Tato diplomová práce analyzuje několik děl soudobé české literatury, která tematizují některá z českých "historických traumat". Práce nahlíží na narativní texty pomocí paměťových a traumatických studií a sleduje způsoby ztvárnění traumat v jednotlivých dílech. Zamýšlí se nad terapeutickými možnostmi literatury při "léčbě" národních traumat. V teoretické části jsou definována studia o kolektivní paměti a traumatu, jsou vymezena historická traumata 20. století a popsány jejich charakteristiky. V analytické části jsou interpretace vybraných děl z pohledu paměti a kolektivního traumatu.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis analyses several writings of contemporary Czech literature that deal with some of the historical traumas of Czechs. The work looks at narrative texts using Memory and Trauma studies and follows the ways of depicting trauma in these writings. The theoretical section defines the studies of collective memory and trauma, defines the historical traumas of the 20th century and describes their characteristics. The analytical section contains interpretations of selected writings from the point of view of memory and collective trauma.
Klíčová slova
Kolektivní paměť, kulturní trauma, holocaust, odsun Němců, komunismus
Klíčová slova v angličtině
Collective memory, Cultural trauma, Holocaust, Transfer of Germans, Communism
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce analyzuje několik děl soudobé české literatury, která tematizují některá z českých "historických traumat". Práce nahlíží na narativní texty pomocí paměťových a traumatických studií a sleduje způsoby ztvárnění traumat v jednotlivých dílech. Zamýšlí se nad terapeutickými možnostmi literatury při "léčbě" národních traumat. V teoretické části jsou definována studia o kolektivní paměti a traumatu, jsou vymezena historická traumata 20. století a popsány jejich charakteristiky. V analytické části jsou interpretace vybraných děl z pohledu paměti a kolektivního traumatu.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis analyses several writings of contemporary Czech literature that deal with some of the historical traumas of Czechs. The work looks at narrative texts using Memory and Trauma studies and follows the ways of depicting trauma in these writings. The theoretical section defines the studies of collective memory and trauma, defines the historical traumas of the 20th century and describes their characteristics. The analytical section contains interpretations of selected writings from the point of view of memory and collective trauma.
Klíčová slova
Kolektivní paměť, kulturní trauma, holocaust, odsun Němců, komunismus
Klíčová slova v angličtině
Collective memory, Cultural trauma, Holocaust, Transfer of Germans, Communism
Zásady pro vypracování
1. Seznamte se s teoretickou bází paměťových studií a studií traumatu (vycházet lze i z předchozí bakalářské práce).
2. Na základě četby a znalosti soudobé tuzemské prózy (cca po r. 2000) zvolte vhodná díla, která zobrazují traumatickou zkušenost Čechů s moderní historií.
3. Vyberte si a do výkladu začleňte díla tematicky odlišná tak, aby zastupovala rozmanité druhy traumatické zkušenosti (nacistická, komunistická totalita, odsun, normalizace, konfidentství, represe v kárných táborech, ničení krajiny apod.).
4. Vybraná díla analyzujte a interpretujte (jako případové studie \textendash kapitoly diplomové práce). Výběr závisí na diplomantce, celou škálu typů v DP jistě postihnout nelze.
5. Pokuste se shrnout poznatky, samostatnou kapitolu lze případně věnovat didaktickým cílům učitele, který s tituly může pracovat v praxi (tj. vyložte, čím může být "traumatická" próza přínosná vzdělávání v literární výchově).
Zásady pro vypracování
1. Seznamte se s teoretickou bází paměťových studií a studií traumatu (vycházet lze i z předchozí bakalářské práce).
2. Na základě četby a znalosti soudobé tuzemské prózy (cca po r. 2000) zvolte vhodná díla, která zobrazují traumatickou zkušenost Čechů s moderní historií.
3. Vyberte si a do výkladu začleňte díla tematicky odlišná tak, aby zastupovala rozmanité druhy traumatické zkušenosti (nacistická, komunistická totalita, odsun, normalizace, konfidentství, represe v kárných táborech, ničení krajiny apod.).
4. Vybraná díla analyzujte a interpretujte (jako případové studie \textendash kapitoly diplomové práce). Výběr závisí na diplomantce, celou škálu typů v DP jistě postihnout nelze.
5. Pokuste se shrnout poznatky, samostatnou kapitolu lze případně věnovat didaktickým cílům učitele, který s tituly může pracovat v praxi (tj. vyložte, čím může být "traumatická" próza přínosná vzdělávání v literární výchově).
Seznam doporučené literatury
Kratochvil, A. a kol.: Paměť a trauma pohledem humanitních věd (Praha: Akropolis, 2015)
Lavine, P.: Trauma a paměť (Praha: Maitrea 2017)
Maslowski, N. \textendash Šubrt, J.: Kolektivní paměť k teoretickým otázkám (Praha: Karolinum, 2014)
Poliaková, M., Raška, J., Smyčka, V.: Uzel na kapesníku (Praha: FF UK 2014)
Vybraná díla současné české prózy + kritické ohlasy na ně
Seznam doporučené literatury
Kratochvil, A. a kol.: Paměť a trauma pohledem humanitních věd (Praha: Akropolis, 2015)
Lavine, P.: Trauma a paměť (Praha: Maitrea 2017)
Maslowski, N. \textendash Šubrt, J.: Kolektivní paměť k teoretickým otázkám (Praha: Karolinum, 2014)
Poliaková, M., Raška, J., Smyčka, V.: Uzel na kapesníku (Praha: FF UK 2014)
Vybraná díla současné české prózy + kritické ohlasy na ně