Globální letecká doprava byla již v minulosti negativně ovlivněna světovými událostmi, které způsobily její dočasnou stagnaci. Pandemie COVID-19 s počátkem šíření na začátku roku 2020 byla odlišná tím, že měla mnohem výraznější dopad na tento způsob přepravy než jakákoliv předchozí krize. Poprvé v historii totiž došlo k reálnému poklesu počtu přepravených pasažérů v porovnání s předchozím rokem. Tato práce se zabývá analýzou vlivu onemocnění COVID-19 na leteckou dopravu v rámci evropských států a na vybraných letištích. Jejím cílem bylo zjistit míru propadu v provozu a odhalit tak náchylnější státy a letiště při šíření epidemií. Bylo mj. zjištěno, že míra dopadu na provoz u osobní a nákladní letecké dopravy byla odlišná. Také se ukázalo, že větší letiště nezaznamenala vyšší procentuální ztráty.
Anotace v angličtině
Global air transport has been negatively affected in the past by world events, which caused its temporary stagnation. The COVID-19 pandemic, which began in early 2020, was different in that it had a much greater impact on this mode of transport than any previous crisis. For the first time in history, there was a real decrease in the number of passengers carried compared to the previous year. This work deals with the analysis of the impact of COVID-19 on air transport within European countries and at selected airports. Its aim was to determine the rate of decline in traffic and thus identify more vulnerable states and airports in the spread of epidemics. Among other things, it was found that the degree of impact on passenger and freight air transport was different. It also turned out that the larger airports did not experience higher percentage losses.
air transport, Europe, airports, COVID-19, SARS-CoV-2, impacts of COVID-19
Rozsah průvodní práce
53 s. (102 720 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Globální letecká doprava byla již v minulosti negativně ovlivněna světovými událostmi, které způsobily její dočasnou stagnaci. Pandemie COVID-19 s počátkem šíření na začátku roku 2020 byla odlišná tím, že měla mnohem výraznější dopad na tento způsob přepravy než jakákoliv předchozí krize. Poprvé v historii totiž došlo k reálnému poklesu počtu přepravených pasažérů v porovnání s předchozím rokem. Tato práce se zabývá analýzou vlivu onemocnění COVID-19 na leteckou dopravu v rámci evropských států a na vybraných letištích. Jejím cílem bylo zjistit míru propadu v provozu a odhalit tak náchylnější státy a letiště při šíření epidemií. Bylo mj. zjištěno, že míra dopadu na provoz u osobní a nákladní letecké dopravy byla odlišná. Také se ukázalo, že větší letiště nezaznamenala vyšší procentuální ztráty.
Anotace v angličtině
Global air transport has been negatively affected in the past by world events, which caused its temporary stagnation. The COVID-19 pandemic, which began in early 2020, was different in that it had a much greater impact on this mode of transport than any previous crisis. For the first time in history, there was a real decrease in the number of passengers carried compared to the previous year. This work deals with the analysis of the impact of COVID-19 on air transport within European countries and at selected airports. Its aim was to determine the rate of decline in traffic and thus identify more vulnerable states and airports in the spread of epidemics. Among other things, it was found that the degree of impact on passenger and freight air transport was different. It also turned out that the larger airports did not experience higher percentage losses.
air transport, Europe, airports, COVID-19, SARS-CoV-2, impacts of COVID-19
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem bakalářské práce je zhodnocení letecké dopravy v Evropě a vlivu pandemie COVID-19 na provoz vybraných nejvytíženějších evropských letišť. Konkrétně budou sledovány změny v počtech odbavených pasažérů, množství přepravovaného nákladu a počty pravidelných a nepravidelných letů. Vliv pandemie bude také zkoumán v rámci letecké dopravy na evropském kontinentu.
