Tato práce se zabývá využitím multimodálních metafor v reklamě, zkoumá jak její sociolingvistické dimenze, tak praktické aplikace. Na základě teorií Lakoffa, Johnsona, Forcevilla, Müllerové a dalších zkoumá, jak inzerenti kombinují lingvistické, vizuální a vtělené prvky, aby vytvořili působivé příběhy. Teoretická část sleduje historickou trajektorii a vývoj metafory od Aristotela po současnost a zároveň zkoumá metaforická gesta, barvy a kulturní dimenze. V praktické části jsou kvalitativní metody včetně diskurzivní analýzy využity ke zkoumání dopadu multimodálních metafor na vnímání a chování spotřebitelů. Analýzou různých reklam si práce klade za cíl odhalit složité způsoby, jak multimodální metafory sdělují zprávy, vyvolávají emoce a rezonují s různorodým publikem, přičemž zdůrazňuje jejich vlivnou roli při orientaci v kulturní rozmanitosti a utváření reklamního diskurzu.
Anotace v angličtině
This thesis delves into the utilisation of multimodal metaphors in advertising, exploring both its sociolinguistic dimensions and practical applications. Drawing upon theories by Lakoff, Johnson, Forceville, Müller and others, it examines how advertisers blend linguistic, visual, and embodied elements to create compelling narratives. The theoretical segment traces metaphor's historical trajectory and development, from Aristotle to contemporary times, while also exploring metaphorical gestures, colours, and cultural dimensions. In the practical section, qualitative methods, including discourse analysis, are utilised to investigate the impact of multimodal metaphors on consumer perceptions and behaviours. By analysing various advertisements, the thesis aims to unveil the intricate ways multimodal metaphors convey messages, evoke emotions, and resonate with diverse audiences, emphasising their influential role in navigating cultural diversity and shaping advertising discourse.
Klíčová slova
Multimodální metafora v reklamách, metaforická gesta, vtělená metafora, kultura a metaphora, konceptuální metafora
Klíčová slova v angličtině
Multimodal metaphor in advertisement, metaphorical gestures, embodied metaphor, culture and metaphor, conceptual metaphor
Rozsah průvodní práce
87 s. (116 497 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zabývá využitím multimodálních metafor v reklamě, zkoumá jak její sociolingvistické dimenze, tak praktické aplikace. Na základě teorií Lakoffa, Johnsona, Forcevilla, Müllerové a dalších zkoumá, jak inzerenti kombinují lingvistické, vizuální a vtělené prvky, aby vytvořili působivé příběhy. Teoretická část sleduje historickou trajektorii a vývoj metafory od Aristotela po současnost a zároveň zkoumá metaforická gesta, barvy a kulturní dimenze. V praktické části jsou kvalitativní metody včetně diskurzivní analýzy využity ke zkoumání dopadu multimodálních metafor na vnímání a chování spotřebitelů. Analýzou různých reklam si práce klade za cíl odhalit složité způsoby, jak multimodální metafory sdělují zprávy, vyvolávají emoce a rezonují s různorodým publikem, přičemž zdůrazňuje jejich vlivnou roli při orientaci v kulturní rozmanitosti a utváření reklamního diskurzu.
Anotace v angličtině
This thesis delves into the utilisation of multimodal metaphors in advertising, exploring both its sociolinguistic dimensions and practical applications. Drawing upon theories by Lakoff, Johnson, Forceville, Müller and others, it examines how advertisers blend linguistic, visual, and embodied elements to create compelling narratives. The theoretical segment traces metaphor's historical trajectory and development, from Aristotle to contemporary times, while also exploring metaphorical gestures, colours, and cultural dimensions. In the practical section, qualitative methods, including discourse analysis, are utilised to investigate the impact of multimodal metaphors on consumer perceptions and behaviours. By analysing various advertisements, the thesis aims to unveil the intricate ways multimodal metaphors convey messages, evoke emotions, and resonate with diverse audiences, emphasising their influential role in navigating cultural diversity and shaping advertising discourse.
Klíčová slova
Multimodální metafora v reklamách, metaforická gesta, vtělená metafora, kultura a metaphora, konceptuální metafora
Klíčová slova v angličtině
Multimodal metaphor in advertisement, metaphorical gestures, embodied metaphor, culture and metaphor, conceptual metaphor
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na multimodální metaforu. Autorka předloží lingvistickou studii zaměřenou na multimodální metafory jakožto komplexní jazykové prostředky. Teoretická část práce pojedná vývoj teorie metafor od jejího klasického pojetí až ke kognitivní lingvistice, autorka předloží klasifikaci metafor s konkrétními příklady. Praktická analýza bude zaměřena na aplikaci metafor v autentických materiálech. Autorka provede analýzu procesů metaforického mapování v rámci multimediálních prostředků, zaměří se na reklamy, klipy, jakožto i interpersonální komunikaci
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na multimodální metaforu. Autorka předloží lingvistickou studii zaměřenou na multimodální metafory jakožto komplexní jazykové prostředky. Teoretická část práce pojedná vývoj teorie metafor od jejího klasického pojetí až ke kognitivní lingvistice, autorka předloží klasifikaci metafor s konkrétními příklady. Praktická analýza bude zaměřena na aplikaci metafor v autentických materiálech. Autorka provede analýzu procesů metaforického mapování v rámci multimediálních prostředků, zaměří se na reklamy, klipy, jakožto i interpersonální komunikaci
Seznam doporučené literatury
Lakoff, George, and Mark Johnson. Metaphors we live by. University of Chicago press, 2008.
