Diplomová práce nazvaná jako Motivace seniorů ke vzdělávání v rámci Univerzit třetího věku má za úkol v prvé řadě definovat základní pojmy související s problematikou stárnutí a jeho procesů. Svou náplní však přesahuje do oblasti geragogiky a hledá nejrůznější klíče či argumenty k tomu, proč pro poslední dekády života zvolit pro trávení volného času právě vzdělávání. To je vnímáno jako jeden z nejúčinnějších nástrojů při prevenci proti předčasnému stárnutí, degeneraci fyzických i duševních sil nebo celkové skepse. V teoretické části textu jsou veškeré tyto argumenty nejen definovány, ale zároveň komparovány a uvedeny do patřičné diskuse na základě vlastních postřehů autorky. V její praktické části je poté přistoupeno ke srovnání dvou výsledků v totožných dotazníkových šetřeních s desetiletým odstupem, zaměřených na zjištění nejčastějších motivací seniorů pro vzdělávání v rámci konkrétní univerzity třetího věku, stejně jako na zjištění dalších jejich názorů, postojů, postřehů či potřeb. Práce se snaží přistoupit ke zlepšení a optimalizaci vzdělávání třetího věku a uceleným způsobem předat podněty na celkové zefektivnění v této oblasti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Motivation of Seniors for Education within the Universities of the Third Age has the task of primarily defining the basic concepts related to the issue of aging and its processes. However, its content extends into the field of geragogy and is looking for various keys or arguments to why for the last decades of life to choose education for spending leisure time. It is perceived as one of the most effective tools in preventing premature aging, degeneration of physical and mental forces or general skepticism. In the theoretical part of the text, all these arguments are not only defined, but also compared and introduced into the appropriate discussion on the basis of the author's own observations. In its practical part, it is then proceeded to compare two results in identical questionnaire surveys with a ten-year interval, aimed at finding out the most common motivations of seniors for education within a particular university of the third age, as well as finding out their other opinions, attitudes, observations or needs. The thesis tries to improve and optimize the education of the third age and to provide suggestions for overall streamlining in this area in a comprehensive way.
Klíčová slova
Dotazníkové šetření, motivace, senior, univerzita 3. věku, Univerzita J. E. Purkyně.
Klíčová slova v angličtině
Questionnaire survey, motivation, senior, university of the 3rd age, University
of J. E. Purkyně.
Rozsah průvodní práce
XCIX
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce nazvaná jako Motivace seniorů ke vzdělávání v rámci Univerzit třetího věku má za úkol v prvé řadě definovat základní pojmy související s problematikou stárnutí a jeho procesů. Svou náplní však přesahuje do oblasti geragogiky a hledá nejrůznější klíče či argumenty k tomu, proč pro poslední dekády života zvolit pro trávení volného času právě vzdělávání. To je vnímáno jako jeden z nejúčinnějších nástrojů při prevenci proti předčasnému stárnutí, degeneraci fyzických i duševních sil nebo celkové skepse. V teoretické části textu jsou veškeré tyto argumenty nejen definovány, ale zároveň komparovány a uvedeny do patřičné diskuse na základě vlastních postřehů autorky. V její praktické části je poté přistoupeno ke srovnání dvou výsledků v totožných dotazníkových šetřeních s desetiletým odstupem, zaměřených na zjištění nejčastějších motivací seniorů pro vzdělávání v rámci konkrétní univerzity třetího věku, stejně jako na zjištění dalších jejich názorů, postojů, postřehů či potřeb. Práce se snaží přistoupit ke zlepšení a optimalizaci vzdělávání třetího věku a uceleným způsobem předat podněty na celkové zefektivnění v této oblasti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Motivation of Seniors for Education within the Universities of the Third Age has the task of primarily defining the basic concepts related to the issue of aging and its processes. However, its content extends into the field of geragogy and is looking for various keys or arguments to why for the last decades of life to choose education for spending leisure time. It is perceived as one of the most effective tools in preventing premature aging, degeneration of physical and mental forces or general skepticism. In the theoretical part of the text, all these arguments are not only defined, but also compared and introduced into the appropriate discussion on the basis of the author's own observations. In its practical part, it is then proceeded to compare two results in identical questionnaire surveys with a ten-year interval, aimed at finding out the most common motivations of seniors for education within a particular university of the third age, as well as finding out their other opinions, attitudes, observations or needs. The thesis tries to improve and optimize the education of the third age and to provide suggestions for overall streamlining in this area in a comprehensive way.
Klíčová slova
Dotazníkové šetření, motivace, senior, univerzita 3. věku, Univerzita J. E. Purkyně.
