Tato bakalářská práce se zaměřuje na komparaci literárního vyprávění Kočár do Vídně (1967) od Jana Procházky a jeho stejnojmenné filmové adaptace od režiséra Karla Kachyni (z roku 1966). Cíl práce bude uskutečněn na základě analyzování literárního díla a filmu, které budeme následně porovnávat a pokusíme se zjistit zásadní shody a rozdíly mezi oběma vyprávěními. Svá zjištění představíme v závěru.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the comparison of literary work Coach to Vienna (1967) by Jan Procházka and its an eponymous movie (from 1967) by director Karel Kachyňa (from 1966). The aim of this work will be realized by the analysis of the literary work and the movie, which we will compare and attempt to find out fundemental conformities and differences between both of these narratives. These findings will be presented in the conclusion.
Klíčová slova
Jan Procházka, Kočár do Vídně, novela, filmová adaptace, vyprávění, komparace
Klíčová slova v angličtině
Jan Procházka, Coach to Vienna, novel, film adaptation, comparation
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na komparaci literárního vyprávění Kočár do Vídně (1967) od Jana Procházky a jeho stejnojmenné filmové adaptace od režiséra Karla Kachyni (z roku 1966). Cíl práce bude uskutečněn na základě analyzování literárního díla a filmu, které budeme následně porovnávat a pokusíme se zjistit zásadní shody a rozdíly mezi oběma vyprávěními. Svá zjištění představíme v závěru.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with the comparison of literary work Coach to Vienna (1967) by Jan Procházka and its an eponymous movie (from 1967) by director Karel Kachyňa (from 1966). The aim of this work will be realized by the analysis of the literary work and the movie, which we will compare and attempt to find out fundemental conformities and differences between both of these narratives. These findings will be presented in the conclusion.
Klíčová slova
Jan Procházka, Kočár do Vídně, novela, filmová adaptace, vyprávění, komparace
Klíčová slova v angličtině
Jan Procházka, Coach to Vienna, novel, film adaptation, comparation
Zásady pro vypracování
• Shromáždit, utřídit a prostudovat základní informační zdroje vztahující se k tématu, poučit se v literární teorii a teorii ipraxi filmové adaptace. Seznámit se s novelou Jana Procházky a s filmem Kočár do Vídně, který vznikl podle spisovatelova námětu a scénáře.
• V úvodu věcně popsat předmět kvalifikační práce, teoretická východiska (představit základní odbornou literaturu), použité postupy.
• Poté stručně přestavit autorovo literární dílo, zmínit vliv scénáristické profese na některé jeho prózy, soustředit se na vybraný titul, jeho genezi.
• V hlavní části kvalifikační práce provést (na základě prostudované teoretické literatury) analýzu knihy a filmu(pozornost zaměřit především na kategorii vypravěče, postavy, času a prostoru) a najít společné znaky a rozdíly obou děl(přitom se zaměřit zejména na výběr jednotlivých událostí, posuny v rovině významu a prezentace událostí).
• V závěru shrnout důležité poznatky.
Zásady pro vypracování
• Shromáždit, utřídit a prostudovat základní informační zdroje vztahující se k tématu, poučit se v literární teorii a teorii ipraxi filmové adaptace. Seznámit se s novelou Jana Procházky a s filmem Kočár do Vídně, který vznikl podle spisovatelova námětu a scénáře.
• V úvodu věcně popsat předmět kvalifikační práce, teoretická východiska (představit základní odbornou literaturu), použité postupy.
• Poté stručně přestavit autorovo literární dílo, zmínit vliv scénáristické profese na některé jeho prózy, soustředit se na vybraný titul, jeho genezi.
• V hlavní části kvalifikační práce provést (na základě prostudované teoretické literatury) analýzu knihy a filmu(pozornost zaměřit především na kategorii vypravěče, postavy, času a prostoru) a najít společné znaky a rozdíly obou děl(přitom se zaměřit zejména na výběr jednotlivých událostí, posuny v rovině významu a prezentace událostí).
• V závěru shrnout důležité poznatky.
Seznam doporučené literatury
HODROVÁ, D. a kol. Na okraji chaosu. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001 MITOSEKOVÁ, Z. Teorie literatury. Brno: Host, 2008 MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004 NÜNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006 PAVERA, L. VŠETIČKA, F. Lexikon literárních pojmů.Olomouc, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: PF-UK, 2001 RIMMON-KENANOVÁ, S. Poetika vyprávění. Brno: Host, 2001
BORDWELL, D. – THOMPSON, K. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011 CHATMAN, S. B. – THOMPSON, K. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008 BUBENÍČEK, P. Mezi slovem a obrazem: teorie a praxe filmové adaptace literárního díla. Brno: 2007. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/6978/ff_d/. Disertační práce. Masarykova univerzita.
KOKEŠ, R. D. Rozbor filmu. Brno: MU, 2015 MIŠÍKOVÁ, K. – THOMPSON, K. Mysl a příběh ve filmové fikci: o kognitivistických přístupech k teorii filmové narace.Praha: Akademie múzických umění, 2009
Seznam doporučené literatury
HODROVÁ, D. a kol. Na okraji chaosu. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001 MITOSEKOVÁ, Z. Teorie literatury. Brno: Host, 2008 MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004 NÜNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006 PAVERA, L. VŠETIČKA, F. Lexikon literárních pojmů.Olomouc, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: PF-UK, 2001 RIMMON-KENANOVÁ, S. Poetika vyprávění. Brno: Host, 2001
BORDWELL, D. – THOMPSON, K. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011 CHATMAN, S. B. – THOMPSON, K. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008 BUBENÍČEK, P. Mezi slovem a obrazem: teorie a praxe filmové adaptace literárního díla. Brno: 2007. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/6978/ff_d/. Disertační práce. Masarykova univerzita.
KOKEŠ, R. D. Rozbor filmu. Brno: MU, 2015 MIŠÍKOVÁ, K. – THOMPSON, K. Mysl a příběh ve filmové fikci: o kognitivistických přístupech k teorii filmové narace.Praha: Akademie múzických umění, 2009