Cílem této bakalářské práce je sestavit funkční modelovou hodinu, kterou lze použít v rámci hodin literární výchovy. Cílem hodiny je, aby žáci byli schopni po provedení několika didaktických aktivit vytvořit vlastní interpretaci postavy vodníka z díla Kytice od Karla Jaromíra Erbena. Hodina bude primárně určena pro žáky 7. ročníku základních škol. Teoretická část bude zaměřena na typologii literární postavy a vysvětlení pojmu didaktické interpretace. V rámci teoretického popisu didaktické intepretace budou zmíněny klady při její aplikaci ve výuce. Cílem praktické části bakalářské práce bude představit modelovou hodinu sestavenou z několika didaktických aktivit a finální interpretace Erbenova vodníka. Na závěr bude v praktické části modelová hodina ověřena při výuce a reflektována.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to set up a functional model lesson that can be used within the literary education. The aim of the lesson is that pupils are able to write their own interpretation of the water-spirit character from Kytice by Karel Jaromír Erben after performance of several didactic activities. The lesson will be intended especially for pupils from the 7th class of elementary schools. The theoretical part will focus on the typology of literary character and explanation of the term of didactic interpretation. As a part of the theoretical description of didactic interpretation will be mentioned positives in its application in teaching. The aim of the practical part of the bachelor´s thesis will introduced the model lesson composed from several didactic activities and the final interpretation of Erben´s water spirit. Finally, in the practical part the model lesson will be verified and reflected during the teaching.
Model lesson, literature, methods, charakter, interpretation, skills
Rozsah průvodní práce
46 s. (81 083 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je sestavit funkční modelovou hodinu, kterou lze použít v rámci hodin literární výchovy. Cílem hodiny je, aby žáci byli schopni po provedení několika didaktických aktivit vytvořit vlastní interpretaci postavy vodníka z díla Kytice od Karla Jaromíra Erbena. Hodina bude primárně určena pro žáky 7. ročníku základních škol. Teoretická část bude zaměřena na typologii literární postavy a vysvětlení pojmu didaktické interpretace. V rámci teoretického popisu didaktické intepretace budou zmíněny klady při její aplikaci ve výuce. Cílem praktické části bakalářské práce bude představit modelovou hodinu sestavenou z několika didaktických aktivit a finální interpretace Erbenova vodníka. Na závěr bude v praktické části modelová hodina ověřena při výuce a reflektována.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor's thesis is to set up a functional model lesson that can be used within the literary education. The aim of the lesson is that pupils are able to write their own interpretation of the water-spirit character from Kytice by Karel Jaromír Erben after performance of several didactic activities. The lesson will be intended especially for pupils from the 7th class of elementary schools. The theoretical part will focus on the typology of literary character and explanation of the term of didactic interpretation. As a part of the theoretical description of didactic interpretation will be mentioned positives in its application in teaching. The aim of the practical part of the bachelor´s thesis will introduced the model lesson composed from several didactic activities and the final interpretation of Erben´s water spirit. Finally, in the practical part the model lesson will be verified and reflected during the teaching.
Model lesson, literature, methods, charakter, interpretation, skills
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat didaktickou transformací postavy vodníka z díla Kytice od K. J. Erbena. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. Teoretická část bude obsahovat typologii a vývoj postavy vodníka v literatuře. Postavu vodníka jsem si vybrala z toho důvodu, že se jedná o velice specifickou postavu pro slovanskou literaturu. Báseň Vodník z díla Kytice poté považuji za jedno ze stěžejních děl naší české literatury 19. století a je nedílnou součástí výuky na základních školách. Dále bude teoretická část obsahovat popis konkrétních interpretačních metod, které budou poté využity v praktické části, při interpretaci postavy vodníka z díla Kytice. Interpretaci jsem si vybrala z toho důvodu, že dnešní výuka literatury na základních školách se skládá převážně jen z výkladu učitele, který není pro žáky tak záživný a obohacující. Navíc by text v rámci výuky ČL neměl plnit pouze dokládací funkce. Cílem bakalářské práce je vybrat a popsat takové interpretační metody, které lze efektivně využít při výuce, a které by žáky přivedly k jejich vlastnímu zamyšlení se nad smyslem literární postavy vodníka v díle Kytice a jejich vlastnímu úsudku. Navržené aktivity budou ověřeny při výuce a v závěru práce reflektovány.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat didaktickou transformací postavy vodníka z díla Kytice od K. J. Erbena. Práce se bude skládat z teoretické a praktické části. Teoretická část bude obsahovat typologii a vývoj postavy vodníka v literatuře. Postavu vodníka jsem si vybrala z toho důvodu, že se jedná o velice specifickou postavu pro slovanskou literaturu. Báseň Vodník z díla Kytice poté považuji za jedno ze stěžejních děl naší české literatury 19. století a je nedílnou součástí výuky na základních školách. Dále bude teoretická část obsahovat popis konkrétních interpretačních metod, které budou poté využity v praktické části, při interpretaci postavy vodníka z díla Kytice. Interpretaci jsem si vybrala z toho důvodu, že dnešní výuka literatury na základních školách se skládá převážně jen z výkladu učitele, který není pro žáky tak záživný a obohacující. Navíc by text v rámci výuky ČL neměl plnit pouze dokládací funkce. Cílem bakalářské práce je vybrat a popsat takové interpretační metody, které lze efektivně využít při výuce, a které by žáky přivedly k jejich vlastnímu zamyšlení se nad smyslem literární postavy vodníka v díle Kytice a jejich vlastnímu úsudku. Navržené aktivity budou ověřeny při výuce a v závěru práce reflektovány.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
FOŘT, Bohumil. Literární postava: vývoj a aspekty naratologických zkoumání. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2008. ISBN 978-80-85778-61-8.
HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: Academia, 2007. Literární řada. ISBN 978-80-7319-067-5.
ŠIDÁK, Pavel. Mokře chodí suše: vodník v české literatuře. Praha: Academia, 2018. Literární řada. ISBN 978-80-200-2827-3.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
FOŘT, Bohumil. Literární postava: vývoj a aspekty naratologických zkoumání. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2008. ISBN 978-80-85778-61-8.
HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: Academia, 2007. Literární řada. ISBN 978-80-7319-067-5.
ŠIDÁK, Pavel. Mokře chodí suše: vodník v české literatuře. Praha: Academia, 2018. Literární řada. ISBN 978-80-200-2827-3.