Diplomová práce se zabývá tématem problémového chování u žáků s autismem v prostředí běžných a speciálních mateřských škol. Cílem práce je zjistit, jaký má vliv typ instituce na učitelovo pojetí problémového chování u žáků s poruchami autistického spektra.
V teoretické části je uvedena charakteristika osob s poruchami autistického spektra a možné příčiny vzniku. Rovněž jsou představeny některé klasifikační systémy. Dále je vymezen fenomén problémového chování, jeho pojetí v kontextu poruch autistického spektra a různé strategie pro jeho předcházení a zvládání. Poslední část teoretické práce je věnována osobnosti a kompetencím učitele žáků s autismem.
Praktická část je realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření. Pro sběr dat byly zvolené polostrukturované rozhovory s učiteli běžných a speciálních mateřských škol. Získaná data byla analyzována prostřednictvím otevřeného a axiálního kódování. Výstupem práce budou závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of problematic behaviour in pupils with autism in mainstream and special kindergarten settings. The aim of the thesis is to investigate the influence the different type of institution has on the teacher's perception of problem behaviour in pupils with autistic spectrum disorders.
In the theoretical part, the characteristics of people with autistic spectrum disorders and possible causes are presented. Some classification systems are also introduced. Furthermore, the phenomenon of problem behaviour, its conception in the context of autistic spectrum disorders and different strategies for its prevention and management are defined. The last part of the theoretical work is devoted to the personality and competences of teachers of pupils with autism.
The practical part is implemented through qualitative research investigation. Semi-structured interviews with teachers of mainstream and special kindergartens were chosen for data collection. The collected data was analyzed through open and axial coding. The findings and recommendations for practice will be the outcome of the study.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, problémové chování, mateřská škola, učitel, strategie při problémovém chování, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Autistic spectrum disorders, problem behaviour, kindergarten, teacher, strategies for problem behaviour, preschool education
Rozsah průvodní práce
108 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem problémového chování u žáků s autismem v prostředí běžných a speciálních mateřských škol. Cílem práce je zjistit, jaký má vliv typ instituce na učitelovo pojetí problémového chování u žáků s poruchami autistického spektra.
V teoretické části je uvedena charakteristika osob s poruchami autistického spektra a možné příčiny vzniku. Rovněž jsou představeny některé klasifikační systémy. Dále je vymezen fenomén problémového chování, jeho pojetí v kontextu poruch autistického spektra a různé strategie pro jeho předcházení a zvládání. Poslední část teoretické práce je věnována osobnosti a kompetencím učitele žáků s autismem.
Praktická část je realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumného šetření. Pro sběr dat byly zvolené polostrukturované rozhovory s učiteli běžných a speciálních mateřských škol. Získaná data byla analyzována prostřednictvím otevřeného a axiálního kódování. Výstupem práce budou závěry a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the topic of problematic behaviour in pupils with autism in mainstream and special kindergarten settings. The aim of the thesis is to investigate the influence the different type of institution has on the teacher's perception of problem behaviour in pupils with autistic spectrum disorders.
In the theoretical part, the characteristics of people with autistic spectrum disorders and possible causes are presented. Some classification systems are also introduced. Furthermore, the phenomenon of problem behaviour, its conception in the context of autistic spectrum disorders and different strategies for its prevention and management are defined. The last part of the theoretical work is devoted to the personality and competences of teachers of pupils with autism.
The practical part is implemented through qualitative research investigation. Semi-structured interviews with teachers of mainstream and special kindergartens were chosen for data collection. The collected data was analyzed through open and axial coding. The findings and recommendations for practice will be the outcome of the study.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, problémové chování, mateřská škola, učitel, strategie při problémovém chování, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Autistic spectrum disorders, problem behaviour, kindergarten, teacher, strategies for problem behaviour, preschool education
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat tématikou problémového chování žáků s autismem v prostředí běžných a speciálních mateřských škol. Teoretická část bude pojednávat o fenoménu problémového chování a charakteristice osob s poruchou autistického spektra, dále bude představena osobnost a kompetence pedagoga žáků s autismem. Empirická část bude vyvstávat z kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, v jehož rámci bude pro sběr dat využita metoda polostrukturovaných rozhovorů s učiteli běžných a speciálních mateřských škol. Cílem práce bude zjistit, jaký má vliv typ instituce na učitelovo pojetí problémového chování u žáků s poruchami autistického spektra. Data budou analyzována prostřednictvím otevřeného a axiálního kódování za využití postupu zakotvené teorie.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat tématikou problémového chování žáků s autismem v prostředí běžných a speciálních mateřských škol. Teoretická část bude pojednávat o fenoménu problémového chování a charakteristice osob s poruchou autistického spektra, dále bude představena osobnost a kompetence pedagoga žáků s autismem. Empirická část bude vyvstávat z kvalitativně orientovaného výzkumného šetření, v jehož rámci bude pro sběr dat využita metoda polostrukturovaných rozhovorů s učiteli běžných a speciálních mateřských škol. Cílem práce bude zjistit, jaký má vliv typ instituce na učitelovo pojetí problémového chování u žáků s poruchami autistického spektra. Data budou analyzována prostřednictvím otevřeného a axiálního kódování za využití postupu zakotvené teorie.
Seznam doporučené literatury
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-383-2.
VOSMIK, Miroslav a Lucie BĚLOHLÁVKOVÁ, Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2010. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-687-2.
EMERSON, Eric. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
ČADILOVÁ, Věra, Hynek, JŮN a Kateřina THOROVÁ. Agrese u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
Seznam doporučené literatury
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-383-2.
VOSMIK, Miroslav a Lucie BĚLOHLÁVKOVÁ, Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2010. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-687-2.
EMERSON, Eric. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
ČADILOVÁ, Věra, Hynek, JŮN a Kateřina THOROVÁ. Agrese u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.