Cílem této diplomové práce je za pomoci dotazníkového šetření přispět k objasnění vnímání fair play sportujících a nesportujících žáků navštěvujících druhý stupeň základních škol v Chomutově. Snahou je zjistit, zda se žáci řídí principy fair play jak ve sportu tak i osobním životě a zda má na vnímání zásad fair play vliv jejich pohlaví, třída a pohybová aktivita. V teoretických východiscích práce jsou pasáže, které jsou věnovány definici a historii fair play, institucím a dokumentům, které se věnují této problematice. V dalších kapitolách jsou popsány negativní aspekty, jako je doping, agresivita, komercionalizace, medializace a rasizmus ve sportu.
Ve výzkumné části je podrobně popsán průběh výzkumu, který byl proveden dotazníkovým šetřením. Výzkumu se zúčastnilo celkem 327 žáků 2. stupně chomutovských základních škol.
Výsledky našeho výzkumu prokázaly, že na vnímání fair play u žáků 2. stupně základních škol v Chomutově má vliv jejich sportovní aktivita a sportovní aktivita jejich rodičů. Vliv třídy (věk) a pohlaví se neprokázal.
Anotace v angličtině
The main aim of this diploma thesis is to use the questionnaire survey to contribute to clarification of the perception of fair play of sporting and non-sporting pupils attending the second grade of elementary schools in Chomutov. The aim is to find out if the pupils follow the principles of fair play both - in sports and personal life or if their gender, class and physical activity have an effect on the perception of the principles of fair play activity.
In the theoretical starting points of the work there are passages devoted to the definition of a history of fair play, institutions and documents which are connected with this issue.
In next chapters are described negative aspects such as doping, aggressiveness, commercialization, media coverage and racism in sport.
In the research part is deeply described the process of the research that was carried out in the questionnaire survey. A total of 327 pupils from elementary second grade in Chomutov participated in the research.
The results of our research proved that the perception of fair play among second grade pupils of elementary schools in Chomutov is influenced by their sports activity and their parent's sports activity. The effect of class (age) and gender was not demonstrated.
Klíčová slova
Fair play, instituce fair play, druhý stupeň základní školy, sportovní etika, doping, násilí ve sportu, medializace, komercionalizace
Klíčová slova v angličtině
Fair play, fair play institution, second degree primary schools, sports ethics, doping, violence in sport, medialization, commercialization
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je za pomoci dotazníkového šetření přispět k objasnění vnímání fair play sportujících a nesportujících žáků navštěvujících druhý stupeň základních škol v Chomutově. Snahou je zjistit, zda se žáci řídí principy fair play jak ve sportu tak i osobním životě a zda má na vnímání zásad fair play vliv jejich pohlaví, třída a pohybová aktivita. V teoretických východiscích práce jsou pasáže, které jsou věnovány definici a historii fair play, institucím a dokumentům, které se věnují této problematice. V dalších kapitolách jsou popsány negativní aspekty, jako je doping, agresivita, komercionalizace, medializace a rasizmus ve sportu.
Ve výzkumné části je podrobně popsán průběh výzkumu, který byl proveden dotazníkovým šetřením. Výzkumu se zúčastnilo celkem 327 žáků 2. stupně chomutovských základních škol.
Výsledky našeho výzkumu prokázaly, že na vnímání fair play u žáků 2. stupně základních škol v Chomutově má vliv jejich sportovní aktivita a sportovní aktivita jejich rodičů. Vliv třídy (věk) a pohlaví se neprokázal.
Anotace v angličtině
The main aim of this diploma thesis is to use the questionnaire survey to contribute to clarification of the perception of fair play of sporting and non-sporting pupils attending the second grade of elementary schools in Chomutov. The aim is to find out if the pupils follow the principles of fair play both - in sports and personal life or if their gender, class and physical activity have an effect on the perception of the principles of fair play activity.
In the theoretical starting points of the work there are passages devoted to the definition of a history of fair play, institutions and documents which are connected with this issue.
In next chapters are described negative aspects such as doping, aggressiveness, commercialization, media coverage and racism in sport.
In the research part is deeply described the process of the research that was carried out in the questionnaire survey. A total of 327 pupils from elementary second grade in Chomutov participated in the research.
The results of our research proved that the perception of fair play among second grade pupils of elementary schools in Chomutov is influenced by their sports activity and their parent's sports activity. The effect of class (age) and gender was not demonstrated.
Klíčová slova
Fair play, instituce fair play, druhý stupeň základní školy, sportovní etika, doping, násilí ve sportu, medializace, komercionalizace
Klíčová slova v angličtině
Fair play, fair play institution, second degree primary schools, sports ethics, doping, violence in sport, medialization, commercialization
Zásady pro vypracování
Cílem práce je přispět k objasnění vnímání fair play u sportujících a nesportujících žáku 2. stupně základních škol v Chomutově. Zda má pohybová aktivita, pohlaví a rodinné prostředí vliv na vnímání fair play. K získání dat bude použito dotazníkové šetření pomocí standardizovaného dotazníku Fair play, vytvořený PhDr. Martinem Doktorem s kolektivem pod záštitou Českého klubu fair play. Osloveno bude přibližně 250 - 300 žáku druhého stupně na třech zakladních školách v Chomutově.
