Cílem bakalářské práce je zkoumání znalostí u předškolních dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách.
Teoretickou část tvoří témata se zaměřením na problematiku a důsledky sociálního znevýhodnění a exkluze u dětí předškolního věku.
Empirická část je založena na koncepci standardizované Zkoušky znalostí předškolních dětí (Matějček, Vágnerová, 1992). Cílem výzkumného šetření je zjistit, nalézt a porovnat znalosti předškolních dětí v oblasti orientace ve společnosti, počtu, času, znalosti zvířat, rostlin, pohádek, domácích činností, různých běžných nástrojů, zaměstnání a volnočasových aktivit. Na základě výsledků výzkumu jsou formulovány závěry a doporučení, které budou využitelné v praxi speciální pedagogiky - intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor´s thesis si to examine the konwledge of pre school children in socially excluded and non-excluded locations.
The theoretical part consists of topics focusing on the issues and consequences of social inclusion and exclusion among children of preschool age.
The empirical part is based on the concept of the standardized Test of knowledge of preschool children (Matějček, Vágnerová, 1992). The aim of the research investigation in society, number, time, knowledge of animals, plants, fairy tales, household activities, various common tools, employment a leisure activities. Based on the results of the research, conclusions and recommendations are formulated which will be useful in the practise of special pedagogy - intervention and other disciplines of the so-called helping professios.
Klíčová slova
školní zralost, školní připravenost, sociokulturní prostředí, mateřská škola, standardizovaný dotazník
Klíčová slova v angličtině
School maturity, school readiness, socio-cultural environment, kindergarten, standardized questionnaire
Rozsah průvodní práce
57 s. (77 582 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zkoumání znalostí u předškolních dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách.
Teoretickou část tvoří témata se zaměřením na problematiku a důsledky sociálního znevýhodnění a exkluze u dětí předškolního věku.
Empirická část je založena na koncepci standardizované Zkoušky znalostí předškolních dětí (Matějček, Vágnerová, 1992). Cílem výzkumného šetření je zjistit, nalézt a porovnat znalosti předškolních dětí v oblasti orientace ve společnosti, počtu, času, znalosti zvířat, rostlin, pohádek, domácích činností, různých běžných nástrojů, zaměstnání a volnočasových aktivit. Na základě výsledků výzkumu jsou formulovány závěry a doporučení, které budou využitelné v praxi speciální pedagogiky - intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor´s thesis si to examine the konwledge of pre school children in socially excluded and non-excluded locations.
The theoretical part consists of topics focusing on the issues and consequences of social inclusion and exclusion among children of preschool age.
The empirical part is based on the concept of the standardized Test of knowledge of preschool children (Matějček, Vágnerová, 1992). The aim of the research investigation in society, number, time, knowledge of animals, plants, fairy tales, household activities, various common tools, employment a leisure activities. Based on the results of the research, conclusions and recommendations are formulated which will be useful in the practise of special pedagogy - intervention and other disciplines of the so-called helping professios.
Klíčová slova
školní zralost, školní připravenost, sociokulturní prostředí, mateřská škola, standardizovaný dotazník
Klíčová slova v angličtině
School maturity, school readiness, socio-cultural environment, kindergarten, standardized questionnaire
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zkoumání znalostí u předškolních dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách. Teoretickou část budou tvořit témata se zaměřením na problematiku a důsledky sociálního znevýhodnění a exkluze u dětí předškolního věku. Empirická část bude založena na koncepci standardizované Zkoušky znalostí předškolních dětí (Matějček, Vágnerová, 1992). Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat znalosti předškolních dětí v oblasti orientace ve společnosti, počtu, času, znalosti zvířat, rostlin, pohádek, domácích činností, různých běžných nástrojů, zaměstnání a volnočasových aktivit. Na základě výsledků výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, které budou využitelné v praxi speciální pedagogiky – intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zkoumání znalostí u předškolních dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách. Teoretickou část budou tvořit témata se zaměřením na problematiku a důsledky sociálního znevýhodnění a exkluze u dětí předškolního věku. Empirická část bude založena na koncepci standardizované Zkoušky znalostí předškolních dětí (Matějček, Vágnerová, 1992). Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat znalosti předškolních dětí v oblasti orientace ve společnosti, počtu, času, znalosti zvířat, rostlin, pohádek, domácích činností, různých běžných nástrojů, zaměstnání a volnočasových aktivit. Na základě výsledků výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, které budou využitelné v praxi speciální pedagogiky – intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva a kol. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-083.
JEDLIČKA, Richard, FRANCLOVÁ, Marta, KOMZÁKOVÁ, Martina a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 802-46-0956-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva a kol. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-083.
JEDLIČKA, Richard, FRANCLOVÁ, Marta, KOMZÁKOVÁ, Martina a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 802-46-0956-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.