Práce je věnována problematice implementace deeskalačních technik do praxe zdravotnického personálu s cílem snížit použití omezujících prostředků u pacientů s mentální retardací. První část práce, teoretická, definuje odborné pojmy nutné k uvedení do problematiky, definuje mentální retardaci, poruchy chování a blíže se zaměří na nejčastější poruchu chování, kde lze aplikovat deeskalační techniky, agresi. Dále definuje deeskalaci, její formy a jejich teoretické uvedení do praxe.
Praktická část práce se zabývá aplikací deeskalačních metod
na konkrétním lékařském pracovišti v Psychiatrické nemocnici Horní Beřkovice. Vyhodnocuje úspěšnost uvedení deeskalačních metod do praxe a průzkumným šetřením ověřuje znalosti nelékařského personálu nemocnice o deeskalačních metodách s cílem odklonění pacientů od agrese právě deeskalačními technikami místo omezujícími prostředky.
Cílem práce je zjistit využívání deeskalačních metod a ověřit jejich využití v každodenní praxi nelékařských pracovníků odklánějícího pacienty s mentální retardací od agrese. V závěru práce je uvedeno shrnutí zjištěných faktů
a vyvození závěrů z praktické části.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to the implementation of de-escalation techniques
in the practice of medical staff in order to reduce the use of restraints on patients with mental retardation. The first part of the work, theoretical, defines the technical terms necessary to introduce the issue, defines mental retardation, behavioral disorders and focuses on the most common behavioral disorder, where de-escalation techniques can be applied. It also defines de-escalation,
its forms and their theoretical implementation.
The practical part of the work deals with the application of de-escalation methods at a specific medical workplace in the Psychiatric Hospital Horní Beřkovice.
It evaluates the success of putting de-escalation methods into practice and verifies, with the questionnaire survey, the awareness of non-medical staff about de-escalation methods with the aim of diverting patients from aggression by de-escalation techniques instead of restrictive once.
The aim of the work is to find out the use of de-escalation methods and to verify their use in the daily practice of non-medical staff diverting patients with mental retardation from aggression. At the end of the work is a summary of the facts
and drawing conclusions from the practical part.
Klíčová slova
Deeskalace; agrese; mentální retardace, deeskalační techniky
Práce je věnována problematice implementace deeskalačních technik do praxe zdravotnického personálu s cílem snížit použití omezujících prostředků u pacientů s mentální retardací. První část práce, teoretická, definuje odborné pojmy nutné k uvedení do problematiky, definuje mentální retardaci, poruchy chování a blíže se zaměří na nejčastější poruchu chování, kde lze aplikovat deeskalační techniky, agresi. Dále definuje deeskalaci, její formy a jejich teoretické uvedení do praxe.
Praktická část práce se zabývá aplikací deeskalačních metod
na konkrétním lékařském pracovišti v Psychiatrické nemocnici Horní Beřkovice. Vyhodnocuje úspěšnost uvedení deeskalačních metod do praxe a průzkumným šetřením ověřuje znalosti nelékařského personálu nemocnice o deeskalačních metodách s cílem odklonění pacientů od agrese právě deeskalačními technikami místo omezujícími prostředky.
Cílem práce je zjistit využívání deeskalačních metod a ověřit jejich využití v každodenní praxi nelékařských pracovníků odklánějícího pacienty s mentální retardací od agrese. V závěru práce je uvedeno shrnutí zjištěných faktů
a vyvození závěrů z praktické části.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to the implementation of de-escalation techniques
in the practice of medical staff in order to reduce the use of restraints on patients with mental retardation. The first part of the work, theoretical, defines the technical terms necessary to introduce the issue, defines mental retardation, behavioral disorders and focuses on the most common behavioral disorder, where de-escalation techniques can be applied. It also defines de-escalation,
its forms and their theoretical implementation.
The practical part of the work deals with the application of de-escalation methods at a specific medical workplace in the Psychiatric Hospital Horní Beřkovice.
It evaluates the success of putting de-escalation methods into practice and verifies, with the questionnaire survey, the awareness of non-medical staff about de-escalation methods with the aim of diverting patients from aggression by de-escalation techniques instead of restrictive once.
