Tato diplomová práce se zabývá stěžejními motivy a tématy literárního žánru moderního kanadského ženského Bildungsromanu. Hlavním cílem této práce je vymezit hlavní podstatu těchto motivů a analyzovat, jak s nimi kanadská spisovatelka Alice Munro pracuje ve svém románu Životy dívek a žen (1971). Analýza se zaměřuje na ústřední motiv hrdinčina hledání vlastní identity.
Nejprve je nastíněn historický kontext patriarchální genderové ideologie a feministického hnutí spolu s jejich zásadním vlivem na vznik a podobu moderního kanadského ženského Bildungsromanu. Poté jsou popsány klíčové inovativní motivy tohoto literárního žánru a následně jsou analyzovány ve zmíněném románu. Závěr práce přehledně shrnuje daná zjištění.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the principal motives and themes of the literary genre of modern Canadian Female Bildungsroman. Its major aim is to delineate their substance and to analyse Alice Munro´s treatment of them in her novel Lives of Girls and Women (1971). The analysis focuses on the central motif of the heroine´s search of self-identity.
Firstly, the historical context of patriarchal gender ideology and the Woman´s Movement in terms of their influence on the post 1970´s Canadian Female Bildungsroman are examined along with the Canadian literary concepts which are most significant and relevant for the aim of this thesis. Secondly, the key motifs of the post 1970´s Female Bildungsroman, including the innovative ones, are described and subsequently analysed in the novel. The findings are summarized in the conclusion of the thesis.
Klíčová slova
moderní ženský Bildungsroman, Životy dívek a žen, patriarchální společnost, genderové stereotypy, sexualita, represe, seberealizace, vlastní identita
Klíčová slova v angličtině
post 1970´s Female Bildungsroman, Lives of Girls and Women, patriarchy, gender stereotypes, split personality, sexuality, repression, self-realization, self-identity
Rozsah průvodní práce
33157
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá stěžejními motivy a tématy literárního žánru moderního kanadského ženského Bildungsromanu. Hlavním cílem této práce je vymezit hlavní podstatu těchto motivů a analyzovat, jak s nimi kanadská spisovatelka Alice Munro pracuje ve svém románu Životy dívek a žen (1971). Analýza se zaměřuje na ústřední motiv hrdinčina hledání vlastní identity.
Nejprve je nastíněn historický kontext patriarchální genderové ideologie a feministického hnutí spolu s jejich zásadním vlivem na vznik a podobu moderního kanadského ženského Bildungsromanu. Poté jsou popsány klíčové inovativní motivy tohoto literárního žánru a následně jsou analyzovány ve zmíněném románu. Závěr práce přehledně shrnuje daná zjištění.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the principal motives and themes of the literary genre of modern Canadian Female Bildungsroman. Its major aim is to delineate their substance and to analyse Alice Munro´s treatment of them in her novel Lives of Girls and Women (1971). The analysis focuses on the central motif of the heroine´s search of self-identity.
Firstly, the historical context of patriarchal gender ideology and the Woman´s Movement in terms of their influence on the post 1970´s Canadian Female Bildungsroman are examined along with the Canadian literary concepts which are most significant and relevant for the aim of this thesis. Secondly, the key motifs of the post 1970´s Female Bildungsroman, including the innovative ones, are described and subsequently analysed in the novel. The findings are summarized in the conclusion of the thesis.
Klíčová slova
moderní ženský Bildungsroman, Životy dívek a žen, patriarchální společnost, genderové stereotypy, sexualita, represe, seberealizace, vlastní identita
Klíčová slova v angličtině
post 1970´s Female Bildungsroman, Lives of Girls and Women, patriarchy, gender stereotypes, split personality, sexuality, repression, self-realization, self-identity
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na analýzu nejdůležitějších motivů (kanadského) ženského Bildungsromanu, které se vyskytují v románu kanadské spisovatelky Alice Munro s názvem Životy žen a dívek a zejména na motiv hledání své vlastní identity, který je považován za nejvýznamnější.
První část objasní specifika daného literárních žánru v daném časovém a geografickém kontextu.
