V České republice se v roce 2020 vyskytl první případ nemoci SARS-CoV-2 a lidé museli začít povinně používat roušky a respirátory dle nařízení vlády. Vzrostl extrémní zájem o skoupení ochranných respiračních pomůcek, a tak se poptávka po těchto produktech rapidně zvýšila. Bakalářská práce se zaměřuje na faktory, které ovlivňují nákupní chování při koupi roušek a respirátorů u studentů na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem a také u studentů Obchodní akademie v Ústí nad Labem. Jedná se především o faktory jako jsou kvalita, bezpečnost, materiál a vzhled. Studie z mnoha zemí dokazují, že kvalita obličejových masek během koronavirové pandemie byla důležitou součástí. Například Eninger a kol. (2008) tvrdí, že respirátor FFP2 filtruje více než 95 % částic. Cílem bakalářské práce bylo na základě získaných dat posoudit, zda opravdu existují faktory, které ovlivňují nákupní chování při koupi roušek a respirátorů po již skončené koronavirové situaci. Jako předmět analýzy byli vybráni středoškolští studenti a univerzitní studenti ve věku 15 až 26 let. Data byla získávána pomocí dotazníkového šetření a posléze byla shromážděná data vyhodnocována kvantitativním způsobem pomocí chí-kvadrát testu nezávislosti a jedno výběrovým parametrickým testem pro pravděpodobnost. Přidanou hodnotou práce je doporučení zaměřit se na celkovou hodnotu produktu a být připraven investovat více, pokud produkt nabízí vyšší kvalitu nebo další výhody. Dále je také důležité srovnávat podobné produkty, aby bylo možné získat přehled o nabídce na trhu. Výsledky průzkumu poskytují užitečné informace pro výrobce i spotřebitele, kteří chtějí dělat informovaná rozhodnutí při nákupu osobních ochranných pomůcek. Závěr výzkumu prokázal, že mezi nejčastější faktory, které se potvrdily, spadá hlavně kvalita. Toto zjištění potvrdilo jednu z hypotéz, a to že alespoň 50 % respondentů upřednostňují právě kvalitu. Dále bylo také zjištěno, že lidé sami roušky a respirátory neberou jako módní doplněk, ale o ostatních si myslí, že je jako módní doplněk považují.
Anotace v angličtině
In the Czech Republic, the first case of SARS-CoV-2 occured in 2020 and people had to start using masks and respirators compulsorily according to government regulations. As extreme interest in buying protective respirátory, equipment increased, demand for these products increased rapidly. The bachelor's thesis focuses on factors that influence purchasing behaviour when buying masks and respirators from students at Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem, as well as students at the Business Academy in Ústí nad Labem. These are mainly factors such as quality, material and appearance. Studies from many countries show that the quality of face masks during the coronavirus pandemic was an important part of this. For example Eninger et al. (2008) claims that the FFP2 respirator filters more than 95 % of particulate matter. The aim of the bachelor's thesis was to assess, on the basic of the data obtained, whether there really are factors that influence purchasing behaviour when purchasing masks and respirators after already completed coronavirus situations. High school students and university students aged 15 to 26 were selected as subjects of the analysis. The data was obtained through a questionnaire survey and then the collected data was evaluated quantitatively using the chi-square of the independence test and one selective parameters test for probability. The added value of the work is the recommendation to focus on the total value of the product and be prepared to invest more if the product offers higher quality or additional benefits. It is also important to compare similar products in order to gain insight into the supply on the market. The survey results provide useful information for manufacturers and consumers who want to make informed choiced when purchasing personal protective equipment. The conclusion of the research demonstrated that quality is mainly one of the most common factors confirmed. This finding confirmed one of the hypotheses, namely at least 50 % of respondents favour quality. It has also been found that peopla themselves do not take masks and respirators as a fashion accessory, but think of others as a fashion accessory.