The aim of the work is to find out the use of de-escalation methods and to verify their use in the daily practice of non-medical staff diverting patients with mental retardation from aggression. At the end of the work is a summary of the facts
and drawing conclusions from the practical part.
Klíčová slova
Deeskalace; agrese; mentální retardace, deeskalační techniky
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy - využití databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar, aktivní využití možnosti knihovny UJEP).
2. Analýza informací-zpracování literární rešerše (stav dané problematiky)
3. Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce, vymezení sledovaných fenoménů.
4. Zpracování výzkumné části práce.
5. Analýza sledovaných fenoménů.
6. Diskuze, komparace výsledků, závěr.
Zásady pro vypracování
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy - využití databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar, aktivní využití možnosti knihovny UJEP).
2. Analýza informací-zpracování literární rešerše (stav dané problematiky)
3. Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce, vymezení sledovaných fenoménů.
4. Zpracování výzkumné části práce.
5. Analýza sledovaných fenoménů.
6. Diskuze, komparace výsledků, závěr.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, Věra, Hynek JŮN a Kateřina THOROVÁ. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
KUČEROVÁ, Helena. Psychiatrické minimum. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-247-4733-0.
LÁTALOVÁ, Klára. Agresivita v psychiatrii. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-247-4454-4.
MARKOVÁ, Eva, Martina VENGLÁŘOVÁ a Mira BABIAKOVÁ. Psychiatrická ošetřovatelská péče. Praha: Grada, c2006. Sestra. ISBN 80-247-1151-6.
PETR, Tomáš a Eva MARKOVÁ. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014. Sestra. ISBN 978-80-247-4236-6.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., aktualiz. a přeprac. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-271-0378-2.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, c2006. Sestra. ISBN 80-247-1262-8.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, Věra, Hynek JŮN a Kateřina THOROVÁ. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
KUČEROVÁ, Helena. Psychiatrické minimum. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-247-4733-0.
LÁTALOVÁ, Klára. Agresivita v psychiatrii. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-247-4454-4.
MARKOVÁ, Eva, Martina VENGLÁŘOVÁ a Mira BABIAKOVÁ. Psychiatrická ošetřovatelská péče. Praha: Grada, c2006. Sestra. ISBN 80-247-1151-6.
PETR, Tomáš a Eva MARKOVÁ. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014. Sestra. ISBN 978-80-247-4236-6.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., aktualiz. a přeprac. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-271-0378-2.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, c2006. Sestra. ISBN 80-247-1262-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vypracovala bakalářskou práci, která se je věnována problematice implementace deeskalačních technik do praxe zdravotnického personálu s cílem snížit použití omezujících prostředků u pacientů s mentální retardací. První část práce, teoretická, definuje odborné pojmy nutné k uvedení do problematiky, definuje mentální retardaci, poruchy chování a blíže se zaměří na nejčastější poruchu chování, kde lze aplikovat deeskalační techniky, agresi. Dále definuje deeskalaci, její formy a jejich teoretické uvedení do praxe.
Praktická část práce se zabývá aplikací deeskalačních metod na konkrétním lékařském pracovišti v Psychiatrické nemocnici Horní Beřkovice. Vyhodnocuje úspěšnost uvedení deeskalačních metod do praxe a průzkumným šetřením ověřuje znalosti nelékařského personálu nemocnice o deeskalačních metodách s cílem odklonění pacientů od agrese právě deeskalačními technikami místo omezujícími prostředky.
Cílem práce je zjistit využívání deeskalačních metod a ověřit jejich využití v každodenní praxi nelékařských pracovníků odklánějícího pacienty s mentální retardací od agrese. V závěru práce je uvedeno shrnutí zjištěných faktů a vyvození závěrů z praktické části.
Dotazy oponeta:
1. Odkud jste se inspirovala výběrem otázek pro rozhovor?
2. Byla využita možnost vytvoření rešerše literatury na dané téma?
3. Vysvětlete, proč se rozhovor dělal i s manažerem transformačních projektů?