Bakalářská práce je zaměřena na povinné a nepovinné očkování, jeho historii, typy a druhy vakcín. Cílem bakalářské práce bylo zjistit informovanost populace o očkování, zjistit zkušenosti s nežádoucími účinky po očkování a také zjistit nejčastější způsob získávání informací o očkování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on compulsory and optional vaccination, its history, types and kinds of vaccines. The aim of the work was to find out the awareness of the population about vaccination, to find out the experience with side effects after vaccination and also to find out the most common way of obtaining information about vaccination.
Klíčová slova
Imunizace - Očkování - Vakcína
Klíčová slova v angličtině
Immunization - Vaccination - Vaccine
Rozsah průvodní práce
56 s. a 7 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na povinné a nepovinné očkování, jeho historii, typy a druhy vakcín. Cílem bakalářské práce bylo zjistit informovanost populace o očkování, zjistit zkušenosti s nežádoucími účinky po očkování a také zjistit nejčastější způsob získávání informací o očkování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on compulsory and optional vaccination, its history, types and kinds of vaccines. The aim of the work was to find out the awareness of the population about vaccination, to find out the experience with side effects after vaccination and also to find out the most common way of obtaining information about vaccination.
Klíčová slova
Imunizace - Očkování - Vakcína
Klíčová slova v angličtině
Immunization - Vaccination - Vaccine
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat problematice očkování.
Cílem praktické části bude zjistit, zda-li se lidé nechávají očkovat povinnými a nepovinnými vakcínami. Sledován bude také případný výskyt nežádoucích účinků.
1. Práce s literaturou, analýza informačních zdrojů, tvorba rešerše
2. Seznámení s teoretickými východisky práce
3. Vymezení hlavního cíle, úkolů práce
4. Popis metodiky a použitých metod
5. Sběr dat
6. Zpracování dat a analýza výsledků
7. Diskuse, komparace výsledků s dostupnými výzkumy, závěr, doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat problematice očkování.
Cílem praktické části bude zjistit, zda-li se lidé nechávají očkovat povinnými a nepovinnými vakcínami. Sledován bude také případný výskyt nežádoucích účinků.
1. Práce s literaturou, analýza informačních zdrojů, tvorba rešerše
2. Seznámení s teoretickými východisky práce
3. Vymezení hlavního cíle, úkolů práce
4. Popis metodiky a použitých metod
5. Sběr dat
6. Zpracování dat a analýza výsledků
7. Diskuse, komparace výsledků s dostupnými výzkumy, závěr, doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BERAN, Jiří, Jiří HAVLÍK a Vladimír VONKA, 2005. Očkování: Minulost, přítomnost, budoucnost. Praha: Galén. ISBN 8072623613.
DÁŇOVÁ, Jana a Jitka ČÁSTKOVÁ, 2008. Očkování v České republice. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-122-2.
HOŘEJŠÍ, Václav a Jiřina BARTŮŇKOVÁ, 2013. Základy imunologie. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-713-2.
CHLÍBEK, Roman, 2020. Očkování dospělých. 2. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-2045-304-4.
JESEŇÁK, Miloš a Ingrid URBANČÍKOVÁ, 2019. Očkovanie v špeciálnych situáciách. 2. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-4324-3.
KŘUPKA, Michal, 2020. Očkování. Olomouc: UP Olomouc. ISBN 80-244-5735-0.
OLEÁR, Vladimír, Zuzana KRIŠTÚFKOVÁ a Cyril KLEMENT, 2015. Kapitoly z vakcinológie I. PRO. ISBN 978-80-89057-52-8.
PETRÁŠ, Marek, 2011. Průvodce očkováním. Praha: Raabe. ISBN 978-80-86307-86-2.
Seznam doporučené literatury
BERAN, Jiří, Jiří HAVLÍK a Vladimír VONKA, 2005. Očkování: Minulost, přítomnost, budoucnost. Praha: Galén. ISBN 8072623613.
DÁŇOVÁ, Jana a Jitka ČÁSTKOVÁ, 2008. Očkování v České republice. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-122-2.