V České republice se v roce 2020 vyskytl první případ nemoci SARS-CoV-2 a lidé museli začít povinně používat roušky a respirátory dle nařízení vlády. Vzrostl extrémní zájem o skoupení ochranných respiračních pomůcek, a tak se poptávka po těchto produktech rapidně zvýšila. Bakalářská práce se zaměřuje na faktory, které ovlivňují nákupní chování při koupi roušek a respirátorů u studentů na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem a také u studentů Obchodní akademie v Ústí nad Labem. Jedná se především o faktory jako jsou kvalita, bezpečnost, materiál a vzhled. Studie z mnoha zemí dokazují, že kvalita obličejových masek během koronavirové pandemie byla důležitou součástí. Například Eninger a kol. (2008) tvrdí, že respirátor FFP2 filtruje více než 95 % částic. Cílem bakalářské práce bylo na základě získaných dat posoudit, zda opravdu existují faktory, které ovlivňují nákupní chování při koupi roušek a respirátorů po již skončené koronavirové situaci. Jako předmět analýzy byli vybráni středoškolští studenti a univerzitní studenti ve věku 15 až 26 let. Data byla získávána pomocí dotazníkového šetření a posléze byla shromážděná data vyhodnocována kvantitativním způsobem pomocí chí-kvadrát testu nezávislosti a jedno výběrovým parametrickým testem pro pravděpodobnost. Přidanou hodnotou práce je doporučení zaměřit se na celkovou hodnotu produktu a být připraven investovat více, pokud produkt nabízí vyšší kvalitu nebo další výhody. Dále je také důležité srovnávat podobné produkty, aby bylo možné získat přehled o nabídce na trhu. Výsledky průzkumu poskytují užitečné informace pro výrobce i spotřebitele, kteří chtějí dělat informovaná rozhodnutí při nákupu osobních ochranných pomůcek. Závěr výzkumu prokázal, že mezi nejčastější faktory, které se potvrdily, spadá hlavně kvalita. Toto zjištění potvrdilo jednu z hypotéz, a to že alespoň 50 % respondentů upřednostňují právě kvalitu. Dále bylo také zjištěno, že lidé sami roušky a respirátory neberou jako módní doplněk, ale o ostatních si myslí, že je jako módní doplněk považují.
Anotace v angličtině
In the Czech Republic, the first case of SARS-CoV-2 occured in 2020 and people had to start using masks and respirators compulsorily according to government regulations. As extreme interest in buying protective respirátory, equipment increased, demand for these products increased rapidly. The bachelor's thesis focuses on factors that influence purchasing behaviour when buying masks and respirators from students at Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem, as well as students at the Business Academy in Ústí nad Labem. These are mainly factors such as quality, material and appearance. Studies from many countries show that the quality of face masks during the coronavirus pandemic was an important part of this. For example Eninger et al. (2008) claims that the FFP2 respirator filters more than 95 % of particulate matter. The aim of the bachelor's thesis was to assess, on the basic of the data obtained, whether there really are factors that influence purchasing behaviour when purchasing masks and respirators after already completed coronavirus situations. High school students and university students aged 15 to 26 were selected as subjects of the analysis. The data was obtained through a questionnaire survey and then the collected data was evaluated quantitatively using the chi-square of the independence test and one selective parameters test for probability. The added value of the work is the recommendation to focus on the total value of the product and be prepared to invest more if the product offers higher quality or additional benefits. It is also important to compare similar products in order to gain insight into the supply on the market. The survey results provide useful information for manufacturers and consumers who want to make informed choiced when purchasing personal protective equipment. The conclusion of the research demonstrated that quality is mainly one of the most common factors confirmed. This finding confirmed one of the hypotheses, namely at least 50 % of respondents favour quality. It has also been found that peopla themselves do not take masks and respirators as a fashion accessory, but think of others as a fashion accessory.
V České republice se v roce 2020 vyskytl první případ nemoci SARS-CoV-2 a lidé museli začít povinně používat roušky a respirátory dle nařízení vlády. Vzrostl extrémní zájem o skoupení ochranných respiračních pomůcek, a tak se poptávka po těchto produktech rapidně zvýšila. Bakalářská práce se zaměřuje na faktory, které ovlivňují nákupní chování při koupi roušek a respirátorů u studentů na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem a také u studentů Obchodní akademie v Ústí nad Labem. Jedná se především o faktory jako jsou kvalita, materiál, vzhled, ale můžou se vyskytnout i jiné. Studie z mnoha zemí dokazují, že kvalita obličejových masek během koronavirové pandemie byla důležitou součástí. Cílem bakalářské práce je na základě ověřených dat posoudit, zda opravdu existují faktory, které ovlivňují nákupní chování při koupi roušek a respirátorů po již skončené koronavirové situace. Jako předmět analýzy budou vybráni středoškolský studenti a univerzitní studenti ve věku 15 až 26 let. Data budou získávána pomocí dotazníkového šetření a posléze budou shromážděná data vyhodnocována kvantitativním způsobem pomocí chí-kvadrátového testu nezávislosti a jednovýběrovým parametrickým testem pro pravděpodobnost. Závěr výzkumu přispěje k diskusi mezi firmami a spotřebiteli.
