Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v prostředí mateřské školy. V teoretické části jsou obsaženy jednotlivé složky procesu rozvoje odlišného mateřského jazyka. Předškolní věk a jeho specifika jsou rozdělena na vnímání a myšlení a emoční a sociální vývoj. Klíčovým v rozvoji dítěte cizinců je i sociokulturní aspekt, který zahrnuje oblast školy, rodiny, kultury a genderu. Uvedeny jsou i zahraniční zkušenosti, které nám ukazují jiné pohledy na vzdělávání cizích jazyků. Obsažené informace se stávají východisky pro empirickou část, ve které zkoumáme efektivitu vytvořených lekcí na základě vybraných metodických doporučení. Lekce probíhaly v rámci povinného vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. Zhodnoceny pak byly jak jednotlivé lekce, tak i progresy jednotlivých dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the issue of education of pupils with a different native language in a kindergarten environment. The theoretical part contains individual components of the process of developing a different native language. Preschool age and its specifics are divided into perception and thinking and emotional and social development. The socio-cultural aspect, which includes school, family, culture and gender is also crucial in the development of a foreigner's child. Foreign experiences are also presented which show us different perspectives on foreign language education. The information contained becomes the starting point for the empirical part, in which we examine the effectiveness of created lessons based on selected methodological recommendations. The lessons took place as part of the compulsory education of pupils with a different mother tongue. Both individual lessons and individual children's progress were then evaluated.
preschool education, language acquisition of L2 learners, foreign language, language
support, inclusion
Rozsah průvodní práce
52 s. (92 584 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v prostředí mateřské školy. V teoretické části jsou obsaženy jednotlivé složky procesu rozvoje odlišného mateřského jazyka. Předškolní věk a jeho specifika jsou rozdělena na vnímání a myšlení a emoční a sociální vývoj. Klíčovým v rozvoji dítěte cizinců je i sociokulturní aspekt, který zahrnuje oblast školy, rodiny, kultury a genderu. Uvedeny jsou i zahraniční zkušenosti, které nám ukazují jiné pohledy na vzdělávání cizích jazyků. Obsažené informace se stávají východisky pro empirickou část, ve které zkoumáme efektivitu vytvořených lekcí na základě vybraných metodických doporučení. Lekce probíhaly v rámci povinného vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem. Zhodnoceny pak byly jak jednotlivé lekce, tak i progresy jednotlivých dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the issue of education of pupils with a different native language in a kindergarten environment. The theoretical part contains individual components of the process of developing a different native language. Preschool age and its specifics are divided into perception and thinking and emotional and social development. The socio-cultural aspect, which includes school, family, culture and gender is also crucial in the development of a foreigner's child. Foreign experiences are also presented which show us different perspectives on foreign language education. The information contained becomes the starting point for the empirical part, in which we examine the effectiveness of created lessons based on selected methodological recommendations. The lessons took place as part of the compulsory education of pupils with a different mother tongue. Both individual lessons and individual children's progress were then evaluated.
preschool education, language acquisition of L2 learners, foreign language, language
support, inclusion
Zásady pro vypracování
Předkládané téma bakalářská práce se bude věnovat metodice podporující rozvoj řeči u dětí s odlišným mateřským jazykem (dále jen OMJ). Teoretická část bude tvořena kapitolami zahrnujícími seznámení s vývojovým obdobím předškolního věku, sociokulturní aspekt v prostředí mateřské školy, odlišné přístupy k rozvoji řeči u děti s OMJ v cizích zemích, seznámení s metodikou, popis aktivit a materiálů využívaných při práci s dětmi s OMJ.
Celá práce bude podpořena částí praktickou, ve které bude zaznamenán proces osvojování českého jazyka u skupiny dětí s OMJ v rámci dvou půlhodinových lekcí týdně. Děti budou z odlišných zemí, s odlišnými mateřskými jazyky (čínština, ruština, ukrajinština, vietnamština) a v různých věkových kategoriích (3-6 let).
Na počátku výzkumu bude zaznamenána úroveň řečových schopností dítěte s OMJ do evaluační tabulky, která bude sloužit i k vyhodnocení pokroku jednotlivých dětí a slovního hodnocení sloužícímu pro detailnější vhled. Dílčí část se bude skládat z deskriptivní případové studie tří zkoumaných dětí, popisu jejich rozvoje v rámci tří měsíců při využití metodiky vytvořené pro rozvoj řeči u dětí s OMJ.
