Bakalářská práce s názvem "Analýza výskytu sociálně patologických jevů u dětí v ústavní výchově" se zaměřuje na četnost sociálně patologických jevů u dětí ve vybrané věkové kategorii od 14 do 18 let a také ve vybraných výchovných zařízeních v České republice. V teoretické části se zabýváme problematikou sociálně patologických jevů, jejich příčinami a prevencí, a dále se zaměřujeme na vymezení školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Záměrem výzkumného šetření je zejména zmapovat zkušenosti dětí ve věku od 14 do 18 let se sociálně patologickým chováním. Cílem této bakalářské práce je porovnání výskytu těchto jevů z hlediska pohlaví a věku. Výzkumné šetření probíhalo na výzkumném vzorku 96 respondentů. Získané informace jsme shrnuli a interpretovali a na základě výsledků z výzkumného šetření jsme formulovali závěry a doporučení, která jsou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalším pomáhajícím profesím.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled "Analysis of socially pathological phenomena occurrence in children in institutional care" focuses on the frequency of socially pathological phenomena occurrence among children in selected age bracket from 14 to 18 and also living in selected educational facillities in the Czech Republic. In the theoretical part we deal with the issue of socially pathological phenomena, their causes and prevention, and we also focus on the
definition of school facilities for execution of institutional and protective education. The purpose of the research survey is to map the experiences of children between the ages of 14 and 18 with socially pathological behavior. The aim of this bachelor thesis is to compare the occurrence of these phenomena from the point of view of gender and age. The research survey was carried out on a research sample of 96 respondents. We summarized and interpreted the gained information and based on the results of the empirical survey we formulated conclusions and recommendations which are usable in the practice of social pedagogy and other helping professions.
Questionnaire, protective education, prevention, social pathological phenomena, educational institute
Rozsah průvodní práce
91 s. (138 836 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem "Analýza výskytu sociálně patologických jevů u dětí v ústavní výchově" se zaměřuje na četnost sociálně patologických jevů u dětí ve vybrané věkové kategorii od 14 do 18 let a také ve vybraných výchovných zařízeních v České republice. V teoretické části se zabýváme problematikou sociálně patologických jevů, jejich příčinami a prevencí, a dále se zaměřujeme na vymezení školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Záměrem výzkumného šetření je zejména zmapovat zkušenosti dětí ve věku od 14 do 18 let se sociálně patologickým chováním. Cílem této bakalářské práce je porovnání výskytu těchto jevů z hlediska pohlaví a věku. Výzkumné šetření probíhalo na výzkumném vzorku 96 respondentů. Získané informace jsme shrnuli a interpretovali a na základě výsledků z výzkumného šetření jsme formulovali závěry a doporučení, která jsou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalším pomáhajícím profesím.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis entitled "Analysis of socially pathological phenomena occurrence in children in institutional care" focuses on the frequency of socially pathological phenomena occurrence among children in selected age bracket from 14 to 18 and also living in selected educational facillities in the Czech Republic. In the theoretical part we deal with the issue of socially pathological phenomena, their causes and prevention, and we also focus on the
definition of school facilities for execution of institutional and protective education. The purpose of the research survey is to map the experiences of children between the ages of 14 and 18 with socially pathological behavior. The aim of this bachelor thesis is to compare the occurrence of these phenomena from the point of view of gender and age. The research survey was carried out on a research sample of 96 respondents. We summarized and interpreted the gained information and based on the results of the empirical survey we formulated conclusions and recommendations which are usable in the practice of social pedagogy and other helping professions.
Questionnaire, protective education, prevention, social pathological phenomena, educational institute
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat analýzou výskytu sociálně patologických jevů u dětí v ústavní výchově. V teoretické rovině se bude zaměřovat zejména na vymezení základních pojmů z oblasti sociálně patologických jevů, na činitele ovlivňující vznik sociálně patologických jevů, dále se zaměříme na prevenci těchto jevů a přiblížení školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního dotazníkového šetření zaměřeného na sociálně patologické jevy u vybrané skupiny respondentů v adolescentním věku v ústavní výchově. Cílem této bakalářské práce bude porovnání výskytu sociálně patologických jevů u adolescentů z hlediska pohlaví, věku a konkrétního nežádoucího jednání v ústavech výchovné péče.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat analýzou výskytu sociálně patologických jevů u dětí v ústavní výchově. V teoretické rovině se bude zaměřovat zejména na vymezení základních pojmů z oblasti sociálně patologických jevů, na činitele ovlivňující vznik sociálně patologických jevů, dále se zaměříme na prevenci těchto jevů a přiblížení školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního dotazníkového šetření zaměřeného na sociálně patologické jevy u vybrané skupiny respondentů v adolescentním věku v ústavní výchově. Cílem této bakalářské práce bude porovnání výskytu sociálně patologických jevů u adolescentů z hlediska pohlaví, věku a konkrétního nežádoucího jednání v ústavech výchovné péče.
Seznam doporučené literatury
BĚLÍK, Václav, Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ a Blahoslav KRAUS. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0599-1.
FISCHER, Slavomil. Sociální patologie: propedeutika. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
KŘÍSTEK, Adam. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči: komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017. ISBN 978-80-7552-821-6.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2310-5.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-807-3678-258.
MŠMT – Strategie a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období 2009 – 2012. [online]. Dostupné z: www.msmt.cz/file/7325_1_1/download/.
PTÁČEK, Radek. Poruchy chování v dětském věku. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-81-4.
Seznam doporučené literatury
BĚLÍK, Václav, Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ a Blahoslav KRAUS. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0599-1.
FISCHER, Slavomil. Sociální patologie: propedeutika. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
KŘÍSTEK, Adam. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči: komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017. ISBN 978-80-7552-821-6.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2310-5.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-807-3678-258.
MŠMT – Strategie a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období 2009 – 2012. [online]. Dostupné z: www.msmt.cz/file/7325_1_1/download/.
PTÁČEK, Radek. Poruchy chování v dětském věku. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-81-4.