Zásady pro vypracování
V České republice se v roce 2020 vyskytl první případ nemoci SARS-CoV-2 a lidé museli začít povinně používat roušky a respirátory dle nařízení vlády. Vzrostl extrémní zájem o skoupení ochranných respiračních pomůcek, a tak se poptávka po těchto produktech rapidně zvýšila. Bakalářská práce se zaměřuje na faktory, které ovlivňují nákupní chování při koupi roušek a respirátorů u studentů na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem a také u studentů Obchodní akademie v Ústí nad Labem. Jedná se především o faktory jako jsou kvalita, materiál, vzhled, ale můžou se vyskytnout i jiné. Studie z mnoha zemí dokazují, že kvalita obličejových masek během koronavirové pandemie byla důležitou součástí. Cílem bakalářské práce je na základě ověřených dat posoudit, zda opravdu existují faktory, které ovlivňují nákupní chování při koupi roušek a respirátorů po již skončené koronavirové situace. Jako předmět analýzy budou vybráni středoškolský studenti a univerzitní studenti ve věku 15 až 26 let. Data budou získávána pomocí dotazníkového šetření a posléze budou shromážděná data vyhodnocována kvantitativním způsobem pomocí chí-kvadrátového testu nezávislosti a jednovýběrovým parametrickým testem pro pravděpodobnost. Závěr výzkumu přispěje k diskusi mezi firmami a spotřebiteli.
Seznam doporučené literatury
Bhatia, D. D., Bhatia, K. S., Saluja, T., Saluja, A. P., Thind, A., Bamra, A., Singh, G., Singh, N., Clezy, K., Dempsey, K., Hudson, B. a Jain, S. (2022). Under-mask beard covers achieve an adequate seal with tight-fitting disposable respirators using quantitative fit testing. Journal of Hospital Infection, 128, 8-12.
Côrtes, M. F., Espinoza, E. P. S., Noguera, S. L. V., Silva, A. A., de Medeiros, M. E. S. A., Boas, L. S. V., Ferreira, N. E., Tozetto-Mendoza, T. R., Morais, F. G., Guimaraes, T., Guedes, A. R., Letaif, L. S. H., Montal, A. C., Mendes-Correa, M. C., John, V. M., Levin, A. S. a Costa, S. F. (2021). Decontamination and re-use of surgical masks and respirators during the COVID-19 pandemic. International Journal of Infectious Diseases, 104, 320-328.
Eger, L., Komárková, L., Egerová, D., a Mičík, M. (2021). The effect of COVID-19 on consumer shopping behaviour: Generational cohort perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 102542.
Kuswanto, H., Pratama, W. B. H., a Ahmad, I. S. (2020). Survey data on students’ online shopping behaviour: A focus on selected university students in Indonesia. Data in brief, 29, 105073.
Lim, Y. J., Osman, A., Salahuddin, S. N., Romle, A. R., a Abdullah, S. (2016). Factors influencing online shopping behavior: the mediating role of purchase intention. Procedia economics and finance, 35, 401-410.
Seznam doporučené literatury
Bhatia, D. D., Bhatia, K. S., Saluja, T., Saluja, A. P., Thind, A., Bamra, A., Singh, G., Singh, N., Clezy, K., Dempsey, K., Hudson, B. a Jain, S. (2022). Under-mask beard covers achieve an adequate seal with tight-fitting disposable respirators using quantitative fit testing. Journal of Hospital Infection, 128, 8-12.
Côrtes, M. F., Espinoza, E. P. S., Noguera, S. L. V., Silva, A. A., de Medeiros, M. E. S. A., Boas, L. S. V., Ferreira, N. E., Tozetto-Mendoza, T. R., Morais, F. G., Guimaraes, T., Guedes, A. R., Letaif, L. S. H., Montal, A. C., Mendes-Correa, M. C., John, V. M., Levin, A. S. a Costa, S. F. (2021). Decontamination and re-use of surgical masks and respirators during the COVID-19 pandemic. International Journal of Infectious Diseases, 104, 320-328.
Eger, L., Komárková, L., Egerová, D., a Mičík, M. (2021). The effect of COVID-19 on consumer shopping behaviour: Generational cohort perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 102542.
Kuswanto, H., Pratama, W. B. H., a Ahmad, I. S. (2020). Survey data on students’ online shopping behaviour: A focus on selected university students in Indonesia. Data in brief, 29, 105073.
Lim, Y. J., Osman, A., Salahuddin, S. N., Romle, A. R., a Abdullah, S. (2016). Factors influencing online shopping behavior: the mediating role of purchase intention. Procedia economics and finance, 35, 401-410.