Práce se zaměřuje na rozlišování informací a dezinformací v rámci finanční gramotnosti seniorů, konkrétně seniorů z Domova pro seniory v Děčíně a seniorů navštěvující Univerzitu třetího věku při Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Cílem práce je zjistit, zda senioři, kteří dochází na univerzitu třetího věku, dokáží lépe odlišit informace od dezinformací v rámci finanční gramotnosti než senioři, kteří na univerzitu nedochází za účelem zjištění, zda faktor celoživotního vzdělávání pomáhá seniorům zlepšit jejich orientaci i v oblasti finanční gramotnosti. Cíl práce je testován pomocí hypotéz. Pro ověření cíle a hypotéz práce jsou využita primární data, která jsou získána pomocí dotazníkového šetření. Hypotézy práce byly testovány především pomocí ne-parametrických testů, a to konkrétně Spearmanova korelačního koeficientu, Kruskal-Wallis testu a Mann-Whitneyova testu. Výzkumem je zjištěno, že senioři docházející na Univerzitu třetího věku se lépe orientují v informacích a dezinformacích v oblasti financí než senioři z Domova pro seniory. Následně je prokázáno, že tento vliv má i nejvyšší dosažené vzdělání. Z toho důvodu je domovům pro seniory navrženo opatření. Jedná se především o spolupráci s nadačními fondy, kteří se zabývají právě informacemi a dezinformacemi u seniorů, ale také se snaží propojit seniory s mladšími generacemi na základě předávání jejich zkušeností.
Anotace v angličtině
Thesis is fcusing on distinguishing information and misinformation in the financial literacy of seniors, specifically seniors from the Home for the Elderly in Děčín and seniors attending the University of the Third Age at the Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem. The aim of the thesis is to find out whether seniors who come to the university of the third age can better distinguish information from misinformation in financial literacy than seniors who do not go to university in order to find out whether the factor of lifelong learning helps seniors to improve their orientation in financial literacy. The aim of the work is tested using hypotheses. Primary data, which are obtained by means of a questionnaire survey, are used to verify the aim and hypotheses of the work. The hypotheses of the work were tested mainly using non-parametric tests, namely Spearman's correlation coefficient, Kruskal-Wallis test and Mann-Whitney test. Research has shown that seniors attending the University of the Third Age are better informed about information and misinformation in finance than seniors from a Home for the Elderly. Subsequently, it is proven that this influence has the highest level of education. For this reason, measures are proposed for homes for the elderly. It is mainly
about cooperation with endowment funds, which deal with information and misinformation in seniors, but also try to connect seniors with younger generations by passing on their experience.
Klíčová slova
finanční gramotnost, senioři, finanční rizika, podvody, informace a desinformace
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, seniors, financial risks, fraud, information and misinformation
Rozsah průvodní práce
52 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na rozlišování informací a dezinformací v rámci finanční gramotnosti seniorů, konkrétně seniorů z Domova pro seniory v Děčíně a seniorů navštěvující Univerzitu třetího věku při Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Cílem práce je zjistit, zda senioři, kteří dochází na univerzitu třetího věku, dokáží lépe odlišit informace od dezinformací v rámci finanční gramotnosti než senioři, kteří na univerzitu nedochází za účelem zjištění, zda faktor celoživotního vzdělávání pomáhá seniorům zlepšit jejich orientaci i v oblasti finanční gramotnosti. Cíl práce je testován pomocí hypotéz. Pro ověření cíle a hypotéz práce jsou využita primární data, která jsou získána pomocí dotazníkového šetření. Hypotézy práce byly testovány především pomocí ne-parametrických testů, a to konkrétně Spearmanova korelačního koeficientu, Kruskal-Wallis testu a Mann-Whitneyova testu. Výzkumem je zjištěno, že senioři docházející na Univerzitu třetího věku se lépe orientují v informacích a dezinformacích v oblasti financí než senioři z Domova pro seniory. Následně je prokázáno, že tento vliv má i nejvyšší dosažené vzdělání. Z toho důvodu je domovům pro seniory navrženo opatření. Jedná se především o spolupráci s nadačními fondy, kteří se zabývají právě informacemi a dezinformacemi u seniorů, ale také se snaží propojit seniory s mladšími generacemi na základě předávání jejich zkušeností.
