Diplomová práce se zabývá zjištěním efektivity dramatické výchovy u žáků se specifickými poruchami učení a jinými lehčími diagnózami, které jakýmkoliv způsobem omezují žáka v běžné formě vzdělávání.
Teoretická část je zaměřena na pojmy dramatická výchova, v níž se převážně věnuji jednotlivým metodám, které využívá a specifickým poruchám učení.
Praktická část obsahuje mé vlastní výsledky experimentu, jehož cílem bylo zjistit efektivity dramatizace u celých skupin a následně i u dílčích skupin rozdělených dle jednotlivých diagnóz objevujících se u žáků zapojených do experimentu. K zjištění efektivity byl využit kvantitativní výzkum ve formě didaktickým testů, které byli podány před zahájením experimentu a bezprostředně po něm. Pedagogický experiment byl prováděn pomocí experimentální a kontrolní skupiny a došlo i k tzv. rotačnímu efektu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the determination of the effectiveness of drama education in pupils with specific learning disabilities and other lighter diagnoses that in any way limit the pupil in the normal form of education.
The theoretical part is focused on the concepts of drama education, in which I mainly focus on the individual methods it uses and specific learning disabilities.
The practical part contains my own results of an experiment whose aim was to determine the effectiveness of dramatization in whole groups and subsequently in subgroups divided according to individual diagnoses appearing in the pupils involved in the experiment. Quantitative research was used to determine the effectiveness in the form of didactic tests, which were administered before and immediately after the start of the experiment. The pedagogical experiment was carried out using an experimental and control group and there was also a so-called rotational effect.
Klíčová slova
Dramatická výchova, specifické poruchy učení, žák, učitel, didaktický test
Klíčová slova v angličtině
Drama education, specific learning disabilities, pupil, teacher, didactic test
Rozsah průvodní práce
99
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zjištěním efektivity dramatické výchovy u žáků se specifickými poruchami učení a jinými lehčími diagnózami, které jakýmkoliv způsobem omezují žáka v běžné formě vzdělávání.
Teoretická část je zaměřena na pojmy dramatická výchova, v níž se převážně věnuji jednotlivým metodám, které využívá a specifickým poruchám učení.
Praktická část obsahuje mé vlastní výsledky experimentu, jehož cílem bylo zjistit efektivity dramatizace u celých skupin a následně i u dílčích skupin rozdělených dle jednotlivých diagnóz objevujících se u žáků zapojených do experimentu. K zjištění efektivity byl využit kvantitativní výzkum ve formě didaktickým testů, které byli podány před zahájením experimentu a bezprostředně po něm. Pedagogický experiment byl prováděn pomocí experimentální a kontrolní skupiny a došlo i k tzv. rotačnímu efektu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the determination of the effectiveness of drama education in pupils with specific learning disabilities and other lighter diagnoses that in any way limit the pupil in the normal form of education.
The theoretical part is focused on the concepts of drama education, in which I mainly focus on the individual methods it uses and specific learning disabilities.
The practical part contains my own results of an experiment whose aim was to determine the effectiveness of dramatization in whole groups and subsequently in subgroups divided according to individual diagnoses appearing in the pupils involved in the experiment. Quantitative research was used to determine the effectiveness in the form of didactic tests, which were administered before and immediately after the start of the experiment. The pedagogical experiment was carried out using an experimental and control group and there was also a so-called rotational effect.
Klíčová slova
Dramatická výchova, specifické poruchy učení, žák, učitel, didaktický test
Klíčová slova v angličtině
Drama education, specific learning disabilities, pupil, teacher, didactic test
Zásady pro vypracování
Při psaní DP se budu řídi směrnicí děkana o psaní kvalifikačních prací 5D/2019.
Teoretická část:
V kapitolách teoretické části DP se zaměřím na metody dramatické výchovy, na bližší specifikaci SPU u žáků 1.stupně ZŠ a na možnosti využití metod dramatické výchovy u žáků, kteří mají specifické poruchy učení.
Praktická část:
Cílem praktické části bude zjištění efektivity metod dramatické výchovy u žáků s SPU, který bude probíhat formou pedagogického experimentu. Experiment bude probíhat ve dvou paralelních třídách pátých ročníku ZŠ. Experiment bude prováděn pomocí dramatizace ve výuce u experimentální skupiny. V kontrolní skupině, bude výuka probíhat běžnou formou. Efektivitu následně zaznamenáme pomocí didaktického testu. Experimentální skupina se vymění s kontrolní skupinou a experiment provedeme stejným způsobem jako před výměnou, ale na jiné téma. Pedagogický experiment bude realizován v předmětu přírodověda.
Zásady pro vypracování
Při psaní DP se budu řídi směrnicí děkana o psaní kvalifikačních prací 5D/2019.
Teoretická část:
V kapitolách teoretické části DP se zaměřím na metody dramatické výchovy, na bližší specifikaci SPU u žáků 1.stupně ZŠ a na možnosti využití metod dramatické výchovy u žáků, kteří mají specifické poruchy učení.
Praktická část:
Cílem praktické části bude zjištění efektivity metod dramatické výchovy u žáků s SPU, který bude probíhat formou pedagogického experimentu. Experiment bude probíhat ve dvou paralelních třídách pátých ročníku ZŠ. Experiment bude prováděn pomocí dramatizace ve výuce u experimentální skupiny. V kontrolní skupině, bude výuka probíhat běžnou formou. Efektivitu následně zaznamenáme pomocí didaktického testu. Experimentální skupina se vymění s kontrolní skupinou a experiment provedeme stejným způsobem jako před výměnou, ale na jiné téma. Pedagogický experiment bude realizován v předmětu přírodověda.
Seznam doporučené literatury
1) VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1865-1.
2) JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0645-3.
3) MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
4) CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
5) CÍLKOVÁ, Eva., HŘÍBKOVÁ, Irena. Děti hrají divadlo. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-044-5.
6) KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Učitel dramatické výchovy. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karlova univerzita, Karolinum, 1998. ISBN 80 -7184-756-9.
7) PROVAZNÍK, Jaroslav. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-4-0.
8) VASQUEZ, Martin. Vývoj předpokladů k dramatické improvizaci. Tvořivá dramatika.Praha: Gemma. 2006, roč. XVII, č. 2, s. 31-33. ISSN 1211-8001.
Seznam doporučené literatury
1) VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1865-1.
2) JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0645-3.
3) MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
4) CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
5) CÍLKOVÁ, Eva., HŘÍBKOVÁ, Irena. Děti hrají divadlo. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-044-5.
6) KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Učitel dramatické výchovy. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karlova univerzita, Karolinum, 1998. ISBN 80 -7184-756-9.
7) PROVAZNÍK, Jaroslav. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-4-0.
8) VASQUEZ, Martin. Vývoj předpokladů k dramatické improvizaci. Tvořivá dramatika.Praha: Gemma. 2006, roč. XVII, č. 2, s. 31-33. ISSN 1211-8001.