Informace o kvalifikační práci Výuka tělesné výchovy během pandemie Covid-19: Adaptace učitelů a žáků vybraných ročníků 1. stupně základních škol v ústeckém regionu
ANOTACE
Diplomová práce se zabývá výukou tělesné výchovy a adaptací učitelů a žáků mladšího školního věku během pandemie Covid-19. Cílem diplomové práce je zjistit, jak se učitelé a žáci z vybraných ročníků 1. stupně základních škol v ústeckém regionu adaptovali na omezení výuky tělesné výchovy způsobené pandemií Covid-19.
Pro zjištění formy výuky tělesné výchovy byl vytvořen dotazník pro učitele. Dále byli osloveni rodiče žáků z vybraných ročníků 1. stupně základních škol, kteří vyplnili potřebné informace k tomuto šetření. Návratnost dotazníků byla nízká v porovnání s tím, kolik škol bylo osloveno. Z výsledků šetření vyplynulo, že výuka tělesné výchovy byla upozaděna oproti teoretickým předmětům, jelikož polovina dotazovaných učitelů nerealizovalo tento předmět v rámci distančního vzdělávání. Učitelé, kteří tento předmět realizovali, zadávali převážně domácí úkoly, při kterých byla vyžadována pohybová aktivita. Dále bylo zjištěno, že se u většiny žáků snížil objem pohybových aktivit oproti běžné výuce. Z výsledků také vyplynulo, že se u žáků zvýšila tělesná hmotnost.
Diplomová práce je určena nejen učitelům, ale i ostatním jedincům, kteří se o tuto problematiku zajímají. Dále mohou být výsledky dotazníkového šetření inspirací k řešení situace při opětovném zavedení distanční výuky. V neposlední řadě by bylo namístě věnovat pozornost přípravě metodických listů a dalších materiálů, které by učitelé i rodiče měli k dispozici při jakémkoliv omezení tělesné výchovy.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
The topic of this diploma thesis is physical education (PE) teaching and the adaptation progress during Covid-19 pandemic observed among the primary school teachers and their pupils. The main goal of the thesis is to study the processes during PE lessons, degree of pupils physical activity and other variables related. All mentioned above is explored with the stress put on the selected form of distance education method.
Observing the form of PE education is achieved by means of a teacher questionnaire. Furthermore, parents from the selected class sample were asked to fill in all the necessary information needed to fulfil our study objectives. Questionnaire return rate was quite low though. Data collected showed us a significant decline in the PE teaching rate since the half of the involved teachers didn't execute PE distance education at all. Teachers who did were doing that by means of home assignments involving physical activity. As for the impact on some of the pupils, their body mass has increased due to lack of physical activity.
This diploma thesis may be helpful for teachers as well as for others interested in the topic. Collected data can be helpful with the potential pandemic return forcing teachers to distance education once again. Last but not least, methodical guidelines for both teachers and parents should be provided in case of any further restrictions put on PE in the future.
Klíčová slova
Pohyb člověka, mladší školní věk, obezita, pandemie, tělesná výchova, žák, učitel.
ANOTACE
Diplomová práce se zabývá výukou tělesné výchovy a adaptací učitelů a žáků mladšího školního věku během pandemie Covid-19. Cílem diplomové práce je zjistit, jak se učitelé a žáci z vybraných ročníků 1. stupně základních škol v ústeckém regionu adaptovali na omezení výuky tělesné výchovy způsobené pandemií Covid-19.
Pro zjištění formy výuky tělesné výchovy byl vytvořen dotazník pro učitele. Dále byli osloveni rodiče žáků z vybraných ročníků 1. stupně základních škol, kteří vyplnili potřebné informace k tomuto šetření. Návratnost dotazníků byla nízká v porovnání s tím, kolik škol bylo osloveno. Z výsledků šetření vyplynulo, že výuka tělesné výchovy byla upozaděna oproti teoretickým předmětům, jelikož polovina dotazovaných učitelů nerealizovalo tento předmět v rámci distančního vzdělávání. Učitelé, kteří tento předmět realizovali, zadávali převážně domácí úkoly, při kterých byla vyžadována pohybová aktivita. Dále bylo zjištěno, že se u většiny žáků snížil objem pohybových aktivit oproti běžné výuce. Z výsledků také vyplynulo, že se u žáků zvýšila tělesná hmotnost.