HOŘEJŠÍ, Václav a Jiřina BARTŮŇKOVÁ, 2013. Základy imunologie. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-713-2.
CHLÍBEK, Roman, 2020. Očkování dospělých. 2. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-2045-304-4.
JESEŇÁK, Miloš a Ingrid URBANČÍKOVÁ, 2019. Očkovanie v špeciálnych situáciách. 2. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-4324-3.
KŘUPKA, Michal, 2020. Očkování. Olomouc: UP Olomouc. ISBN 80-244-5735-0.
OLEÁR, Vladimír, Zuzana KRIŠTÚFKOVÁ a Cyril KLEMENT, 2015. Kapitoly z vakcinológie I. PRO. ISBN 978-80-89057-52-8.
PETRÁŠ, Marek, 2011. Průvodce očkováním. Praha: Raabe. ISBN 978-80-86307-86-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vypracovala bakalářskou práci na téma Očkování. Informovanost a zkušenosti populace. Díky očkování jsme dokázali radikálně snížit smrtnost na většinu z infekčních chorob minulosti i současnosti. Téma očkování je v současné době velmi aktuální a částečně i kontroverzní z důvodu ještě stále probíhající pandemie Covid-19. Názory lidí ohledně očkování rozdělují společnost.
Cílem bakalářské práce bylo zjistit informovanost populace o očkování, zjistit zkušenosti s nežádoucími účinky po očkování a také zjistit nejčastější způsob získávání informací o očkování. Praktická část byla zhotovena na základě kvantitativní průzkumné činnosti za pomoci dotazníku. Soubor byl tvořen 189 respondenty, z toho bylo 130 žen a 59 mužů. Ve věku 18 – 24 let vyplnilo dotazník celkem 60 respondentů, ve věku 25 – 34 let 57 respondentů, ve věku 35 – 44 let celkem 23 respondentů, ve věku 45 – 54 let 25 respondentů a do nejstarší skupiny 55 – 72 let se zařadilo celkem 24 respondentů.
Zjistili jsme, že je stále více lidí, kteří k očkování přeci jen mají pozitivní vztah a využívají ho, ať už se jedná o povinné či nepovinné očkování. Povinnými vakcínami nechalo očkovat své děti 94 % respondentů (z rodičů) a 73 % rodičů nechalo očkovat své děti nějakou nepovinnou vakcínou. Za nejvýznamnější informační zdroj je považován internet, který jako informační zdroj zvolilo 40 % respondentů.
Výsledky provedené analýzy mohou sloužit všem zdravotnickým pracovníkům jako souhrnný informační zdroj o očkování, a také o aktuálních postojích populace k očkování.
Dotazy a přípomínky oponenta:
1. Čím jste se při konstrukci dotazníku inspirovala? Je to vlastní konstrukce, nebo jste čerpala informace z jiných zdrojů, jako např. odborné studie, odborné práce atd.?
2. Při zpracování sociodemografických údajů (otázka v dotazníku 1-3): proč je zvolen jenom slovně komentář? (strana 27)
3. U vyhodnocení otázky č. 10 a 12 – nejsou žádné grafy jako u ostatních výsledků, proč je jenom slovní komentář? (strana 33 a 35)
4. U koho a kde jste sbírala data (místo)? Není definováno, jenom muži a ženy od 18-99 let.
5. V rámci použití stránky rozalio.cz, mediciproockovani.cz, použila jste z těchto stránek nějakou publikaci? Uvedené stránky nejsou totiž odborného charakteru.
7. Myslíte si, že je tato věta napsaná správně po stylistické stránce? Cituji: „43 respondentů si myslí, že máme povinná 4 očkování pro děti, 36 respondentů si myslí, že 9, 27 respondentů si myslí, že 3, 18 lidí si myslí, že žádné očkování pro děti není povinné, a 8 respondentů si myslí, že jich povinných máme 13.
8. Otázka č. 5 – proč myslíte, že tak málo respondentů vědělo, že u dětí je 9 povinných očkování?
9. Jak dělat správně osvětu na podporu očkování z vašeho pohledu?