Bakalářská práce je věnována dětské obrázkové knize a jejímu využití v předškolním vzdělávání. Zabývá se spojením literatury a dramatické výchovy. Teoretická část je zaměřena na význam literatury a její využití v procesu vzdělávání dětí předškolního věku. Dále je zaměřena na metody a techniky dramatické výchovy. Cílem praktické části je získání zájmu dětí a intenzivnější prožitek při práci s dětskou obrázkovou knihou. Ve dvou projektech popisuje konkrétní aktivity s dětmi včetně závěrečné reflexe. Závěr práce je věnován celkovému shrnutí a analýze dosažených cílů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is dedicated to children´s picture book and its use in preschool education. It deals with the combination of literature and drama education. The theoretical part is focused on the importance of literature and its use in the process of education preschool children. Furthermore, it is focused on methods and techniques of drama education. The objective of the practical part is to gain children´s interest and more intense experience when working with a children´s picture book. In two projects, it describes specific activities with children, including the final reflection. The conclusion of the work is dedicated to a general summary, and analysis of the achieved goals.
Klíčová slova
Dramatická výchova, předškolní vzdělávání, dětská obrázková kniha, předškolní věk, literatura pro děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
Drama Education, Pre-school Education, Children´s picture book, Pre-school age, Literature for children and youth
Rozsah průvodní práce
70 s. (83 763 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je věnována dětské obrázkové knize a jejímu využití v předškolním vzdělávání. Zabývá se spojením literatury a dramatické výchovy. Teoretická část je zaměřena na význam literatury a její využití v procesu vzdělávání dětí předškolního věku. Dále je zaměřena na metody a techniky dramatické výchovy. Cílem praktické části je získání zájmu dětí a intenzivnější prožitek při práci s dětskou obrázkovou knihou. Ve dvou projektech popisuje konkrétní aktivity s dětmi včetně závěrečné reflexe. Závěr práce je věnován celkovému shrnutí a analýze dosažených cílů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is dedicated to children´s picture book and its use in preschool education. It deals with the combination of literature and drama education. The theoretical part is focused on the importance of literature and its use in the process of education preschool children. Furthermore, it is focused on methods and techniques of drama education. The objective of the practical part is to gain children´s interest and more intense experience when working with a children´s picture book. In two projects, it describes specific activities with children, including the final reflection. The conclusion of the work is dedicated to a general summary, and analysis of the achieved goals.
Klíčová slova
Dramatická výchova, předškolní vzdělávání, dětská obrázková kniha, předškolní věk, literatura pro děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
Drama Education, Pre-school Education, Children´s picture book, Pre-school age, Literature for children and youth
Zásady pro vypracování
Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019
Prostudovat a doplnit odbornou literaturu vztahující se k tématu práce
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce
Zformulovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - charakteristika dítěte předškolního věku, vymezení předškolního vzdělávání, funkce literatury pro děti a mládež, literatura v rámci RVP PV, vymezení pojmu dětská obrázková kniha, cíle dramatické výchovy, vliv dramatické výchovy a její metody a techniky
Připravit a vytvořit praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, zpracovat konkrétní aktivity, využít metodu pozorování a ověřit prostřednictvím realizace v konkrétní mateřské škole
Závěr - dosažené výsledky zhodnotit a shrnout prostřednictvím evaluace, vytvořit doporučení pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019
Prostudovat a doplnit odbornou literaturu vztahující se k tématu práce
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce
Zformulovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - charakteristika dítěte předškolního věku, vymezení předškolního vzdělávání, funkce literatury pro děti a mládež, literatura v rámci RVP PV, vymezení pojmu dětská obrázková kniha, cíle dramatické výchovy, vliv dramatické výchovy a její metody a techniky
Připravit a vytvořit praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, zpracovat konkrétní aktivity, využít metodu pozorování a ověřit prostřednictvím realizace v konkrétní mateřské škole
Závěr - dosažené výsledky zhodnotit a shrnout prostřednictvím evaluace, vytvořit doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
DOLÁKOVÁ, S. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN: 978-80-262-0933-1.
GEBHARTOVÁ, V. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-7367-854-8.
JANÁČKOVÁ, B. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústínad Labem, 2009. ISBN: 978-80-7414-146-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-828-9.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2014. ISBN: 978-80-247-4435-3.
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2018. ISBN: 978-80-7068-317-0.
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN: 978-80-7331-089-9.
MARUŠÁK, R. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: Akademie múzických umění, 2010. ISBN: 978-80-7331-172-8.
NOVOTNÁ. D. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN: 978-80-7414-273-4.
SVOBODOVÁ, E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-774-9.
SVOBODOVÁ, E., ŠVEJDOVÁ, H. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0020-8.
Seznam doporučené literatury
DOLÁKOVÁ, S. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN: 978-80-262-0933-1.
GEBHARTOVÁ, V. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-7367-854-8.
JANÁČKOVÁ, B. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústínad Labem, 2009. ISBN: 978-80-7414-146-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-828-9.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2014. ISBN: 978-80-247-4435-3.
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2018. ISBN: 978-80-7068-317-0.
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN: 978-80-7331-089-9.
MARUŠÁK, R. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: Akademie múzických umění, 2010. ISBN: 978-80-7331-172-8.
NOVOTNÁ. D. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN: 978-80-7414-273-4.
SVOBODOVÁ, E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-774-9.
SVOBODOVÁ, E., ŠVEJDOVÁ, H. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0020-8.