Hlavní část práce se bude soustředit na vystopování a analýzu prvků jednotlivých motivů ve výše zmíněném díle.
Práci zakončí přehledné shrnutí daných zjištění.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na analýzu nejdůležitějších motivů (kanadského) ženského Bildungsromanu, které se vyskytují v románu kanadské spisovatelky Alice Munro s názvem Životy žen a dívek a zejména na motiv hledání své vlastní identity, který je považován za nejvýznamnější.
První část objasní specifika daného literárních žánru v daném časovém a geografickém kontextu.
Hlavní část práce se bude soustředit na vystopování a analýzu prvků jednotlivých motivů ve výše zmíněném díle.
Práci zakončí přehledné shrnutí daných zjištění.
Seznam doporučené literatury
Assad, M. (1992). Female sexuality in the fiction of Alice Munro. [Master Thesis, Concordia University]. Female sexuality in the fiction of Alice Munro - Spectrum: Concordia University Research Repository
Barry, P. (2017). Beginning theory: An introduction to literary and cultural theory. Manchester University Press.
Brändström, C. (2009). "Gender and Genre": A Feminist exploration of the Bildungsroman in A portrait of the artist as a young man and Martha quest. [Master Thesis, University of Gävle]. "Gender and Genre" : A Feminist Exploration of the Bildungsroman in A Portrait of the Artist As a Young Man and Martha Quest (diva-portal.org)
Gaur, R. (2004). Gender stereotypes and affirmation of self in Alice Munro´s Lives of girls and women. In Kundu, R. & Ray, M.K. Studies in women writers in English. (pp.83-91). Atlantic Publishers & Dist
Hedenstrom, J. (1978). Puzzled patriarchs and free women: Patterns in the Canadian Novel. Atlantis. Vol.4, No.1. Puzzled Patriarchs and Free Women: Patterns in the Canadian Novel | Atlantis: Critical Studies in Gender, Culture & Social Justice (msvu.ca)
Howells, C. A. (1987). Private and fictional words. Canadian women novelists of the 1970s and 1980s. Methuen and Co. Ltd
Hutcheon, L. (1988). The Canadian Postmodern. A study of contemporary English-Canadian fiction. Oxford University Press.
Martin, W. R. (1987). Alice Munro. Paradox and parallel. University of Alberta.
McWilliams, E. (2009). Margaret Atwood and the female Bildungsroman. Ashgate Publishing Limited
Perrakis, P.S. (1982). Portrait of the artist as a young girl: Alice Munro´s Lives of girls and women. Atlantis, 7 (2), 61-67. 4590-Article Text-6007-1-10-20150729 (3).pdf
Redekop, M. (1992). Mothers and other clowns. The stories of Alice Munro. Routledge.
Ricou, L. (2015). Regionalism in literature. In The Canadian Encyclopedia. Retrieved from Regionalism in Literature | The Canadian Encyclopedia
Sugars, C. (2016). The Oxford handbook of Canadian literature. Oxford University Press.
Szalay, E. (2000). Gothic fantasy and female "Bildung" in four north-American women novels. Hungarian Journal of English and American Studies (HJEAS),6(2), 183-196. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/41274104
Szalay, E. (2001). The Gothic as adolescent fantasy: Alice Munro´s Lives of Girls and Women. The Central European journal of Canadian studies, 1 [1], 5-17. Retrieved from The gothic as adolescent fantasy : Alice Munro's Lives of girls and women (muni.cz)
Šnircová, S., Kostic' M. (2015). Growing up a woman. The private / public divide in the narratives of female development. Cambridge Scholars Publishing
Šnircová, S. (2017). Girlhood in British coming-of-age novels. The Bildungsroman heroine revisited. Cambridge Scholars Publishing
Šleisová, K. (2007). Growing up novels by Jane Gardam. [M.A Thesis, Masaryk University] Retrieved from Microsoft Word - Dokument2 (muni.cz)
Thomas, S. (1995). Reading female sexual desire in Alice Munro´s Lives of girls and women. Critique: Studies in contemporary fiction, 36 (2), 107-120.
