V naší diplomové práci se zabýváme možnostmi pořádání lyžařského výcviku v rámci zimních škol v přírodě jako doplňku školní tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ. V teoretické části přinášíme souhrn historických souvislostí ve vývoji lyžování a lyžařských škol, legislativní podmínky pro pořádání zotavovacích akcí, věnujeme se povinnostem lyžařských instruktorů a uvádíme základní přehled materiálového vybavení. Na základě dříve provedených výzkumů poté v hlavní části představujeme možnosti, jak zvýšit zájem o lyžařské pobyty u rodičů i učitelů a navrhujeme ucelený program zimní školy v přírodě s výukou lyžování a množstvím nápadů na pohybové aktivity dětí na lyžích i bez nich.
Anotace v angličtině
In our diploma thesis we deal with the possibilities of organizing ski training in winter schools in nature, as a supplement to school physical education at lower elementary school. In the theoretical part, we bring a summary of the historical context in the development of skiing and ski schools, legislative conditions for organizing recovery events. We focus on the duties of ski instructors and provide a basic overview of material equipment. Based on previous researches, in the main part of this thesis we present the possibilities of increasing interest in skiing stays with parents and teachers and propose a comprehensive program of winter school in nature, with skiing lessons and many ideas for physical activities for children on skis and without them.
Klíčová slova
lyžařský výcvik, lyžování, zimní škola v přírodě, první stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
ski training, skiing, winter school in nature, elementary school
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V naší diplomové práci se zabýváme možnostmi pořádání lyžařského výcviku v rámci zimních škol v přírodě jako doplňku školní tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ. V teoretické části přinášíme souhrn historických souvislostí ve vývoji lyžování a lyžařských škol, legislativní podmínky pro pořádání zotavovacích akcí, věnujeme se povinnostem lyžařských instruktorů a uvádíme základní přehled materiálového vybavení. Na základě dříve provedených výzkumů poté v hlavní části představujeme možnosti, jak zvýšit zájem o lyžařské pobyty u rodičů i učitelů a navrhujeme ucelený program zimní školy v přírodě s výukou lyžování a množstvím nápadů na pohybové aktivity dětí na lyžích i bez nich.
Anotace v angličtině
In our diploma thesis we deal with the possibilities of organizing ski training in winter schools in nature, as a supplement to school physical education at lower elementary school. In the theoretical part, we bring a summary of the historical context in the development of skiing and ski schools, legislative conditions for organizing recovery events. We focus on the duties of ski instructors and provide a basic overview of material equipment. Based on previous researches, in the main part of this thesis we present the possibilities of increasing interest in skiing stays with parents and teachers and propose a comprehensive program of winter school in nature, with skiing lessons and many ideas for physical activities for children on skis and without them.
Klíčová slova
lyžařský výcvik, lyžování, zimní škola v přírodě, první stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
ski training, skiing, winter school in nature, elementary school
Zásady pro vypracování
1. Vypracovat kvalifikační práci v souladu s platnou směrnicí děkana PF UJEP č. 5D/2019 pro vedení, psaní a odevzdávání závěrečných prací. 2. Dodržovat formální úpravu textu dle norem ČSN ISO 7144 a ČSN 01 6910. 3. Uvést seznam literatury a chránit autorská práva používáním citační normy APA. 4. Postupovat v souladu se zásadami pro ochranu osobních údajů. 5. Spolupracovat s vedoucí diplomové práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. 6. Při vypracování vycházet z odborných zdrojů domácího nebo zahraničního původu a z odpovídajících ověřených pramenů. 7. Tato kvalifikační práce je metodicko-didaktická, jejím cílem je komplexní příprava lyžařského výcviku pro učitele na 1. stupni ZŠ z hlediska sportovního, metodického i legislativního. Potřebnou dokumentaci uvedu v přílohách. 8. První část práce bude teoretická, která se věnuje historii lyžování, vývoji lyžařských technik, výstroji a legislativnímu rámci zotavovacích akcí. Druhá část práce bude praktická, ve které představím navazující týdenní programy lyžařského výcviku v 2., 4. a 5. ročníku ZŠ vč. nelyžařských sportovních aktivit v zimní přírodě. 9. V závěru práce uvedu diskusi a shrnutí.
