Tato diplomová práce se zabývá aktivizací žáků během hodin německého jazyka. Teoretická část práce se zabývá pojmy projektová výuka, motivace a digitální nástroje v hodinách německého jazyka. Empirická část je věnována akčnímu výzkumu, který zkoumá provedenou intervenci na vybrané střední škole. V této části jsou také prezentovány výsledky dotazníkového šetření. V praktické části je detailně popsán projekt, na kterém žáci v rámci intervenci pracovali.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the activation of pupils during German language classes. The theoretical part of the thesis covers the concepts of project-based learning, motivation, and digital tools in German language classes. The empirical part presents the action research that examines the implemented intervention in the selected secondary school. The results of the survey questionnaire are also presented in this part. The participation of the students in the intervention is thoroughly described in the practical part of this thesis.
Klíčová slova
aktivizace žáků, projektová výuka, německý jazyk, kvíz
Klíčová slova v angličtině
activation of pupils, project-based learning, German, quiz
Rozsah průvodní práce
84 str.
Jazyk
NE
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá aktivizací žáků během hodin německého jazyka. Teoretická část práce se zabývá pojmy projektová výuka, motivace a digitální nástroje v hodinách německého jazyka. Empirická část je věnována akčnímu výzkumu, který zkoumá provedenou intervenci na vybrané střední škole. V této části jsou také prezentovány výsledky dotazníkového šetření. V praktické části je detailně popsán projekt, na kterém žáci v rámci intervenci pracovali.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the activation of pupils during German language classes. The theoretical part of the thesis covers the concepts of project-based learning, motivation, and digital tools in German language classes. The empirical part presents the action research that examines the implemented intervention in the selected secondary school. The results of the survey questionnaire are also presented in this part. The participation of the students in the intervention is thoroughly described in the practical part of this thesis.
Klíčová slova
aktivizace žáků, projektová výuka, německý jazyk, kvíz
Klíčová slova v angličtině
activation of pupils, project-based learning, German, quiz
Zásady pro vypracování
S ohledem na svou dosavadní pedagogickou praxi se autorka rozhodla ve své diplomové práci věnovat aktivizaci žáků během výuky německého jazyka, neboť pozoruje stále klesající angažovanost žáků během výuky německého jazyka, která může souviset jak s vysokým počtem žáků v jedné skupině, tak i se současnou online formou výuky.
Cílem práce je zjistit, zda a jak se změní aktivita žáků střední odborné školy během výuky německého jazyka za použití aktivizační metody projektové práce.
V teoretické části práce budou definované stěžejní pojmy související s tématem, jako například výukové a aktivizující metody nebo sociální formy práce, k čemuž bude využita odborná literatura věnující se této tematice. Empirická část práce bude realizovaná formou akčního výzkumu, který autorka provede u vybraných žáků střední odborné školy v Českých Budějovicích, které sama vyučuje. Zamýšlená intervence bude spočívat v pravidelném zařazování aktivizační metody projektové práce do výuky. V návaznosti na to budeme sledovat účinnost této intervence, tedy zda ovlivnila aktivitu žáků. Pomocí dotazníkového šetření v závěru výzkumného šetření získáme i pohled žáků na tuto intervenci.
Za hlavní přínos považujeme očekávané dosažení aktivizace žáků v hodině a tím podporu jejich učení se německému jazyku. Zároveň by práce mohla být inspirující i pro jiné učitele německého jazyka.
Práce bude vypracovaná v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
S ohledem na svou dosavadní pedagogickou praxi se autorka rozhodla ve své diplomové práci věnovat aktivizaci žáků během výuky německého jazyka, neboť pozoruje stále klesající angažovanost žáků během výuky německého jazyka, která může souviset jak s vysokým počtem žáků v jedné skupině, tak i se současnou online formou výuky.
Cílem práce je zjistit, zda a jak se změní aktivita žáků střední odborné školy během výuky německého jazyka za použití aktivizační metody projektové práce.
V teoretické části práce budou definované stěžejní pojmy související s tématem, jako například výukové a aktivizující metody nebo sociální formy práce, k čemuž bude využita odborná literatura věnující se této tematice. Empirická část práce bude realizovaná formou akčního výzkumu, který autorka provede u vybraných žáků střední odborné školy v Českých Budějovicích, které sama vyučuje. Zamýšlená intervence bude spočívat v pravidelném zařazování aktivizační metody projektové práce do výuky. V návaznosti na to budeme sledovat účinnost této intervence, tedy zda ovlivnila aktivitu žáků. Pomocí dotazníkového šetření v závěru výzkumného šetření získáme i pohled žáků na tuto intervenci.
Za hlavní přínos považujeme očekávané dosažení aktivizace žáků v hodině a tím podporu jejich učení se německému jazyku. Zároveň by práce mohla být inspirující i pro jiné učitele německého jazyka.
Práce bude vypracovaná v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Apeltauer, E. (2012): Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Fernstudieneinheit, 15. Berlin: Langenscheidt.
Butzkamm, W. (2012): Lust zum Lehren, Lust zum Lernen: Eine neue Methodik für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke.
Dörnyei, Z. (2007): Motivational strategies in the language classroom. Cambridge: Cambrige University Press.
Gardner, R. C. (1978): Cognitive and Affective Variables in Foreign Language AcquisitionResearch Bulletin, 14. London: University of Western Ontario, Department of Psychology.
List, G. (2002): Motivation im Sprachunterricht. Fremdsprache Deutsch, 26. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Janíkova, V. (2007): Didaktik des Deutschen als Fremdsprache in Lehre und Forschung. Brno: Masaryk Universität.
Kratochvílova, J. (2016): Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Larsen-Freeman, D. (2000): Techniques and principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press.
Maňák, J. (1998): Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita.
Maňák, J., Švec, V. (2003): Výukové metody. Brno: Paido.
Neuner, G., Hufeisen, B., Marx, N. (2009): Deutsch als zweite Fremsprache. Fernstudieneinheit, 26. Berlin: Langenscheidt.
Seznam doporučené literatury
Apeltauer, E. (2012): Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Fernstudieneinheit, 15. Berlin: Langenscheidt.
Butzkamm, W. (2012): Lust zum Lehren, Lust zum Lernen: Eine neue Methodik für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Francke.
Dörnyei, Z. (2007): Motivational strategies in the language classroom. Cambridge: Cambrige University Press.
Gardner, R. C. (1978): Cognitive and Affective Variables in Foreign Language AcquisitionResearch Bulletin, 14. London: University of Western Ontario, Department of Psychology.
List, G. (2002): Motivation im Sprachunterricht. Fremdsprache Deutsch, 26. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
Janíkova, V. (2007): Didaktik des Deutschen als Fremdsprache in Lehre und Forschung. Brno: Masaryk Universität.
Kratochvílova, J. (2016): Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Larsen-Freeman, D. (2000): Techniques and principles in language teaching. Oxford: Oxford University Press.
Maňák, J. (1998): Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita.
Maňák, J., Švec, V. (2003): Výukové metody. Brno: Paido.
Neuner, G., Hufeisen, B., Marx, N. (2009): Deutsch als zweite Fremsprache. Fernstudieneinheit, 26. Berlin: Langenscheidt.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Diplomandka představila jasně a uceleně koncepci a výsledky své práce.
2. Komise byla seznámena s posudky vedoucí práce a oponenta.
3. Po obsahové stránce reagovala diplomandka adekvátně na všechny otázky z posudků, avšak jazyková úroveň jejího projevu vykazovala nedostatky.
4. Její výkon u obhajoby potvrdil hodnocení z obou posudků.
Komise se shodla na celkovém hodnocení velmi dobře.