Ve své bakalářské práci se zabývám možnostmi využití skladeb Emila Hradeckého v hudebních činnostech v mateřských školách. Teoretická část práce popisuje hudební vývoj a vývoj hudebních schopností dítěte předškolního věku, objasňuje hudebně výchovný proces z pohledu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a rozebírá využití a vliv hudební výchovy v MŠ. Dále je zde nastíněn život a dílo hudebního skladatele Emila Hradeckého se zaměřením na jeho pedagogickou tvorbu pro děti. Praktická část zpracovává pět vybraných písní z Hradeckého Zpěvníku do dětské kapsy v konkrétní modelové situace využitelných v hudebních činnostech v MŠ s důrazem na polyestetický přesah.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis I deal with the possibilities of using Emil Hradecký's compositions in musical activities in kindergartens. The theoretical part describes
the musical development and the development of musical abilities of preschool children, clarifies the musical educational process from the perspective of the Framework Educational Programme for Preschool Education and analyzes the use and impact of the music education in kindergarten. It also outlines the life and work of the composer Emil Hradecký with
a focus on his pedagogical work for children. The practical part processes five selected songs from Hradecký's "Songbook into a child's pocket" in specific model situations usable
in musical activities in kindergarten with an emphasis on polyesthetic overlap.
Klíčová slova
hudební činnosti, mateřská škola, alternativní přesah, Emil Hradecký, Zpěvník do dětské kapsy, modelové situace, tematické celky
Klíčová slova v angličtině
musical activities, kindergarten, alternative overlap, Emil Hradecký, Songbook
in a child's pocket, model situations, thematic units
Rozsah průvodní práce
88 s. (19 085 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci se zabývám možnostmi využití skladeb Emila Hradeckého v hudebních činnostech v mateřských školách. Teoretická část práce popisuje hudební vývoj a vývoj hudebních schopností dítěte předškolního věku, objasňuje hudebně výchovný proces z pohledu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a rozebírá využití a vliv hudební výchovy v MŠ. Dále je zde nastíněn život a dílo hudebního skladatele Emila Hradeckého se zaměřením na jeho pedagogickou tvorbu pro děti. Praktická část zpracovává pět vybraných písní z Hradeckého Zpěvníku do dětské kapsy v konkrétní modelové situace využitelných v hudebních činnostech v MŠ s důrazem na polyestetický přesah.
Anotace v angličtině
In my bachelor's thesis I deal with the possibilities of using Emil Hradecký's compositions in musical activities in kindergartens. The theoretical part describes
the musical development and the development of musical abilities of preschool children, clarifies the musical educational process from the perspective of the Framework Educational Programme for Preschool Education and analyzes the use and impact of the music education in kindergarten. It also outlines the life and work of the composer Emil Hradecký with
a focus on his pedagogical work for children. The practical part processes five selected songs from Hradecký's "Songbook into a child's pocket" in specific model situations usable
in musical activities in kindergarten with an emphasis on polyesthetic overlap.
Klíčová slova
hudební činnosti, mateřská škola, alternativní přesah, Emil Hradecký, Zpěvník do dětské kapsy, modelové situace, tematické celky
Klíčová slova v angličtině
musical activities, kindergarten, alternative overlap, Emil Hradecký, Songbook
in a child's pocket, model situations, thematic units
Zásady pro vypracování
Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 Vedení, psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP
Prostudovat a doplnit odbornou literaturu, vztahující se k tématu práce – stanovení cílů a obsahu práce
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce
Zformulovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem – osobnost konkrétního hudebního skladatele a pedagoga, hudební vývoj dítěte předškolního věku, využití a vliv hudební výchovy v MŠ, hudební činnosti v MŠ, metodika poslechu a přípravy práce s písní v MŠ
Připravit a vytvořit praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, zpracovat vybrané skladby do konkrétních aktivit, využít metodu pozorování a ověřit prostřednictvím realizace v MŠ
Závěr: dosažené výsledky zhodnotit a shrnout prostřednictvím evaluace, vytvořit inspirativní metodický materiál a doporučení pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 Vedení, psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP
Prostudovat a doplnit odbornou literaturu, vztahující se k tématu práce – stanovení cílů a obsahu práce
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce
Zformulovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem – osobnost konkrétního hudebního skladatele a pedagoga, hudební vývoj dítěte předškolního věku, využití a vliv hudební výchovy v MŠ, hudební činnosti v MŠ, metodika poslechu a přípravy práce s písní v MŠ
Připravit a vytvořit praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, zpracovat vybrané skladby do konkrétních aktivit, využít metodu pozorování a ověřit prostřednictvím realizace v MŠ
Závěr: dosažené výsledky zhodnotit a shrnout prostřednictvím evaluace, vytvořit inspirativní metodický materiál a doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
FUKAČ, J., SLOUŽIL, J., MACEK, P., ed. Slovník české hudební kultury. Praha: Supraphon, 1997. 1035 s. ISBN 80-705-8462-9
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
DRÁBEK, Václav. Tvořivost a integrace v receptivní hudební výchově. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1998. 146 s. Studia paedagogica, 23. ISBN 80-86039-65-X
SEDLÁK, František. Základy hudební psychologie: učebnice pro studenty pedagogických fakult. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 8004205879.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2012. 172 s. ISBN 978-80-87553-65-7
HRADECKÝ, Emil. Zpěvník do dětské kapsy: písničky pro děti na texty lidové poezie. Petřvald: Blesk Market, 2017. ISMN 979-0-706544-69-4.
HRADECKÝ, Emil. Dětský karneval: taneční skladby pro mladé klavíristy. Praha: Amos Editio, 2002. ISMN M-66057-028-9.
Seznam doporučené literatury
FUKAČ, J., SLOUŽIL, J., MACEK, P., ed. Slovník české hudební kultury. Praha: Supraphon, 1997. 1035 s. ISBN 80-705-8462-9
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
DRÁBEK, Václav. Tvořivost a integrace v receptivní hudební výchově. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1998. 146 s. Studia paedagogica, 23. ISBN 80-86039-65-X
SEDLÁK, František. Základy hudební psychologie: učebnice pro studenty pedagogických fakult. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 8004205879.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2012. 172 s. ISBN 978-80-87553-65-7
HRADECKÝ, Emil. Zpěvník do dětské kapsy: písničky pro děti na texty lidové poezie. Petřvald: Blesk Market, 2017. ISMN 979-0-706544-69-4.
HRADECKÝ, Emil. Dětský karneval: taneční skladby pro mladé klavíristy. Praha: Amos Editio, 2002. ISMN M-66057-028-9.