Diplomová práce je určena nejen učitelům, ale i ostatním jedincům, kteří se o tuto problematiku zajímají. Dále mohou být výsledky dotazníkového šetření inspirací k řešení situace při opětovném zavedení distanční výuky. V neposlední řadě by bylo namístě věnovat pozornost přípravě metodických listů a dalších materiálů, které by učitelé i rodiče měli k dispozici při jakémkoliv omezení tělesné výchovy.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
The topic of this diploma thesis is physical education (PE) teaching and the adaptation progress during Covid-19 pandemic observed among the primary school teachers and their pupils. The main goal of the thesis is to study the processes during PE lessons, degree of pupils physical activity and other variables related. All mentioned above is explored with the stress put on the selected form of distance education method.
Observing the form of PE education is achieved by means of a teacher questionnaire. Furthermore, parents from the selected class sample were asked to fill in all the necessary information needed to fulfil our study objectives. Questionnaire return rate was quite low though. Data collected showed us a significant decline in the PE teaching rate since the half of the involved teachers didn't execute PE distance education at all. Teachers who did were doing that by means of home assignments involving physical activity. As for the impact on some of the pupils, their body mass has increased due to lack of physical activity.
This diploma thesis may be helpful for teachers as well as for others interested in the topic. Collected data can be helpful with the potential pandemic return forcing teachers to distance education once again. Last but not least, methodical guidelines for both teachers and parents should be provided in case of any further restrictions put on PE in the future.
Klíčová slova
Pohyb člověka, mladší školní věk, obezita, pandemie, tělesná výchova, žák, učitel.
Cílem diplomové práce je prostřednictvím dotazníkového šetření zmapovat úroveň pohybové aktivity a další proměnné u žáků 1. stupně ZŠ v souvislosti s formou uplatňované distanční výuky.
Projekt
Cílovou skupinou budou tvořit žáci 3.-5. tříd prvního stupně základních škol v Ústeckém kraji. Pro potřeby zjištění objemu pohybových aktivit a dalších sledovaných proměnných bude připraven dotazník, který bude distribuován rodičům těchto žáků. Zároveň bude distribuován dotazník pro učitele, ve kterém bude zjišťována forma výuky v době nouzového stavu a způsoby výuky tělesné výchovy v tomto období.
Zásady
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště. 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP. 4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobu diagnostikování. 5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených pramenů. 6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
Cíl
Cílem diplomové práce je prostřednictvím dotazníkového šetření zmapovat úroveň pohybové aktivity a další proměnné u žáků 1. stupně ZŠ v souvislosti s formou uplatňované distanční výuky.
Projekt
Cílovou skupinou budou tvořit žáci 3.-5. tříd prvního stupně základních škol v Ústeckém kraji. Pro potřeby zjištění objemu pohybových aktivit a dalších sledovaných proměnných bude připraven dotazník, který bude distribuován rodičům těchto žáků. Zároveň bude distribuován dotazník pro učitele, ve kterém bude zjišťována forma výuky v době nouzového stavu a způsoby výuky tělesné výchovy v tomto období.
Zásady
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště. 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP. 4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobu diagnostikování. 5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu z odpovídajících ověřených pramenů. 6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
1. Blahutková, M., Řehulka, E., & Dvořáková, E. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido.
2. Dostálová, I. (2013). Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého.
3. Hammami, A., Harrabi, B., Mohr, M., Krustrup, P. (2020). Physical activity and coronavirus disease 2019 (COVID-19): specific recommendations for home-based physical training. Managing Sport and Leisure, DOI: 10.1080/23750472.2020.1757494.
4. Kopecký, M. (2014). Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
5. Pyšná, J., Cihlář, D., Petrů D., & Pyšný, L. (2019). Obezita u žáků druhého stupně základních škol Ústeckého kraje. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, Univerzita J. E. Purkyně.
6. Theis, N., Campbell, N., De Leeuw, J., Owen, M., Schenke, K., C. (2021). The effects of COVID-19 restrictions on physical activity and mental health of children and young adults with physical and/or intellectual disabilities. Disability and Health Journal \textendash in press.
Seznam doporučené literatury
1. Blahutková, M., Řehulka, E., & Dvořáková, E. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido.
2. Dostálová, I. (2013). Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého.
3. Hammami, A., Harrabi, B., Mohr, M., Krustrup, P. (2020). Physical activity and coronavirus disease 2019 (COVID-19): specific recommendations for home-based physical training. Managing Sport and Leisure, DOI: 10.1080/23750472.2020.1757494.
4. Kopecký, M. (2014). Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
5. Pyšná, J., Cihlář, D., Petrů D., & Pyšný, L. (2019). Obezita u žáků druhého stupně základních škol Ústeckého kraje. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, Univerzita J. E. Purkyně.
6. Theis, N., Campbell, N., De Leeuw, J., Owen, M., Schenke, K., C. (2021). The effects of COVID-19 restrictions on physical activity and mental health of children and young adults with physical and/or intellectual disabilities. Disability and Health Journal \textendash in press.