Lawler, J. M. (1983). Review of Metaphors We Live by, by G. Lakoff & M. Johnson.Language, 59(1), 201–207. https://doi.org/10.2307/414069
Forceville, Charles J. and Urios-Aparisi, Eduardo. Multimodal Metaphor, Berlin, New York: De Gruyter Mouton, 2009. https://doi.org/10.1515/9783110215366
Ortony, A. (Ed.). (1993). Metaphor and Thought (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139173865
Kristiansen, Gitte, Achard, Michel, Dirven, René and Mendoza Ibá\ nez, Francisco J. Ruiz. "Introduction Cognitive Linguistics: Current applications and future perspectives". Cognitive Linguistics, edited by Gitte Kristiansen, Michel Achard, René Dirven and Francisco J. Ruiz de Mendoza Ibá\ nez, Berlin, New York: De Gruyter Mouton, 2008. https://doi.org/10.1515/9783110197761.0.1
Gibbs Jr, Raymond W., and Gerard J. Steen, eds. Metaphor in cognitive linguistics: Selected papers from the 5th international cognitive linguistics conference, Amsterdam, 1997. Vol. 175. John Benjamins Publishing, 1999.
Hintikka, Jaakko, ed. Aspects of metaphor. Vol. 238. Springer Science & Business Media, 1994.
Sobrino, Paula Pérez. Multimodal metaphor and metonymy in advertising. Vol. 2. John Benjamins Publishing Company, 2017.
Forceville, Charles. "Pictorial and multimodal metaphor in commercials." (2008).
Kappelhoff, Hermann, and Cornelia Müller. "Embodied meaning construction: Multimodal metaphor and expressive movement in speech, gesture, and feature film." Metaphor and the social world 1.2 (2011): 121-153.
Lazar, Michelle M. "Gender, war and body politics: A critical multimodal analysis of metaphor in advertising." Politics, gender and conceptual metaphors. Palgrave Macmillan, London, 2009. 209-234.
Seznam doporučené literatury
Lakoff, George, and Mark Johnson. Metaphors we live by. University of Chicago press, 2008.
Lawler, J. M. (1983). Review of Metaphors We Live by, by G. Lakoff & M. Johnson.Language, 59(1), 201–207. https://doi.org/10.2307/414069
Forceville, Charles J. and Urios-Aparisi, Eduardo. Multimodal Metaphor, Berlin, New York: De Gruyter Mouton, 2009. https://doi.org/10.1515/9783110215366
Ortony, A. (Ed.). (1993). Metaphor and Thought (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139173865
Kristiansen, Gitte, Achard, Michel, Dirven, René and Mendoza Ibá\ nez, Francisco J. Ruiz. "Introduction Cognitive Linguistics: Current applications and future perspectives". Cognitive Linguistics, edited by Gitte Kristiansen, Michel Achard, René Dirven and Francisco J. Ruiz de Mendoza Ibá\ nez, Berlin, New York: De Gruyter Mouton, 2008. https://doi.org/10.1515/9783110197761.0.1
Gibbs Jr, Raymond W., and Gerard J. Steen, eds. Metaphor in cognitive linguistics: Selected papers from the 5th international cognitive linguistics conference, Amsterdam, 1997. Vol. 175. John Benjamins Publishing, 1999.
Hintikka, Jaakko, ed. Aspects of metaphor. Vol. 238. Springer Science & Business Media, 1994.
Sobrino, Paula Pérez. Multimodal metaphor and metonymy in advertising. Vol. 2. John Benjamins Publishing Company, 2017.
Forceville, Charles. "Pictorial and multimodal metaphor in commercials." (2008).
Kappelhoff, Hermann, and Cornelia Müller. "Embodied meaning construction: Multimodal metaphor and expressive movement in speech, gesture, and feature film." Metaphor and the social world 1.2 (2011): 121-153.
Lazar, Michelle M. "Gender, war and body politics: A critical multimodal analysis of metaphor in advertising." Politics, gender and conceptual metaphors. Palgrave Macmillan, London, 2009. 209-234.