Cílem práce je srovnat práci studentů s tištěným a digitálním školním atlasem od nakladatelství Kartografie Praha, a. s. Hlavní výzkumnou metodou je metoda eye tracingu, která je doplněna rozhovory s účastníky výzkumu. V rámci metody eye - trackingu studenti plní připravené úlohy s tištěným i digitálním atlasem, sledován je např. čas plnění úloh, prvky atlasu, na které studenti zaměřují pozornost apod. Následný rozhovor se zaměřuje na jejich strategie zvolené při řešení úloh. Výzkumná skupina čítá 27 studentů navazujícího magisterského studia učitelství geografie jako budoucích uživatelů těchto atlasů. Studenti hodnotili jako jednodušší práci s tištěným atlasem i přesto, že výsledky práce stištěným a digitálním atlasem dopadli prakticky stejně. Práce tak došla k závěru, že studenti dokážou pracovat s atlasem stejně dobře, bez ohledu na zvolené médium.
Anotace v angličtině
The aim of the work is to compare the work of students with a printed and digital school atlas from the publishing house Kartografie Praha, a. s. The main research method is the eye tracing method, which is supplemented by interviews with research participants. As part of the eye - tracking method, students perform prepared tasks with a printed and digital atlas, such as the time of completion of tasks, elements of the atlas on which students focus attention, etc. The subsequent interview focuses on their strategies chosen in solving tasks. The research group counts 27 students of the follow - up master's degree in geography teaching as future users of these atlases. Students rated it as easier to work with a printed atlas, even though the results of working with a printed and digital atlas turned out practically the same. The work concluded that students can work with the atlas just as well, regardless of the chosen medium.
Klíčová slova
eye - tracking, školní atlas, mapové dovednosti, strategie práce s atlasem
Klíčová slova v angličtině
eye - tracking, school atlas, map skills, strategy of working with an atlas
Rozsah průvodní práce
107
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je srovnat práci studentů s tištěným a digitálním školním atlasem od nakladatelství Kartografie Praha, a. s. Hlavní výzkumnou metodou je metoda eye tracingu, která je doplněna rozhovory s účastníky výzkumu. V rámci metody eye - trackingu studenti plní připravené úlohy s tištěným i digitálním atlasem, sledován je např. čas plnění úloh, prvky atlasu, na které studenti zaměřují pozornost apod. Následný rozhovor se zaměřuje na jejich strategie zvolené při řešení úloh. Výzkumná skupina čítá 27 studentů navazujícího magisterského studia učitelství geografie jako budoucích uživatelů těchto atlasů. Studenti hodnotili jako jednodušší práci s tištěným atlasem i přesto, že výsledky práce stištěným a digitálním atlasem dopadli prakticky stejně. Práce tak došla k závěru, že studenti dokážou pracovat s atlasem stejně dobře, bez ohledu na zvolené médium.
Anotace v angličtině
The aim of the work is to compare the work of students with a printed and digital school atlas from the publishing house Kartografie Praha, a. s. The main research method is the eye tracing method, which is supplemented by interviews with research participants. As part of the eye - tracking method, students perform prepared tasks with a printed and digital atlas, such as the time of completion of tasks, elements of the atlas on which students focus attention, etc. The subsequent interview focuses on their strategies chosen in solving tasks. The research group counts 27 students of the follow - up master's degree in geography teaching as future users of these atlases. Students rated it as easier to work with a printed atlas, even though the results of working with a printed and digital atlas turned out practically the same. The work concluded that students can work with the atlas just as well, regardless of the chosen medium.