Klíčová slova v angličtině
Questionnaire survey, motivation, senior, university of the 3rd age, University
of J. E. Purkyně.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na univerzity třetího věku a jejich význam jako vzdělávací aktivity u seniorů (osob nad 55 let věku). 2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole, návrh designu výzkumu. 3. Popis výzkumného vzorku a způsobu jeho pořízení. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 70 seniorů, účastníků univerzit třetího věku. 4. Vymezení použitých výzkumných metod, výzkumných technik a konstrukce konkrétních výzkumných nástrojů. Použit bude dotazník pro seniory zjišťující motivační a demotivační faktory pro studium U3V a jejich názory na vzdělávací obsah nabízených vzdělávacích aktivit. 5. Realizace předvýzkumu a případná optimalizace výzkumných nástrojů. 6. Vlastní provedení výzkumné studie, v jejímž rámci budou zjišťovány názory seniorů na organizační formy, obsahovou náplň a metody výuky v rámci kurzů univerzity třetího věku a dále mativační a demotivační faktory, které seniory vedou ke vzdělávání v U3V, případně které je od vzdělávání odrazují. 7. Vyhodnocení výsledků výzkumu, statistické zpracování dat, verifikace či falzifikace výzkumných hypotéz. 8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. 9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na univerzity třetího věku a jejich význam jako vzdělávací aktivity u seniorů (osob nad 55 let věku). 2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole, návrh designu výzkumu. 3. Popis výzkumného vzorku a způsobu jeho pořízení. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 70 seniorů, účastníků univerzit třetího věku. 4. Vymezení použitých výzkumných metod, výzkumných technik a konstrukce konkrétních výzkumných nástrojů. Použit bude dotazník pro seniory zjišťující motivační a demotivační faktory pro studium U3V a jejich názory na vzdělávací obsah nabízených vzdělávacích aktivit. 5. Realizace předvýzkumu a případná optimalizace výzkumných nástrojů. 6. Vlastní provedení výzkumné studie, v jejímž rámci budou zjišťovány názory seniorů na organizační formy, obsahovou náplň a metody výuky v rámci kurzů univerzity třetího věku a dále mativační a demotivační faktory, které seniory vedou ke vzdělávání v U3V, případně které je od vzdělávání odrazují. 7. Vyhodnocení výsledků výzkumu, statistické zpracování dat, verifikace či falzifikace výzkumných hypotéz. 8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. 9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1.ALAN, Josef Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha : Panorama, 1989. 440 s. 2.GIDDENS, Anthony Sociologie. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. 595 s.: il., fot., tb., gr., rejstř. ISBN 80-7203-124-4. 3.GRUSS, Peter Perspektivy stárnutí : z pohledu psychologie celoživotního vývo. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. 222 s. ISBN 978-80-7367-605-6. 4.HÁJEK, Bedřich Pedagogické ovlivňování volného času : současné trendy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. 239 s. ISBN 978-80-7367-473-1. 5.KALOUS, Jaroslav; VESELÝ, Arnošt (). Vzdělávací politika České republiky v gl. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karol, 2006. 181 s. ISBN 80-246-1261-5. 6.KLEVETOVÁ, Dana; DLABALOVÁ, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2008. 202 s. ISBN 978-80-247-2169-9. 7.MAHONEY, David; RESTAK, Richard. Moderní příručka dlouhověkosti. vyd.1. Praha : Academia, 2000. 183 s. ISBN 80-200-0260-X. 8.SÝKOROVÁ, Dana; ). Autonomie ve stáří : kapitoly z gerontosociologie. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. 284 s. ISBN 978-80-86429-62-5. 9.VÁGNEROVÁ, Marie Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. rozš. 3. Praha : Portál, 2004. 870 s.: il. ISBN 80-7178-802-3. 10.VÁGNEROVÁ, Marie Vývojová psychologie : dospělost a stáří. 2. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
Seznam doporučené literatury
1.ALAN, Josef Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha : Panorama, 1989. 440 s. 2.GIDDENS, Anthony Sociologie. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. 595 s.: il., fot., tb., gr., rejstř. ISBN 80-7203-124-4. 3.GRUSS, Peter Perspektivy stárnutí : z pohledu psychologie celoživotního vývo. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. 222 s. ISBN 978-80-7367-605-6. 4.HÁJEK, Bedřich Pedagogické ovlivňování volného času : současné trendy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. 239 s. ISBN 978-80-7367-473-1. 5.KALOUS, Jaroslav; VESELÝ, Arnošt (). Vzdělávací politika České republiky v gl. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karol, 2006. 181 s. ISBN 80-246-1261-5. 6.KLEVETOVÁ, Dana; DLABALOVÁ, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2008. 202 s. ISBN 978-80-247-2169-9. 7.MAHONEY, David; RESTAK, Richard. Moderní příručka dlouhověkosti. vyd.1. Praha : Academia, 2000. 183 s. ISBN 80-200-0260-X. 8.SÝKOROVÁ, Dana; ). Autonomie ve stáří : kapitoly z gerontosociologie. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. 284 s. ISBN 978-80-86429-62-5. 9.VÁGNEROVÁ, Marie Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. rozš. 3. Praha : Portál, 2004. 870 s.: il. ISBN 80-7178-802-3. 10.VÁGNEROVÁ, Marie Vývojová psychologie : dospělost a stáří. 2. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.