Anotace v angličtině
Thesis is fcusing on distinguishing information and misinformation in the financial literacy of seniors, specifically seniors from the Home for the Elderly in Děčín and seniors attending the University of the Third Age at the Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem. The aim of the thesis is to find out whether seniors who come to the university of the third age can better distinguish information from misinformation in financial literacy than seniors who do not go to university in order to find out whether the factor of lifelong learning helps seniors to improve their orientation in financial literacy. The aim of the work is tested using hypotheses. Primary data, which are obtained by means of a questionnaire survey, are used to verify the aim and hypotheses of the work. The hypotheses of the work were tested mainly using non-parametric tests, namely Spearman's correlation coefficient, Kruskal-Wallis test and Mann-Whitney test. Research has shown that seniors attending the University of the Third Age are better informed about information and misinformation in finance than seniors from a Home for the Elderly. Subsequently, it is proven that this influence has the highest level of education. For this reason, measures are proposed for homes for the elderly. It is mainly
about cooperation with endowment funds, which deal with information and misinformation in seniors, but also try to connect seniors with younger generations by passing on their experience.
Klíčová slova
finanční gramotnost, senioři, finanční rizika, podvody, informace a desinformace
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, seniors, financial risks, fraud, information and misinformation
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na rozlišování informací a desinformací v rámci finanční gramotnosti seniorů. Podvody páchané na seniorech jsou totiž velmi časté a to i přes to, že senioři jsou často na podvody upozorňováni ať už ze strany médií či jejich příbuzných, stále se podvody nedaří zastavit. Mnoho vědeckých studií právě řeší, že senioři jsou nejčastějšími cíly těchto podvodů hovorově dnes označovaných tzv. "šmejdů". Senioři se totiž cítí velmi osaměle a tak jsou rádi za každý telefonát či návštěvu, dále si však neuvědomují, že se jedná právě o různé typy podvodů. Se stárnutím klesá inteligence a finanční gramotnost. Problémem je také nedostatečné vzdělání seniorů. Avšak velkou příležitostí pro vzdělání seniorů jsou tak univerzity třetího věku. Cílem práce je zjistit, zda senioři, kteří dochází na univerzitu třetího věku, dokáží lépe odlišit informace od desinformací v rámci finanční gramotnosti než senioři, kteří na univerzitu nedochází za účelem zjištění, zda faktor celoživotního vzdělávání pomáhá seniorům zlepšit jejich orientaci i v oblasti finanční gramotnosti. K naplnění cíle práce bude využito dotazníkové šetření doplněné 6 videonahrávkami. Vyhodnocení bude provedeno prostřednictvím neparametrického testu Mann - Whitney U test. Pokud se možnost vzdělávat se potvrdí jako jeden z faktorů jak omezit finanční podvody, poté čím více seniorů bude tuto možnost využívat, tím méně se budou senioři stávat obětmi finančních podvodů.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na rozlišování informací a desinformací v rámci finanční gramotnosti seniorů. Podvody páchané na seniorech jsou totiž velmi časté a to i přes to, že senioři jsou často na podvody upozorňováni ať už ze strany médií či jejich příbuzných, stále se podvody nedaří zastavit. Mnoho vědeckých studií právě řeší, že senioři jsou nejčastějšími cíly těchto podvodů hovorově dnes označovaných tzv. "šmejdů". Senioři se totiž cítí velmi osaměle a tak jsou rádi za každý telefonát či návštěvu, dále si však neuvědomují, že se jedná právě o různé typy podvodů. Se stárnutím klesá inteligence a finanční gramotnost. Problémem je také nedostatečné vzdělání seniorů. Avšak velkou příležitostí pro vzdělání seniorů jsou tak univerzity třetího věku. Cílem práce je zjistit, zda senioři, kteří dochází na univerzitu třetího věku, dokáží lépe odlišit informace od desinformací v rámci finanční gramotnosti než senioři, kteří na univerzitu nedochází za účelem zjištění, zda faktor celoživotního vzdělávání pomáhá seniorům zlepšit jejich orientaci i v oblasti finanční gramotnosti. K naplnění cíle práce bude využito dotazníkové šetření doplněné 6 videonahrávkami. Vyhodnocení bude provedeno prostřednictvím neparametrického testu Mann - Whitney U test. Pokud se možnost vzdělávat se potvrdí jako jeden z faktorů jak omezit finanční podvody, poté čím více seniorů bude tuto možnost využívat, tím méně se budou senioři stávat obětmi finančních podvodů.
