Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku edukace žáků s poruchami autistického spektra s přidruženým mentálním postižením. Teoretická
východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti poruch autistického spektra, mentálního postižení a strukturovaného učení, se zvláštním zřetelem na problematiku vzdělávání v prostředí speciální školy. Pozornost bude také věnována legislativnímu rámci. Empirická část bude zaměřena na prezentaci kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na efektivitu strukturovaného učení u žáků s poruchou autistického spektra v závislosti na míře mentálního postižení. Výzkumný vzorek bude tvořen pedagogickými pracovníky speciálních škol. Výzkumná data budou získávána s využitím metody dotazníkového šetření. Výstupem práce bude formulace strukturovaného doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis will be thematically oriented to the issue of education of students with autism spectrum disorders with associated mental disabilities. The theoretical basis of the work will be based on current findings in the field of autism spectrum disorders, mental disabilities and structured learning, with special attention to the issue of education in a special school environment. Attention will also be paid to the legislative framework. The empirical part will be focused on the presentation of a quantitatively oriented research investigation, aimed at the effectiveness of structured learning for students with autism spectrum disorders depending on the degree of mental disability. The research sample will be made up of teaching staff of special schools. Research data will be obtained using the questionnaire survey method. The output of the work will be the formulation of a structured recommendation for special pedagogical practice.
Klíčová slova
Strukturované učení, poruchy autistického spektra, mentální postižení, individualizace, vizualizace
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku edukace žáků s poruchami autistického spektra s přidruženým mentálním postižením. Teoretická
východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti poruch autistického spektra, mentálního postižení a strukturovaného učení, se zvláštním zřetelem na problematiku vzdělávání v prostředí speciální školy. Pozornost bude také věnována legislativnímu rámci. Empirická část bude zaměřena na prezentaci kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na efektivitu strukturovaného učení u žáků s poruchou autistického spektra v závislosti na míře mentálního postižení. Výzkumný vzorek bude tvořen pedagogickými pracovníky speciálních škol. Výzkumná data budou získávána s využitím metody dotazníkového šetření. Výstupem práce bude formulace strukturovaného doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis will be thematically oriented to the issue of education of students with autism spectrum disorders with associated mental disabilities. The theoretical basis of the work will be based on current findings in the field of autism spectrum disorders, mental disabilities and structured learning, with special attention to the issue of education in a special school environment. Attention will also be paid to the legislative framework. The empirical part will be focused on the presentation of a quantitatively oriented research investigation, aimed at the effectiveness of structured learning for students with autism spectrum disorders depending on the degree of mental disability. The research sample will be made up of teaching staff of special schools. Research data will be obtained using the questionnaire survey method. The output of the work will be the formulation of a structured recommendation for special pedagogical practice.
Klíčová slova
Strukturované učení, poruchy autistického spektra, mentální postižení, individualizace, vizualizace
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku edukace žáků s poruchami autistického spektra s přidruženým mentálním postižením. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti poruch autistického spektra, mentálního postižení a strukturovaného učení, se zvláštním zřetelem na problematiku vzdělávání v prostředí speciální školy. Pozornost bude také věnována legislativnímu rámci. Empirická část bude zaměřena na prezentaci kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na efektivitu strukturovaného učení u žáků s poruchou autistického spektra v závislosti na míře mentálního postižení. Výzkumný vzorek bude tvořen pedagogickými pracovníky speciálních škol. Výzkumná data budou získávána s využitím metody dotazníkového šetření. Výstupem práce bude formulace strukturovaného doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku edukace žáků s poruchami autistického spektra s přidruženým mentálním postižením. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti poruch autistického spektra, mentálního postižení a strukturovaného učení, se zvláštním zřetelem na problematiku vzdělávání v prostředí speciální školy. Pozornost bude také věnována legislativnímu rámci. Empirická část bude zaměřena na prezentaci kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, zacíleného na efektivitu strukturovaného učení u žáků s poruchou autistického spektra v závislosti na míře mentálního postižení. Výzkumný vzorek bude tvořen pedagogickými pracovníky speciálních škol. Výzkumná data budou získávána s využitím metody dotazníkového šetření. Výstupem práce bude formulace strukturovaného doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017, ISBN 978-80-262-1195-2.
ČADILOVÁ, Věra, JŮN, Hynek, THOROVÁ, Kateřina. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-319-2.
ČADILOVÁ, Věra, ŽAMPACHOVÁ, Zuzana. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-475-5.
FISCHER, Slavomil, ŠKODA, Jiří, SVOBODA, Zdeněk, ZILCHER, Ladislav. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2014, ISBN 978-80-7387-792-7.
HOUSAROVÁ, Blanka. Edukace žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra. Liberec: Technická univerzita, 2011, ISBN 978-80-7372-791-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 2. vydání. Praha: Grada, 2016, ISBN 978-80-247-5326-3.
OŠLEJŠKOVÁ, Hana, VÍTKOVÁ, Marie et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno:
Masarykova univerzita, 2016, ISBN 978-80-210-6673-1.
SCHOPLER, Eric, REICHLER, Robert J., LANDSING, Margaret. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými vadami. 2. vydání. Praha: Portál, 2011, ISBN
978-80-7367-898-2.
ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. Praha: Pasparta, 2018, ISBN 978-80-88163-98-5.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. 3. vydání. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-060-7.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra.3. vydání. Praha: Portál, 2016, ISBN 978-80-262-0768-9.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017, ISBN 978-80-262-1195-2.
ČADILOVÁ, Věra, JŮN, Hynek, THOROVÁ, Kateřina. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-319-2.
ČADILOVÁ, Věra, ŽAMPACHOVÁ, Zuzana. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-475-5.
FISCHER, Slavomil, ŠKODA, Jiří, SVOBODA, Zdeněk, ZILCHER, Ladislav. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2014, ISBN 978-80-7387-792-7.
HOUSAROVÁ, Blanka. Edukace žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra. Liberec: Technická univerzita, 2011, ISBN 978-80-7372-791-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 2. vydání. Praha: Grada, 2016, ISBN 978-80-247-5326-3.
OŠLEJŠKOVÁ, Hana, VÍTKOVÁ, Marie et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno:
Masarykova univerzita, 2016, ISBN 978-80-210-6673-1.
SCHOPLER, Eric, REICHLER, Robert J., LANDSING, Margaret. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými vadami. 2. vydání. Praha: Portál, 2011, ISBN
978-80-7367-898-2.
ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. Praha: Pasparta, 2018, ISBN 978-80-88163-98-5.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. 3. vydání. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-060-7.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra.3. vydání. Praha: Portál, 2016, ISBN 978-80-262-0768-9.