Metodické postupy: analýza hodnot z ročních zpráv vybraných letišť včetně komparace dlouhodobého vývoje jejich provozu s hodnotami v době pandemie COVID-19; vizualizace dat pomocí grafů a map
Předpokládané výsledky: významný pokles využívání osobní letecké dopravy v době pandemie COVID-19 a stagnace, nebo mírný pokles nákladní letecké dopravy
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem bakalářské práce je zhodnocení letecké dopravy v Evropě a vlivu pandemie COVID-19 na provoz vybraných nejvytíženějších evropských letišť. Konkrétně budou sledovány změny v počtech odbavených pasažérů, množství přepravovaného nákladu a počty pravidelných a nepravidelných letů. Vliv pandemie bude také zkoumán v rámci letecké dopravy na evropském kontinentu.
Metodické postupy: analýza hodnot z ročních zpráv vybraných letišť včetně komparace dlouhodobého vývoje jejich provozu s hodnotami v době pandemie COVID-19; vizualizace dat pomocí grafů a map
Předpokládané výsledky: významný pokles využívání osobní letecké dopravy v době pandemie COVID-19 a stagnace, nebo mírný pokles nákladní letecké dopravy
Seznam doporučené literatury
BÍNA, L., ŠOUREK, D. a ŽIHLA, Z. (2007). Letecká doprava II. Praha: Vysoká škola obchodní. 157 s. ISBN 987-80-86841-07-6.
GUDMUNDSSON, S.V., CATTANEO, M. a REDONDI, R. (2021). Forecasting temporal world recovery in air transport markets in the presence of large economic shocks: The case of COVID-19. Journal of Air Transport Management, 91 sv., 102007. 8 s. ISSN 0969-6997. Oxford: Elsevier. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2020.102007.
EUROSTAT (2021). Air transport [databáze]. Luxembourg: European Commission. Dostupné z: https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/main/data/database.
IATA (2020). Annual Review 2020. Amsterdam: International Air Transport Association. 53 s. Dostupné z: https://www.iata.org/en/publications/annual-review/.
NIKOLAOU, P. a DIMITRIOU, L. (2020). Identification of critical airports for controlling global infectious disease outbreaks: Stress-tests focusing in Europe. Journal of Air Transport Management, 85 sv., 101819. 18 s. ISSN 0969-6997. Oxford: Elsevier. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2020.101819.
PRUŠA, J. et al. (2002). Letecká doprava. Hradec Králové: Gaudeamus. 90 s. ISBN 80-7041-543-6.
SUN, X., WANDELT, S., ZHENG, CH. a ZHANG, A. (2021). COVID-19 pandemic and air transportation: Successfully navigating the paper hurricane. Journal of Air Transport Management, 94 sv., 102062. 13 s. ISSN 0969-6997. Oxford: Elsevier. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2021.102062.
Seznam doporučené literatury
BÍNA, L., ŠOUREK, D. a ŽIHLA, Z. (2007). Letecká doprava II. Praha: Vysoká škola obchodní. 157 s. ISBN 987-80-86841-07-6.
GUDMUNDSSON, S.V., CATTANEO, M. a REDONDI, R. (2021). Forecasting temporal world recovery in air transport markets in the presence of large economic shocks: The case of COVID-19. Journal of Air Transport Management, 91 sv., 102007. 8 s. ISSN 0969-6997. Oxford: Elsevier. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2020.102007.
EUROSTAT (2021). Air transport [databáze]. Luxembourg: European Commission. Dostupné z: https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/main/data/database.
IATA (2020). Annual Review 2020. Amsterdam: International Air Transport Association. 53 s. Dostupné z: https://www.iata.org/en/publications/annual-review/.
NIKOLAOU, P. a DIMITRIOU, L. (2020). Identification of critical airports for controlling global infectious disease outbreaks: Stress-tests focusing in Europe. Journal of Air Transport Management, 85 sv., 101819. 18 s. ISSN 0969-6997. Oxford: Elsevier. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2020.101819.
PRUŠA, J. et al. (2002). Letecká doprava. Hradec Králové: Gaudeamus. 90 s. ISBN 80-7041-543-6.
SUN, X., WANDELT, S., ZHENG, CH. a ZHANG, A. (2021). COVID-19 pandemic and air transportation: Successfully navigating the paper hurricane. Journal of Air Transport Management, 94 sv., 102062. 13 s. ISSN 0969-6997. Oxford: Elsevier. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2021.102062.