Tyson, L. (2006). Critical theory today: A user-friendly guide. Routlege
Webb, T. E. (2015). Making the journey: The female Bildungsroman and quest motifs in selected Margaret Atwood texts. [Master thesis, University of KwaZulu-Natal, Pietermaritzburg]. Making the journey : the female Bildungsroman and quest motifs in selected Margaret Atwood texts. (ukzn.ac.za)
Seznam doporučené literatury
Assad, M. (1992). Female sexuality in the fiction of Alice Munro. [Master Thesis, Concordia University]. Female sexuality in the fiction of Alice Munro - Spectrum: Concordia University Research Repository
Barry, P. (2017). Beginning theory: An introduction to literary and cultural theory. Manchester University Press.
Brändström, C. (2009). "Gender and Genre": A Feminist exploration of the Bildungsroman in A portrait of the artist as a young man and Martha quest. [Master Thesis, University of Gävle]. "Gender and Genre" : A Feminist Exploration of the Bildungsroman in A Portrait of the Artist As a Young Man and Martha Quest (diva-portal.org)
Gaur, R. (2004). Gender stereotypes and affirmation of self in Alice Munro´s Lives of girls and women. In Kundu, R. & Ray, M.K. Studies in women writers in English. (pp.83-91). Atlantic Publishers & Dist
Hedenstrom, J. (1978). Puzzled patriarchs and free women: Patterns in the Canadian Novel. Atlantis. Vol.4, No.1. Puzzled Patriarchs and Free Women: Patterns in the Canadian Novel | Atlantis: Critical Studies in Gender, Culture & Social Justice (msvu.ca)
Howells, C. A. (1987). Private and fictional words. Canadian women novelists of the 1970s and 1980s. Methuen and Co. Ltd
Hutcheon, L. (1988). The Canadian Postmodern. A study of contemporary English-Canadian fiction. Oxford University Press.
Martin, W. R. (1987). Alice Munro. Paradox and parallel. University of Alberta.
McWilliams, E. (2009). Margaret Atwood and the female Bildungsroman. Ashgate Publishing Limited
Perrakis, P.S. (1982). Portrait of the artist as a young girl: Alice Munro´s Lives of girls and women. Atlantis, 7 (2), 61-67. 4590-Article Text-6007-1-10-20150729 (3).pdf
Redekop, M. (1992). Mothers and other clowns. The stories of Alice Munro. Routledge.
Ricou, L. (2015). Regionalism in literature. In The Canadian Encyclopedia. Retrieved from Regionalism in Literature | The Canadian Encyclopedia
Sugars, C. (2016). The Oxford handbook of Canadian literature. Oxford University Press.
Szalay, E. (2000). Gothic fantasy and female "Bildung" in four north-American women novels. Hungarian Journal of English and American Studies (HJEAS),6(2), 183-196. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/41274104
Szalay, E. (2001). The Gothic as adolescent fantasy: Alice Munro´s Lives of Girls and Women. The Central European journal of Canadian studies, 1 [1], 5-17. Retrieved from The gothic as adolescent fantasy : Alice Munro's Lives of girls and women (muni.cz)
Šnircová, S., Kostic' M. (2015). Growing up a woman. The private / public divide in the narratives of female development. Cambridge Scholars Publishing
Šnircová, S. (2017). Girlhood in British coming-of-age novels. The Bildungsroman heroine revisited. Cambridge Scholars Publishing
Šleisová, K. (2007). Growing up novels by Jane Gardam. [M.A Thesis, Masaryk University] Retrieved from Microsoft Word - Dokument2 (muni.cz)
Thomas, S. (1995). Reading female sexual desire in Alice Munro´s Lives of girls and women. Critique: Studies in contemporary fiction, 36 (2), 107-120.
Tyson, L. (2006). Critical theory today: A user-friendly guide. Routlege
Webb, T. E. (2015). Making the journey: The female Bildungsroman and quest motifs in selected Margaret Atwood texts. [Master thesis, University of KwaZulu-Natal, Pietermaritzburg]. Making the journey : the female Bildungsroman and quest motifs in selected Margaret Atwood texts. (ukzn.ac.za)