v sociokulturních souvislostech. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011.
Pavel MARŠÁLEK, Pod ochranou hákového kříže: nacistický okupační režim v českých zemích 1939-1945, Praha 2012.
Pavel MARŠÁLEK, Protektorát Čechy a Morava: státoprávní a politické aspekty nacistického okupačního režimu v českých zemích 1939-1945, Praha 2002.
Marie MICHLOVÁ, Protentokrát, aneb, Česká každodennost 1939-1945, Řitka 2012.
Jiří PADEVĚT, Průvodce protektorátní Prahou: místa - události - lidé. Praha: Academia, Archiv hlavního města Prahy, 2013.
Tomáš PASÁK, Pod ochranou říše, Praha 1998.
Luboš PTÁČEK, Panorama českého filmu, Olomouc 2000.
Radka ŠUSTROVÁ, Pod ochranou protektorátu: Kinderlandverschickung v Čechách a na Moravě: politika, každodennost a paměť 1940-1945. . Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2012.
Jan Boris UHLÍŘ, Protektorát Čechy a Morava v obrazech. Praha: Ottovo nakladatelství, 2008
Jan Boris UHLÍŘ, Protektorát Čechy a Morava 1939-1942: srdce Třetí říše, Praha 2017.
Jan VAJSKEBR, Petr KAŇÁK. Kariéry ve službách nacismu: nejvyšší velitelé německého potlačovacího aparátu v protektorátu Čechy a Morava. Praha: NLN, Ústav pro studium totalitních režimů 2020.