Bakalářská práce je zaměřena na digitální gramotnost dětí z dětského domova, kteří dochází na základní školu. V teoretické části text pojednává o různých typech gramotností, jejichž postupný rozvoj umožnil formulaci a vznik gramotnosti digitální. Věnuje se základním pojmům a vysvětlením, s jakým problémem se lze potýkat. Práce zahrnuje i mnoho různých výzkumů a modelů, zabývajících se právě tímto pojmem. V neposlední řadě zmiňuje potíže v této oblasti spojené s koronavirovou situací, která vedla k bezprecedentnímu využití technologií pro účely vzdělávání a odborné přípravy. V praktické části byl proveden kvantitativní výzkum formou standardizovaného dotazníkového šetření, zaměřeného na analýzu digitální gramotnosti dětí z dětského domova, ve všech oblastech digitálních kompetencí. Cílem této práce je, na základě standardizovaného dotazníku zjistit úroveň digitální gramotnosti u těchto dětí. Diskuze bude věnována analýze výsledků a popsání možných doporučení, která z výzkumu mohla vyplynout.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on digital literacy of children from a children's home who are attending primary school. In the theoretical part, the text deals with different types of literacy, the gradual development of which has enabled the formulation and emergence of digital literacy. It is devoted to basic concepts and explanations of the problem that can be faced. The work also includes a lot of different research and models, dealing with this concept. Last but not least, it mentions the difficulties in this area related to the coronavirus situation, which has led to unprecedented use of technology for education and training purposes. In practical terms, quantitative research has been carried out in the form of a standardised questionnaire survey, focusing on the digital literacy analysis of children from children's homes, in all areas of digital competence. The aim of this work is based on a standardised query, to determine the level of digital literacy in these children. The discussion will be dedicated to analysing the results and describing possible recommendations that may have emerged from the research.
Klíčová slova
Gramotnost, funkční gramotnost, informační gramotnost, kompetence, digitální gramotnost, digitální vzdělávání, informační a komunikační technologie
Klíčová slova v angličtině
Literacy, functional literacy, information literacy, competences, digital literacy, digital education, information and communication technology
Rozsah průvodní práce
72 s. (97 618 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na digitální gramotnost dětí z dětského domova, kteří dochází na základní školu. V teoretické části text pojednává o různých typech gramotností, jejichž postupný rozvoj umožnil formulaci a vznik gramotnosti digitální. Věnuje se základním pojmům a vysvětlením, s jakým problémem se lze potýkat. Práce zahrnuje i mnoho různých výzkumů a modelů, zabývajících se právě tímto pojmem. V neposlední řadě zmiňuje potíže v této oblasti spojené s koronavirovou situací, která vedla k bezprecedentnímu využití technologií pro účely vzdělávání a odborné přípravy. V praktické části byl proveden kvantitativní výzkum formou standardizovaného dotazníkového šetření, zaměřeného na analýzu digitální gramotnosti dětí z dětského domova, ve všech oblastech digitálních kompetencí. Cílem této práce je, na základě standardizovaného dotazníku zjistit úroveň digitální gramotnosti u těchto dětí. Diskuze bude věnována analýze výsledků a popsání možných doporučení, která z výzkumu mohla vyplynout.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on digital literacy of children from a children's home who are attending primary school. In the theoretical part, the text deals with different types of literacy, the gradual development of which has enabled the formulation and emergence of digital literacy. It is devoted to basic concepts and explanations of the problem that can be faced. The work also includes a lot of different research and models, dealing with this concept. Last but not least, it mentions the difficulties in this area related to the coronavirus situation, which has led to unprecedented use of technology for education and training purposes. In practical terms, quantitative research has been carried out in the form of a standardised questionnaire survey, focusing on the digital literacy analysis of children from children's homes, in all areas of digital competence. The aim of this work is based on a standardised query, to determine the level of digital literacy in these children. The discussion will be dedicated to analysing the results and describing possible recommendations that may have emerged from the research.
Klíčová slova
Gramotnost, funkční gramotnost, informační gramotnost, kompetence, digitální gramotnost, digitální vzdělávání, informační a komunikační technologie
Klíčová slova v angličtině
Literacy, functional literacy, information literacy, competences, digital literacy, digital education, information and communication technology
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na digitální gramotnost u dětí z dětského domova na druhém stupni základní školy. V teoretické části text pojednává především o problematice digitální gramotnosti dětí z dětského domova. Věnuje se základním pojmům a vysvětlením, s jakým problémem se potýkáme.
V praktické části bude využita metoda empirického výzkumu, jenž v této práci představuje dotazníkové šetření. Dotazník bude převážně z uzavřených otázek, kdy respondenti volí z nabízených odpovědí (x polootevřené otázky, kde bude možnost vyplnit vlastní názor).Praktická část bude zaměřena na vyhodnocení dat získaných prostřednictvím dotazníkových šetření. Hlavním cílem práce je zjištění digitální gramotností u dětí z dětského domova.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na digitální gramotnost u dětí z dětského domova na druhém stupni základní školy. V teoretické části text pojednává především o problematice digitální gramotnosti dětí z dětského domova. Věnuje se základním pojmům a vysvětlením, s jakým problémem se potýkáme.
V praktické části bude využita metoda empirického výzkumu, jenž v této práci představuje dotazníkové šetření. Dotazník bude převážně z uzavřených otázek, kdy respondenti volí z nabízených odpovědí (x polootevřené otázky, kde bude možnost vyplnit vlastní názor).Praktická část bude zaměřena na vyhodnocení dat získaných prostřednictvím dotazníkových šetření. Hlavním cílem práce je zjištění digitální gramotností u dětí z dětského domova.
Seznam doporučené literatury
- ALTMANOVÁ, J. a kol. 2010. Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. ISBN 978-80-87000-41-0.
- BRDIČKA, B. 2013. Digitální gramotnost podle Wheelera. Metodický portál: Články [online]. Dostupný z: WWW: . ISSN 1802-4785.
- BRDIČKA, B. Informační a komunikační technologie ve škole: pro vedení škol a ICT metodiky: [metodická příručka]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010. ISBN 978-80-87000-31-1.
- BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno: AISIS, 2003. ISBN 80-239-0106- 0.
- HRDLIČKOVÁ, Vlasta.; PÁVKOVÁ, Jiřina. Výchovně vzdělávací práce v dětských domovech. Praha: SPN, 1987.
- KOL. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 [online]. Praha: MŠMT, 2014.
- KOVÁŘOVÁ, P. Role bezpečnosti v rámci informační gramotnosti. ProInflow Časopis pro informační vědy. [online]. 2010 ISSN 1804\textendash2406. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/…009
- KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie- dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
- ALTMANOVÁ, J. a kol. 2010. Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. ISBN 978-80-87000-41-0.
- BRDIČKA, B. 2013. Digitální gramotnost podle Wheelera. Metodický portál: Články [online]. Dostupný z: WWW: . ISSN 1802-4785.
- BRDIČKA, B. Informační a komunikační technologie ve škole: pro vedení škol a ICT metodiky: [metodická příručka]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010. ISBN 978-80-87000-31-1.
- BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno: AISIS, 2003. ISBN 80-239-0106- 0.
- HRDLIČKOVÁ, Vlasta.; PÁVKOVÁ, Jiřina. Výchovně vzdělávací práce v dětských domovech. Praha: SPN, 1987.
- KOL. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 [online]. Praha: MŠMT, 2014.
- KOVÁŘOVÁ, P. Role bezpečnosti v rámci informační gramotnosti. ProInflow Časopis pro informační vědy. [online]. 2010 ISSN 1804\textendash2406. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/…009
- KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.