Seznam doporučené literatury
Bennett, B. D., Boyle, P., Gamble, K. a Yu, L. (2013). Aging, Financial Literacy, and Fraud. Netspar. 11 (066), 1-42 DOI: org/10.2139/ssrn.2361151.
Celdrán, M., Pinazo, S., Solé, C. a Triadó, C. (2010). Reasons for Older Adult Participation in University Programs in Spadin. Educational Gerontology, 2010 - Issue 3, 244-259. DOI: 10.1080/03601270903058341.
Cohen, C. A. (2008). Editorial: Consumer fraud and dementia - lessons learned from conmen. SAGE Publications, 7 (3), 283-285. DOI: 10.1177/1471301208093284.
Curto, V., Mitchell, O. S. a Lusardi, A. (2014). Financial Literacy and Financial Sophistication in the Older Populatiton. Journal of Pension Economics and Finance, 13(4), 347-366. DOI: 10.1017/S1474747214000031.
Finke, M. S., Howe, J. S. a Huston, S. J. (2016). Old Age and the Decline in Financial Literacy.Management science, 63 (1), 1-278 DOI: org/10.1287/mnsc.2015.2293.
Pavelková, J. a Schavel, M. (2017). Financial literacy as an important part of education of seniors. Social Policy and Services, 5 (20), 313 - 322.
Seifert, A. a Schelling, H. R. (2016). Seniors Online: Attitudes Toward the Internet and Coping With Everyday Life. Journal of Applied Gerontology, 37(1), 99-109. DOI:10.1177/0733464816669805.
Seznam doporučené literatury
Bennett, B. D., Boyle, P., Gamble, K. a Yu, L. (2013). Aging, Financial Literacy, and Fraud. Netspar. 11 (066), 1-42 DOI: org/10.2139/ssrn.2361151.
Celdrán, M., Pinazo, S., Solé, C. a Triadó, C. (2010). Reasons for Older Adult Participation in University Programs in Spadin. Educational Gerontology, 2010 - Issue 3, 244-259. DOI: 10.1080/03601270903058341.
Cohen, C. A. (2008). Editorial: Consumer fraud and dementia - lessons learned from conmen. SAGE Publications, 7 (3), 283-285. DOI: 10.1177/1471301208093284.
Curto, V., Mitchell, O. S. a Lusardi, A. (2014). Financial Literacy and Financial Sophistication in the Older Populatiton. Journal of Pension Economics and Finance, 13(4), 347-366. DOI: 10.1017/S1474747214000031.
Finke, M. S., Howe, J. S. a Huston, S. J. (2016). Old Age and the Decline in Financial Literacy.Management science, 63 (1), 1-278 DOI: org/10.1287/mnsc.2015.2293.
Pavelková, J. a Schavel, M. (2017). Financial literacy as an important part of education of seniors. Social Policy and Services, 5 (20), 313 - 322.
Seifert, A. a Schelling, H. R. (2016). Seniors Online: Attitudes Toward the Internet and Coping With Everyday Life. Journal of Applied Gerontology, 37(1), 99-109. DOI:10.1177/0733464816669805.