Hypotézy:
H1: Bude prokázána závislost mezi sportovní aktivitou žáků 2. stupně ZŠ a jejich vnímáním fair play
H2: Bude prokázána závislost mezi pohlavím žáků 2. stupně ZŠ a jejich vnímáním fair play.
Zásady pro zpracování:
1. Prostudovat teoreticko metodologická východiska práce.
2. Stanovit si cíle, úkoly a hypotézy práce.
3. Zadat dotazníkové šetření.
4. Vyhodnotit získaná data a vyslovit se ke stanoveným hypotézám.
5. Stanovit doporučení pro praxi.
Dále:
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi PF UJEP a doporučeními pracoviště. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z ověřených domácích i zahraničních zdrojů.
Spolupracovat s vedoucím práce dle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je přispět k objasnění vnímání fair play u sportujících a nesportujících žáku 2. stupně základních škol v Chomutově. Zda má pohybová aktivita, pohlaví a rodinné prostředí vliv na vnímání fair play. K získání dat bude použito dotazníkové šetření pomocí standardizovaného dotazníku Fair play, vytvořený PhDr. Martinem Doktorem s kolektivem pod záštitou Českého klubu fair play. Osloveno bude přibližně 250 - 300 žáku druhého stupně na třech zakladních školách v Chomutově.
Hypotézy:
H1: Bude prokázána závislost mezi sportovní aktivitou žáků 2. stupně ZŠ a jejich vnímáním fair play
H2: Bude prokázána závislost mezi pohlavím žáků 2. stupně ZŠ a jejich vnímáním fair play.
Zásady pro zpracování:
1. Prostudovat teoreticko metodologická východiska práce.
2. Stanovit si cíle, úkoly a hypotézy práce.
3. Zadat dotazníkové šetření.
4. Vyhodnotit získaná data a vyslovit se ke stanoveným hypotézám.
5. Stanovit doporučení pro praxi.
Dále:
Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi PF UJEP a doporučeními pracoviště. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
Při zpracování kvalifikační práce vycházet z ověřených domácích i zahraničních zdrojů.
Spolupracovat s vedoucím práce dle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. (2008). Sledování pohybových aktivit a inaktivit dětí na 2. stupni ZŠ v Ústeckém kraji. In M. Nosek (Ed.), Pohyb a zdraví. Ústí nad Labem: PF UJEP
Čelikovský, S. (1990). Antropomotorika: pro studující tělesnou výchovu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Dovalil, J. (2004). Olympismus. 1. vyd. Praha: Olympia.
Hogenová, A. (1997). Etika a sport. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum.
Homola, M. (1972). Motivace lidského chování. Praha: SNP
Jansa, P., Kocourek, J., Votruba, J., & Dašková, B. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: FTVS UK.
Jíra, O. (1997). Děti, mládež a volný čas. Praha: IDM MŠMT.
Kenny, E., & Taoisech, A. (2012). Get active Physical Education, Physical Activity and sport for Children and Young People: A Guiding Framework. Ireland: Department of Education and Skills.
Mikšík, O. (2007). Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum.
Morgan, W., Meier, K., & Schneider, A. (2001). Ethics in sport. Human kinetics.
Pospíšilová, M. (2020) Názory na fair play u sportujících a nesportujících žáků 2. stupně základních škol v Ústeckém Kraji. (doplomová práce). Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Mgr. David Cihlář.
Pyšný, L. (2006). Doping: rizika zneužití: zakázané prostředky v kondičním i vrcholovém sportu. Praha: Grada.
Sekot, A. (2004). Sociální dimenze sportu. Brno: Masaryova univerzita.
Sekot, A. (2011). Fair play v kontextu soudobého sportu. Sport Science review.
Simon, R. (2014). Fair play: The Ethics of sport. Reutladge.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Bláha, L. (2008). Sledování pohybových aktivit a inaktivit dětí na 2. stupni ZŠ v Ústeckém kraji. In M. Nosek (Ed.), Pohyb a zdraví. Ústí nad Labem: PF UJEP
Čelikovský, S. (1990). Antropomotorika: pro studující tělesnou výchovu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Dovalil, J. (2004). Olympismus. 1. vyd. Praha: Olympia.
Hogenová, A. (1997). Etika a sport. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum.
Homola, M. (1972). Motivace lidského chování. Praha: SNP
Jansa, P., Kocourek, J., Votruba, J., & Dašková, B. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: FTVS UK.
Jíra, O. (1997). Děti, mládež a volný čas. Praha: IDM MŠMT.
Kenny, E., & Taoisech, A. (2012). Get active Physical Education, Physical Activity and sport for Children and Young People: A Guiding Framework. Ireland: Department of Education and Skills.
Mikšík, O. (2007). Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum.
Morgan, W., Meier, K., & Schneider, A. (2001). Ethics in sport. Human kinetics.
Pospíšilová, M. (2020) Názory na fair play u sportujících a nesportujících žáků 2. stupně základních škol v Ústeckém Kraji. (doplomová práce). Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Mgr. David Cihlář.
Pyšný, L. (2006). Doping: rizika zneužití: zakázané prostředky v kondičním i vrcholovém sportu. Praha: Grada.
Sekot, A. (2004). Sociální dimenze sportu. Brno: Masaryova univerzita.
Sekot, A. (2011). Fair play v kontextu soudobého sportu. Sport Science review.
Simon, R. (2014). Fair play: The Ethics of sport. Reutladge.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.