Cílem diplomové práce je zjistit, kolik žáků 2. stupně ZŠ v okrese Děčín dodržuje zá-sady zdravého životního stylu. Oslovili jsme celkem 443 žáků na vybraných základních ško-lách v okrese Děčín.
V teoretické části se zabýváme zdravím, zdravým životním stylem žáků a faktory, kte-ré ho ovlivňují. Mezi tyto faktory jsme zařadili stravovací zvyklosti, pohybovou aktivitu a inaktivitu a užívání návykových látek. Pozornost věnujeme také rodině, stresu a duševní hy-gieně, které mají značný vliv na životní styl jedince. V neposlední řadě se zabýváme charak-teristikou námi zkoumaného věkového období a předchozími výzkumy.
Z výsledků práce vyplývá, že z celkového počtu 443 žáků dodržuje námi zvolené aspekty zdravého životního stylu pouhých 6 % z nich.
Anotace v angličtině
The goal of the diploma thesis is to search for how many lower-secondary school students in Decin region is following the basic rules of a healthy lifestyle. We asked 443 students from selected schools in Decin region.
In the theoretical part of this work we discuss health, healthy lifestyle and factors that may affect it. We choose basic eating habits, physical activity and substance abuse from these factors. We focus on family, stress, mental health, which have a significant impact on a he-althy lifestyle for individuals. We follow the characteristics of the age of students and previ-ous research as well.
As the result of our work, we found that out of a total of 443 students, only about 6 % of students is following the basic rules of a healthy lifestyle.
Klíčová slova
zdraví, životní styl, pohybová aktivita, stravovací režim, návykové látky
Cílem diplomové práce je zjistit, kolik žáků 2. stupně ZŠ v okrese Děčín dodržuje zá-sady zdravého životního stylu. Oslovili jsme celkem 443 žáků na vybraných základních ško-lách v okrese Děčín.
V teoretické části se zabýváme zdravím, zdravým životním stylem žáků a faktory, kte-ré ho ovlivňují. Mezi tyto faktory jsme zařadili stravovací zvyklosti, pohybovou aktivitu a inaktivitu a užívání návykových látek. Pozornost věnujeme také rodině, stresu a duševní hy-gieně, které mají značný vliv na životní styl jedince. V neposlední řadě se zabýváme charak-teristikou námi zkoumaného věkového období a předchozími výzkumy.
Z výsledků práce vyplývá, že z celkového počtu 443 žáků dodržuje námi zvolené aspekty zdravého životního stylu pouhých 6 % z nich.
Anotace v angličtině
The goal of the diploma thesis is to search for how many lower-secondary school students in Decin region is following the basic rules of a healthy lifestyle. We asked 443 students from selected schools in Decin region.
In the theoretical part of this work we discuss health, healthy lifestyle and factors that may affect it. We choose basic eating habits, physical activity and substance abuse from these factors. We focus on family, stress, mental health, which have a significant impact on a he-althy lifestyle for individuals. We follow the characteristics of the age of students and previ-ous research as well.
As the result of our work, we found that out of a total of 443 students, only about 6 % of students is following the basic rules of a healthy lifestyle.
Klíčová slova
zdraví, životní styl, pohybová aktivita, stravovací režim, návykové látky
Cílem práce je zjistit v jaké míře jsou dodržovány základní faktory zdravého životního stylu u žáků 2. stupně ZŠ v okrese Děčín. U výběrového souboru budeme mimo základní faktory zdravého životního stylu (stravovací režim, pohybová aktivita, užívání návykových látek) sledovat také základní somatometrické ukazatele (hmotnost, výška, BMI), dále pohlaví a věk žáků. Pro naplnění cíle práce budeme používat dotazník CAV 2001 od Vignerové a Českou verzi Evropského modelového dotazníku na zjištění užívání tabáku, alkoholu a návykových látek.
Úkoly práce:
- Zpracovat teoreticko-metodologická východiska.
- Stanovit si cíl a hypotézy práce.
- Zadat dotazníkové šetření.
- Vyhodnotit výsledky a stanovit případná doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit v jaké míře jsou dodržovány základní faktory zdravého životního stylu u žáků 2. stupně ZŠ v okrese Děčín. U výběrového souboru budeme mimo základní faktory zdravého životního stylu (stravovací režim, pohybová aktivita, užívání návykových látek) sledovat také základní somatometrické ukazatele (hmotnost, výška, BMI), dále pohlaví a věk žáků. Pro naplnění cíle práce budeme používat dotazník CAV 2001 od Vignerové a Českou verzi Evropského modelového dotazníku na zjištění užívání tabáku, alkoholu a návykových látek.
Úkoly práce:
- Zpracovat teoreticko-metodologická východiska.
- Stanovit si cíl a hypotézy práce.
- Zadat dotazníkové šetření.
- Vyhodnotit výsledky a stanovit případná doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KALMAN, Michal. Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků: na základě mezinárodního výzkumu uskutečněného v roce 2010 v rámci mezinárodního projektu "Health behaviour in school-aged children: WHO collaborative cross-national study (HBSC)". Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2983-0.
KUNOVÁ, Václava. Zdravá výživa. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2011. Zdraví & životní styl. ISBN 978-80-247-3433-0.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5351-5.
NEŠPOR, Karel. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 2001. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-515-6.
Pohyb, výchova a zdraví: sborník příspěvků z mezinárodního vědeckého semináře "Pohyb, výchova a zdraví". V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, [200-]-. ISBN 978-807-4142-130.
RYCHTECKÝ, Antonín a Pavel TILINGER. Životní styl české mládeže: pohybová aktivita, standardy a normy motorické výkonosti. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 9788024637464.
SIGMUND, Erik a Dagmar SIGMUNDOVÁ. Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2811-6.
STŘEDA, Leoš, Eva MARÁDOVÁ a Tomáš ZIMA. Vybrané kapitoly o zdraví. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-480-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
ZVÍROTSKÝ, Michal. Zdravý životní styl. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-661-1.
Seznam doporučené literatury
KALMAN, Michal. Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků: na základě mezinárodního výzkumu uskutečněného v roce 2010 v rámci mezinárodního projektu "Health behaviour in school-aged children: WHO collaborative cross-national study (HBSC)". Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2983-0.
KUNOVÁ, Václava. Zdravá výživa. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2011. Zdraví & životní styl. ISBN 978-80-247-3433-0.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5351-5.
NEŠPOR, Karel. Vaše děti a návykové látky. Praha: Portál, 2001. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-515-6.
Pohyb, výchova a zdraví: sborník příspěvků z mezinárodního vědeckého semináře "Pohyb, výchova a zdraví". V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, [200-]-. ISBN 978-807-4142-130.
RYCHTECKÝ, Antonín a Pavel TILINGER. Životní styl české mládeže: pohybová aktivita, standardy a normy motorické výkonosti. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 9788024637464.
SIGMUND, Erik a Dagmar SIGMUNDOVÁ. Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2811-6.
STŘEDA, Leoš, Eva MARÁDOVÁ a Tomáš ZIMA. Vybrané kapitoly o zdraví. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-480-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
ZVÍROTSKÝ, Michal. Zdravý životní styl. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-661-1.