Zásady pro vypracování
1. Vypracovat kvalifikační práci v souladu s platnou směrnicí děkana PF UJEP č. 5D/2019 pro vedení, psaní a odevzdávání závěrečných prací. 2. Dodržovat formální úpravu textu dle norem ČSN ISO 7144 a ČSN 01 6910. 3. Uvést seznam literatury a chránit autorská práva používáním citační normy APA. 4. Postupovat v souladu se zásadami pro ochranu osobních údajů. 5. Spolupracovat s vedoucí diplomové práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu. 6. Při vypracování vycházet z odborných zdrojů domácího nebo zahraničního původu a z odpovídajících ověřených pramenů. 7. Tato kvalifikační práce je metodicko-didaktická, jejím cílem je komplexní příprava lyžařského výcviku pro učitele na 1. stupni ZŠ z hlediska sportovního, metodického i legislativního. Potřebnou dokumentaci uvedu v přílohách. 8. První část práce bude teoretická, která se věnuje historii lyžování, vývoji lyžařských technik, výstroji a legislativnímu rámci zotavovacích akcí. Druhá část práce bude praktická, ve které představím navazující týdenní programy lyžařského výcviku v 2., 4. a 5. ročníku ZŠ vč. nelyžařských sportovních aktivit v zimní přírodě. 9. V závěru práce uvedu diskusi a shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Brtník, J., & Neuman, J. (1999). Zimní hry na sněhu i bez něj: sporty a další aktivity. Portál. David, P. (2013). 110 let našeho lyžování. Kutáč, P., & Navrátíková, T. (2003). Lyžařský kurz od A do Z: učební texty pro lyžařské instruktory (Vyd. 2. (přeprac. a dopl.). HANEX. Kutáč, P., & Navrátíková, T. (2006). Cvičíme a hrajeme si na lyžích (2. vydání). Hanex. Reichert, J., Musil, D., & Najman, M. (2007). Lyžování: od začátků k dokonalosti. Grada. Strobl, K., & Bedřich, L. (1999). Učíme lyžovat: sjezdové lyžování z aspektu aktuálních poznatků z oblasti teorie a praxe: učební texty pro studenty tělesné výchovy a cvičitele lyžování. Univerzita Palackého v Olomouci. Štancl, P., & Strobl, K. (2004). Lyžování s úsměvem. Nakladatelství Olomouc. Treml, J. (2004). Lyžování dětí. Grada.
Seznam doporučené literatury
Brtník, J., & Neuman, J. (1999). Zimní hry na sněhu i bez něj: sporty a další aktivity. Portál. David, P. (2013). 110 let našeho lyžování. Kutáč, P., & Navrátíková, T. (2003). Lyžařský kurz od A do Z: učební texty pro lyžařské instruktory (Vyd. 2. (přeprac. a dopl.). HANEX. Kutáč, P., & Navrátíková, T. (2006). Cvičíme a hrajeme si na lyžích (2. vydání). Hanex. Reichert, J., Musil, D., & Najman, M. (2007). Lyžování: od začátků k dokonalosti. Grada. Strobl, K., & Bedřich, L. (1999). Učíme lyžovat: sjezdové lyžování z aspektu aktuálních poznatků z oblasti teorie a praxe: učební texty pro studenty tělesné výchovy a cvičitele lyžování. Univerzita Palackého v Olomouci. Štancl, P., & Strobl, K. (2004). Lyžování s úsměvem. Nakladatelství Olomouc. Treml, J. (2004). Lyžování dětí. Grada.