Cílem celé práce je vytvořit ucelený dokument pojednávající o metodice rozvoje dítěte s OMJ, analyzovat průběh adaptačního procesu dítěte, rozvoje řeči v konkrétní mateřské škole a vyhodnotit získaná data. Zjistit rozvoj řečových schopností jednotlivého dítěte, v rámci řízeného působení na zmiňovanou oblast, za pomoci zvolené metodiky.
Zásady pro vypracování
Předkládané téma bakalářská práce se bude věnovat metodice podporující rozvoj řeči u dětí s odlišným mateřským jazykem (dále jen OMJ). Teoretická část bude tvořena kapitolami zahrnujícími seznámení s vývojovým obdobím předškolního věku, sociokulturní aspekt v prostředí mateřské školy, odlišné přístupy k rozvoji řeči u děti s OMJ v cizích zemích, seznámení s metodikou, popis aktivit a materiálů využívaných při práci s dětmi s OMJ.
Celá práce bude podpořena částí praktickou, ve které bude zaznamenán proces osvojování českého jazyka u skupiny dětí s OMJ v rámci dvou půlhodinových lekcí týdně. Děti budou z odlišných zemí, s odlišnými mateřskými jazyky (čínština, ruština, ukrajinština, vietnamština) a v různých věkových kategoriích (3-6 let).
Na počátku výzkumu bude zaznamenána úroveň řečových schopností dítěte s OMJ do evaluační tabulky, která bude sloužit i k vyhodnocení pokroku jednotlivých dětí a slovního hodnocení sloužícímu pro detailnější vhled. Dílčí část se bude skládat z deskriptivní případové studie tří zkoumaných dětí, popisu jejich rozvoje v rámci tří měsíců při využití metodiky vytvořené pro rozvoj řeči u dětí s OMJ.
Cílem celé práce je vytvořit ucelený dokument pojednávající o metodice rozvoje dítěte s OMJ, analyzovat průběh adaptačního procesu dítěte, rozvoje řeči v konkrétní mateřské škole a vyhodnotit získaná data. Zjistit rozvoj řečových schopností jednotlivého dítěte, v rámci řízeného působení na zmiňovanou oblast, za pomoci zvolené metodiky.
Seznam doporučené literatury
LINHARTOVÁ, T., LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, B. (2015) Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. [online]. Praha: META o.p.s. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/zdroje-inspirace/metodika-deti-s-odlisnym-materskym-jazykem-v-materskych-skolach
GJUROVÁ, N. (2011) Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky. Metodika pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál. 123 stran. ISBN 978-80-7367-837-1
LACHOUT, M. (2012). Kde bydlí řeč: Jazyk a myšlení - osvojování, modely a praxe. Praha: Metropolitan University Prague Press
TIMPE-LAUGHLIN, V. (2016). Learning and development of second and foreign language pragmatics as a higher-order language skill: A brief overview of relevant theories (Research Report No. RR-16-35). Princeton, NJ: Educational Testing Service. http://dx.doi.org/10.1002/ets2.12124
HARDINI, I., DI BIASE, B., KAWAGUCHI, S., & REID, C. (2020). The effect of developmentally moderated focus on form instruction in Indonesian kindergarten children learning English as a foreign language. Instructed Second Language Acquisition, 4(1), 49–61. https://doi.org/10.1558/isla.39724
Seznam doporučené literatury
LINHARTOVÁ, T., LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, B. (2015) Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. [online]. Praha: META o.p.s. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/zdroje-inspirace/metodika-deti-s-odlisnym-materskym-jazykem-v-materskych-skolach
GJUROVÁ, N. (2011) Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky. Metodika pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál. 123 stran. ISBN 978-80-7367-837-1
LACHOUT, M. (2012). Kde bydlí řeč: Jazyk a myšlení - osvojování, modely a praxe. Praha: Metropolitan University Prague Press
TIMPE-LAUGHLIN, V. (2016). Learning and development of second and foreign language pragmatics as a higher-order language skill: A brief overview of relevant theories (Research Report No. RR-16-35). Princeton, NJ: Educational Testing Service. http://dx.doi.org/10.1002/ets2.12124
HARDINI, I., DI BIASE, B., KAWAGUCHI, S., & REID, C. (2020). The effect of developmentally moderated focus on form instruction in Indonesian kindergarten children learning English as a foreign language. Instructed Second Language Acquisition, 4(1), 49–61. https://doi.org/10.1558/isla.39724