Bakalářská práce se zabývá využitím konceptu Snoezelen u žáků s poruchou autistického spektra, kteří navštěvují základní školu speciální. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je rozdělena do dvou kapitol, kdy v první kapitole jsou vymezeny poruchy autistického spektra a jejich historický vývoj, dále jejich klasifikace, symptomatologie a vzdělávání. Podrobněji jsou zde popsána specifika smyslového vnímání těchto jedinců. Druhá kapitola se věnuje konceptu Snoezelen, popisuje jeho teoretická východiska a historii, dále základní schéma, cíle a principy práce v multisenzorické místnosti Snoezelen. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření realizovaného formou případové studie a zúčastněného pozorování na základní škole speciální. V závěru jsou uvedena doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the use of the Snoezelen concept on pupils with autism spectrum disorder who attend a special school. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The first chapter of the theoretical part defines autism spectrum disorders and their historical development, as well as their classification, symptomatology and education. The specifics of the sensory perception of these individuals are described in more detail. The second chapter is devoted to the Snoezelen concept, describing its theoretical background and history, as well as the basic scheme, goals and principles of work in the Snoezelen multisensory room. The practical part presents the results of a qualitative research investigation conducted in the form of a case study and participant observation in a special school. It concludes recommendations for special education.
Klíčová slova
multismyslová stimulace, poruchy autistického spektra, Snoezelen, základní škola speciální
Klíčová slova v angličtině
multisensory stimulation, autism spectrum disorder, Snoezelen, special school
Rozsah průvodní práce
86
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím konceptu Snoezelen u žáků s poruchou autistického spektra, kteří navštěvují základní školu speciální. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je rozdělena do dvou kapitol, kdy v první kapitole jsou vymezeny poruchy autistického spektra a jejich historický vývoj, dále jejich klasifikace, symptomatologie a vzdělávání. Podrobněji jsou zde popsána specifika smyslového vnímání těchto jedinců. Druhá kapitola se věnuje konceptu Snoezelen, popisuje jeho teoretická východiska a historii, dále základní schéma, cíle a principy práce v multisenzorické místnosti Snoezelen. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření realizovaného formou případové studie a zúčastněného pozorování na základní škole speciální. V závěru jsou uvedena doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the use of the Snoezelen concept on pupils with autism spectrum disorder who attend a special school. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The first chapter of the theoretical part defines autism spectrum disorders and their historical development, as well as their classification, symptomatology and education. The specifics of the sensory perception of these individuals are described in more detail. The second chapter is devoted to the Snoezelen concept, describing its theoretical background and history, as well as the basic scheme, goals and principles of work in the Snoezelen multisensory room. The practical part presents the results of a qualitative research investigation conducted in the form of a case study and participant observation in a special school. It concludes recommendations for special education.
Klíčová slova
multismyslová stimulace, poruchy autistického spektra, Snoezelen, základní škola speciální
Klíčová slova v angličtině
multisensory stimulation, autism spectrum disorder, Snoezelen, special school
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat využíváním konceptu Snoezelen u žáků s poruchou autistického spektra, kteří navštěvují základní školu speciální. Práce bude rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část bude členěna do dvou kapitol. V první kapitole teoretické části práce budou vymezeny poruchy autistického spektra a jejich historický vývoj, dále jejich klasifikace, symptomatologie a vzdělávání. Druhá kapitola se bude věnovat konceptu Snoezelen, popisu teoretických východisek, historickému vývoji, základnímu schématu, cílům a principům. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření prováděného formou případové studie a zúčastněného pozorování, jehož cílem bude ověřit, zda je koncept Snoezelen přínosný především v rozvoji smyslového vnímání u žáků s PAS na ZŠ speciální. Součástí práce budou závěry a doporučení pro praxi, které budou využitelné pro praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat využíváním konceptu Snoezelen u žáků s poruchou autistického spektra, kteří navštěvují základní školu speciální. Práce bude rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část bude členěna do dvou kapitol. V první kapitole teoretické části práce budou vymezeny poruchy autistického spektra a jejich historický vývoj, dále jejich klasifikace, symptomatologie a vzdělávání. Druhá kapitola se bude věnovat konceptu Snoezelen, popisu teoretických východisek, historickému vývoji, základnímu schématu, cílům a principům. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření prováděného formou případové studie a zúčastněného pozorování, jehož cílem bude ověřit, zda je koncept Snoezelen přínosný především v rozvoji smyslového vnímání u žáků s PAS na ZŠ speciální. Součástí práce budou závěry a doporučení pro praxi, které budou využitelné pro praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
BOGDASHINA, Oľga. Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu. Přeložila Helena ČÍŽKOVÁ. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-06-0.
FILATOVA, Renáta. Snoezelen-MSE. Frýdek-Místek: Kleinwächter Josef, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
GÜNTHER, Sybille. Snoezelen. Traumstunden für Kinder: Praxishandbuch zur Entspannung und Entfaltung der Sinne mit Anregungen zur Raumgestaltung, Phantasiereisen, Spielen und Materialhinweisen. Münster: Ökotopia Verlag, 2002. 978-3-931902-94-0.
JANKŮ, Kateřina. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
JANKŮ, Kateřina a Renata FILATOVA. Snoezelen. Kleinwächter, 2010. ISBN 978-80-260-0115-7.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
BOGDASHINA, Oľga. Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu. Přeložila Helena ČÍŽKOVÁ. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-06-0.
FILATOVA, Renáta. Snoezelen-MSE. Frýdek-Místek: Kleinwächter Josef, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
GÜNTHER, Sybille. Snoezelen. Traumstunden für Kinder: Praxishandbuch zur Entspannung und Entfaltung der Sinne mit Anregungen zur Raumgestaltung, Phantasiereisen, Spielen und Materialhinweisen. Münster: Ökotopia Verlag, 2002. 978-3-931902-94-0.
JANKŮ, Kateřina. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
JANKŮ, Kateřina a Renata FILATOVA. Snoezelen. Kleinwächter, 2010. ISBN 978-80-260-0115-7.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.