Informace o kvalifikační práci Motiv traumatu v dílech vybraných autorek současné české psychologické prózy: interpretace a didaktické využití v hodinách českého jazyka a literatury na střední škole
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Motiv traumatu v dílech vybraných autorek současné české psychologické prózy: interpretace a didaktické využití v hodinách českého jazyka a literatury na střední škole
Hlavní téma v angličtině
The subject matter of trauma in the works of selected female authors of contemporary Czech psychological prose: interpretation and didactic use in the Czech language and literature at a secondary school
Název dle studenta
Motiv traumatu v dílech vybraných autorek současné české psychologické prózy: interpretace a didaktické využití v hodinách českého jazyka a literatury na střední škole
Název dle studenta v angličtině
The subject matter of trauma in the works of selected female authors of contemporary Czech psychological prose: interpretation and didactic use in the Czech language and literature at a secondary school
Tato předložená diplomová práce se věnuje motivu traumatu v psychologické próze vybraných současných českých autorek. Obecně mapuje vývoj psychologického románu v českém prostředí a s oporou odborné literatury popisuje motiv traumatu ve vybraných dílech. Diplomová práce poskytuje didaktické uchopení jednotlivých děl ve výuce českého jazyka a literatury na střední škole.
Anotace v angličtině
This submitted master thesis is focused on the subject matter of trauma in the works of selected female authors of contemporary Czech psychological prose. The purpose of this master thesis is to generally map the development of psychological novel in the Czech historical environment. This thesis also focuses on the phenomenom dealing with trauma, the collected data are based on the information gathered from the reference books. This master thesis provides the didactic use of individual works in the Czech language at a secondary school.
Tato předložená diplomová práce se věnuje motivu traumatu v psychologické próze vybraných současných českých autorek. Obecně mapuje vývoj psychologického románu v českém prostředí a s oporou odborné literatury popisuje motiv traumatu ve vybraných dílech. Diplomová práce poskytuje didaktické uchopení jednotlivých děl ve výuce českého jazyka a literatury na střední škole.
Anotace v angličtině
This submitted master thesis is focused on the subject matter of trauma in the works of selected female authors of contemporary Czech psychological prose. The purpose of this master thesis is to generally map the development of psychological novel in the Czech historical environment. This thesis also focuses on the phenomenom dealing with trauma, the collected data are based on the information gathered from the reference books. This master thesis provides the didactic use of individual works in the Czech language at a secondary school.
Shromáždit, prostudovat a utřídit veškeré informační zdroje vztahující se k tématu.
Přečíst vydané dílo vybraných českých autorek současné psychologické prózy.
Seznámit se s teorií traumatu.
Uvést biografii a dílo vybraných autorek.
S literární oporou zhodnotit motiv traumatu v jednotlivých dílech.
Didaktické uchopení vybraných děl.
Zhodnocení získaných poznatků.
Zásady pro vypracování
Shromáždit, prostudovat a utřídit veškeré informační zdroje vztahující se k tématu.
Přečíst vydané dílo vybraných českých autorek současné psychologické prózy.
Seznámit se s teorií traumatu.
Uvést biografii a dílo vybraných autorek.
S literární oporou zhodnotit motiv traumatu v jednotlivých dílech.
Didaktické uchopení vybraných děl.
Zhodnocení získaných poznatků.
Seznam doporučené literatury
Na cestě ke smyslu : poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2005.
MITOSEK, Zofia. Teorie literatury : historický přehled. Brno: Host, 2010.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014.
FIBIGER, Martin. Nové úkoly didaktiky mateřského jazyka a literatury (se zaměření na gymnázia). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011.
LEVINE, Peter A. Trauma a paměť. Praha: Maitrea, 2017.
RUPPERT, Franz. Trauma a rodinné konstelace : psychické disociace a jejich léčba. Praha: Portál, 2008.
WOLYNN, Mark. Trauma : nechtěné dědictví : jak nás formuje zděděné rodinné trauma a jak je překonat. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2017.
ČEŠKOVÁ, Eva. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2006.
MÁJOVÁ, Kristina. O ostatních nevím nic. Brno: Host, 2020.
TÁBORSKÁ, Dita. Malinka. Brno: Host, 2017.
TÁBORSKÁ, Dita. Běsa. Brno: Host, 2018.
Seznam doporučené literatury
Na cestě ke smyslu : poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2005.
MITOSEK, Zofia. Teorie literatury : historický přehled. Brno: Host, 2010.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014.
FIBIGER, Martin. Nové úkoly didaktiky mateřského jazyka a literatury (se zaměření na gymnázia). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011.
LEVINE, Peter A. Trauma a paměť. Praha: Maitrea, 2017.
RUPPERT, Franz. Trauma a rodinné konstelace : psychické disociace a jejich léčba. Praha: Portál, 2008.
WOLYNN, Mark. Trauma : nechtěné dědictví : jak nás formuje zděděné rodinné trauma a jak je překonat. V Praze: Stanislav Juhaňák - Triton, 2017.
ČEŠKOVÁ, Eva. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2006.