Klíčová slova
eye - tracking, školní atlas, mapové dovednosti, strategie práce s atlasem
Klíčová slova v angličtině
eye - tracking, school atlas, map skills, strategy of working with an atlas
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude srovnat práci studentů s tištěným a digitálním školním atlasem od nakladatelství Kartografie Praha, a. s. Hlavní výzkumnou metodou bude metoda eye tracingu, která bude doplněna rozhovorem s účastníky výzkumu. V rámci metody eye-trackingu budou studenti plnit připravené úlohy s tištěným i digitálním atlasem (sledován bude např. čas plnění úloh, prvky atlasu, na které studenti zaměřují pozornost); následný rozhovor se zaměří na jejich strategie zvolené při řešení úloh. Výzkumná skupina bude čítat cca 15 studentů navazujícího magisterského studia učitelství geografie jako budoucích uživatelů těchto atlasů. Lze předpokládat, že studentům se bude pracovat lépe s tištěným atlasem, jelikož s tištěným atlasem pracují častěji než s digitálním.
1. Úvod
2. Teoretická východiska práce
3. Metodika výzkumu
(3. 1. Design výzkumu)
(3. 2. Výzkumná skupina)
(3.3. Testovací úlohy)
(3.4. Průběh výzkumu)
4. Výsledky výzkumu
5. Diskuze
6. Závěr
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude srovnat práci studentů s tištěným a digitálním školním atlasem od nakladatelství Kartografie Praha, a. s. Hlavní výzkumnou metodou bude metoda eye tracingu, která bude doplněna rozhovorem s účastníky výzkumu. V rámci metody eye-trackingu budou studenti plnit připravené úlohy s tištěným i digitálním atlasem (sledován bude např. čas plnění úloh, prvky atlasu, na které studenti zaměřují pozornost); následný rozhovor se zaměří na jejich strategie zvolené při řešení úloh. Výzkumná skupina bude čítat cca 15 studentů navazujícího magisterského studia učitelství geografie jako budoucích uživatelů těchto atlasů. Lze předpokládat, že studentům se bude pracovat lépe s tištěným atlasem, jelikož s tištěným atlasem pracují častěji než s digitálním.
1. Úvod
2. Teoretická východiska práce
3. Metodika výzkumu
(3. 1. Design výzkumu)
(3. 2. Výzkumná skupina)
(3.3. Testovací úlohy)
(3.4. Průběh výzkumu)
4. Výsledky výzkumu
5. Diskuze
6. Závěr
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. HANUS, Martin, MARADA, Miroslav, (2014): Mapové dovednosti: vymezení a výzkum. Geografie, 119, č. 4, s. 406\textendash422.ISBN 978-80-200-3063-4. DUCHOWSKY, Andrew ,T., Eye tracking methodology : theory and practice, Cham: Springer, 2017. ISBN 978-1-84628-608-7. POPELKA, Stanislav, Eye-tracking (nejen) v kognitivní kartografii. Praktický průvodce tvorbou a vyhodnocením experimentu, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5313-2. Školní atlas světa, školní atlas světa pro 2. stupeň ZŠ a střední školy, Praha: Kartografie Praha, a.s., 2017. ISBN 978-80-7393-399-9. JELEN, Jakub a kol., Testy 22. Ročníku Zeměpisné olympiády 2019/2020, Česká geografická společnost, 2020. ISBN 978-80-907728-4-7.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. HANUS, Martin, MARADA, Miroslav, (2014): Mapové dovednosti: vymezení a výzkum. Geografie, 119, č. 4, s. 406\textendash422.ISBN 978-80-200-3063-4. DUCHOWSKY, Andrew ,T., Eye tracking methodology : theory and practice, Cham: Springer, 2017. ISBN 978-1-84628-608-7. POPELKA, Stanislav, Eye-tracking (nejen) v kognitivní kartografii. Praktický průvodce tvorbou a vyhodnocením experimentu, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5313-2. Školní atlas světa, školní atlas světa pro 2. stupeň ZŠ a střední školy, Praha: Kartografie Praha, a.s., 2017. ISBN 978-80-7393-399-9. JELEN, Jakub a kol., Testy 22. Ročníku Zeměpisné olympiády 2019/2020, Česká geografická společnost, 2020. ISBN 978-80-907728-4-7.