Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se v prvních třech kapitolách zaměřuje na historický přehled a uvedení do problematiky specifických poruch učení. Dále vymezuje jednotlivé poruchy učení, jako je dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a další. Poslední čtvrtou kapitolou teoretické části je podpora studentů se specifickými poruchami učení na vysoké škole. Ta se zabývá poskytovanou podporou, modifikací studijních podmínek a podporou Univerzitního centra podpory. Empirická část obsahuje výzkumné šetření provedené pomocí dotazníku, ve kterém bylo osloveno 70 respondentů s diagnostikovanou poruchou učení. Cílem této práce bylo zjistit, jaká je poskytovaná podpora studentům se specifickými poruchami učení na vysoké škole, jak danou podporu studenti využívají a jak jsou s ní spokojení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part in the first three chapters is devoted to a historical overview and introduction to the issue of specific learning disabilities. It also defines individual learning disorders, such as dyslexia, dysgraphia, dysorthography, dyscalculia and others. The last fourth chapter of the theoretical part is the support of students with specific learning disabilities at university. It deals with the provision of support, modification of study conditions and support of the University Support Center. The empirical part contains a research survey conducted using a questionnaire, which addressed 70 respondents with a diagnosed learning disability. The aim of this work was to find out what support is provided to students with specific learning disabilities at the university, how students use this support and how satisfied they are with it.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, podpora, vysoká škola, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, support, university, special educational needs
Rozsah průvodní práce
58 s. (61 266 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se v prvních třech kapitolách zaměřuje na historický přehled a uvedení do problematiky specifických poruch učení. Dále vymezuje jednotlivé poruchy učení, jako je dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a další. Poslední čtvrtou kapitolou teoretické části je podpora studentů se specifickými poruchami učení na vysoké škole. Ta se zabývá poskytovanou podporou, modifikací studijních podmínek a podporou Univerzitního centra podpory. Empirická část obsahuje výzkumné šetření provedené pomocí dotazníku, ve kterém bylo osloveno 70 respondentů s diagnostikovanou poruchou učení. Cílem této práce bylo zjistit, jaká je poskytovaná podpora studentům se specifickými poruchami učení na vysoké škole, jak danou podporu studenti využívají a jak jsou s ní spokojení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part in the first three chapters is devoted to a historical overview and introduction to the issue of specific learning disabilities. It also defines individual learning disorders, such as dyslexia, dysgraphia, dysorthography, dyscalculia and others. The last fourth chapter of the theoretical part is the support of students with specific learning disabilities at university. It deals with the provision of support, modification of study conditions and support of the University Support Center. The empirical part contains a research survey conducted using a questionnaire, which addressed 70 respondents with a diagnosed learning disability. The aim of this work was to find out what support is provided to students with specific learning disabilities at the university, how students use this support and how satisfied they are with it.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, podpora, vysoká škola, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, support, university, special educational needs
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na specifické poruchy učení a podporu studentů se SPU na vysoké škole.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaká je poskytovaná podpora studentům se specifickými poruchami učení na vysoké škole a jak ji využívají.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit studenti vysoké školy v přibližném rozsahu cca 70 respondentů.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude anonymní dotazník zprostředkovaný za pomoci Univerzitního centra podpory.
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na podporu studentů se specifickými poruchami učení na vysoké škole.
6. Zpracování a digitalizace dat.
7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na specifické poruchy učení a podporu studentů se SPU na vysoké škole.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaká je poskytovaná podpora studentům se specifickými poruchami učení na vysoké škole a jak ji využívají.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit studenti vysoké školy v přibližném rozsahu cca 70 respondentů.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude anonymní dotazník zprostředkovaný za pomoci Univerzitního centra podpory.
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na podporu studentů se specifickými poruchami učení na vysoké škole.
6. Zpracování a digitalizace dat.
7. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální.. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3. upr. a rozšíř. vyd. Jinočany: H & H, 1995. ISBN isbn808578727x.
POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
SMEČKOVÁ, Gabriela. Student se specifickými poruchami učení na vysoké škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4468-0.
SWIERKOSZOVÁ, Jana. Sdecitické boruchy umečí (Specifické poruchy učení): distanční text. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 8073680424.
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN isbn8024610744.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální.. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3. upr. a rozšíř. vyd. Jinočany: H & H, 1995. ISBN isbn808578727x.
POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
SMEČKOVÁ, Gabriela. Student se specifickými poruchami učení na vysoké škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4468-0.
SWIERKOSZOVÁ, Jana. Sdecitické boruchy umečí (Specifické poruchy učení): distanční text. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 8073680424.
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN isbn8024610744.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.