Bakalářská práce se věnuje artefiletickému pojetí výtvarné výchovy v předškolním vzdělávání a výtvarnému projevu dítěte, jež je založen na práci s barvou a jejím vnímáním. Teoretická část se v první kapitole zabývá vývojem dítěte předškolního věku. Druhá kapitola se zabývá výtvarnými činnostmi v předškolním vzdělávání, barvou a zvláštnostem dětského výtvarného projevu. Třetí kapitola již pojednává o artefiletickém pojetí, náležitostech pro jeho rozpoznání a teoretických poznatcích. Praktická část se věnuje popisu výtvarných setkávání, jež byla realizována v Mateřské škole Lahošť. V popisu výtvarných setkávání jsou zachyceny přesné výpovědi dětí, které jsou klíčové pro přínos bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the artefiletic concept of art education in preschool education and artistic expression of the child, which is based on working with color and its perception. The theoretical part deals with the development of a preschool child in the first chapter. The second chapter deals with art activities in preschool education, color and peculiarities of children's artistic expression. The third chapter already deals with the artefiletic concept, essentials for its recognition and theoretical knowledge. The practical part is devoted to the description of art meetings, which was realized in Kindergarten Lahošť. In the description of art encounters are captured the exact statements of children that are key to the benefit of the bachelor thesis.
preschool education, color, art activities, artefiletics, enjoyment, dialogue
Rozsah průvodní práce
134 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje artefiletickému pojetí výtvarné výchovy v předškolním vzdělávání a výtvarnému projevu dítěte, jež je založen na práci s barvou a jejím vnímáním. Teoretická část se v první kapitole zabývá vývojem dítěte předškolního věku. Druhá kapitola se zabývá výtvarnými činnostmi v předškolním vzdělávání, barvou a zvláštnostem dětského výtvarného projevu. Třetí kapitola již pojednává o artefiletickém pojetí, náležitostech pro jeho rozpoznání a teoretických poznatcích. Praktická část se věnuje popisu výtvarných setkávání, jež byla realizována v Mateřské škole Lahošť. V popisu výtvarných setkávání jsou zachyceny přesné výpovědi dětí, které jsou klíčové pro přínos bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the artefiletic concept of art education in preschool education and artistic expression of the child, which is based on working with color and its perception. The theoretical part deals with the development of a preschool child in the first chapter. The second chapter deals with art activities in preschool education, color and peculiarities of children's artistic expression. The third chapter already deals with the artefiletic concept, essentials for its recognition and theoretical knowledge. The practical part is devoted to the description of art meetings, which was realized in Kindergarten Lahošť. In the description of art encounters are captured the exact statements of children that are key to the benefit of the bachelor thesis.
preschool education, color, art activities, artefiletics, enjoyment, dialogue
Zásady pro vypracování
Podrobné seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5/2019 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. Prostudování vybrané odborné literatury a dalších informačních zdrojů týkající se tématu bakalářské práce. Stanovení cílů a náplně bakalářské práce "Poznání se rodí z barevného dialogu \textendash Artefiletické pojetí výtvarné výchovy v předškolním vzdělávání". Průběžné konzultování s vedoucím práce. Zpracovávání teoretické části na základě prostudované odborné literatury: vývoj dítěte, dítě v mateřské škole, výtvarné výrazové prostředky (linie, barva, tvar atd.), barva, dějiny umění, artefiletické pojetí výtvarné výchovy (prekoncept, koncept, charakteristika, ledolamka, výrazová hra, reflektivní dialog atd.). Zpracovávání praktické části: výtvarné aktivity týkající se vnímání a poznávání barev s prvky artefiletického pojetí vzdělávání, na jejichž základě pozorování a vnímání dítěte, vztahy ve třídě atd. Závěr: naplnění cílů bakalářské práce, reflexe, seznam odborné literatury a jiných informačních zdrojů, práce doplněna autorským cyklem výtvarných prací.
Zásady pro vypracování
Podrobné seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5/2019 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. Prostudování vybrané odborné literatury a dalších informačních zdrojů týkající se tématu bakalářské práce. Stanovení cílů a náplně bakalářské práce "Poznání se rodí z barevného dialogu \textendash Artefiletické pojetí výtvarné výchovy v předškolním vzdělávání". Průběžné konzultování s vedoucím práce. Zpracovávání teoretické části na základě prostudované odborné literatury: vývoj dítěte, dítě v mateřské škole, výtvarné výrazové prostředky (linie, barva, tvar atd.), barva, dějiny umění, artefiletické pojetí výtvarné výchovy (prekoncept, koncept, charakteristika, ledolamka, výrazová hra, reflektivní dialog atd.). Zpracovávání praktické části: výtvarné aktivity týkající se vnímání a poznávání barev s prvky artefiletického pojetí vzdělávání, na jejichž základě pozorování a vnímání dítěte, vztahy ve třídě atd. Závěr: naplnění cílů bakalářské práce, reflexe, seznam odborné literatury a jiných informačních zdrojů, práce doplněna autorským cyklem výtvarných prací.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Jaroslav a Jan SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním. V. Dotisk 2. vyd. Praha: SPL - PRÁCE, 2010. Pomocné knihy pro učitele a žáky. ISBN 978-80-7361-038-8.
BROŽEK, Jaroslav. Výtvarná výchova a barva. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-494-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-1568-1.
ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. ISBN 8090226752.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Helena HAZUKOVÁ a Jan SLAVÍK. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 2., upr., (V SPL-Práce 1. [sic]) vyd. Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.
ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním. IV. 2. vyd. Praha: SPL - Práce, 2000. Pomocné knihy pro učitele a žáky. ISBN 80-86287-24-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie, Dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2012, ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, Jaroslav a Jan SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním. V. Dotisk 2. vyd. Praha: SPL - PRÁCE, 2010. Pomocné knihy pro učitele a žáky. ISBN 978-80-7361-038-8.
BROŽEK, Jaroslav. Výtvarná výchova a barva. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-494-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-1568-1.
ROESELOVÁ, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. ISBN 8090226752.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Helena HAZUKOVÁ a Jan SLAVÍK. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 2., upr., (V SPL-Práce 1. [sic]) vyd. Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.
ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním. IV. 2. vyd. Praha: SPL - Práce, 2000. Pomocné knihy pro učitele a žáky. ISBN 80-86287-24-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie, Dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2012, ISBN 978-80-246-2153-1.