Cílem této práce je porovnat prezentaci států Izraele a Japonska ve třech učebnicích zeměpisu od nakladatelství Fraus, Nová škola a Prodos. Práce se zaměřuje na to, která podobná témata se objevovala napříč všemi učebnicemi a která témata prezentovala pouze jedna učebnice. Jako prostředek pro porovnání států Izraele a Japonska bylo využito metody pojmového mapování. Pojmové mapy jsou schémata, která ukazují vztahy mezi vybranými koncepty.
Na tvorbě pojmových map se podíleli studenti prvního ročníku navazujícího magisterského studia studující na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Každý z nich pracoval se dvěma učebnicemi. Z jejich pojmových map bylo následně vytvořeno šest syntetických pojmových map, ze kterých se vyprodukovaly výsledky. Výsledky ukázaly, že autoři učebnic podávají čtenářům stručnější informace a postupují po tematických složkách, čímž neukazují souvislosti mezi tematickými oblastmi.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to compare the presentation of the states of Israel and Japan in three geography textbooks published by Fraus, Nová škola and Prodos. The thesis focuses on which similar themes appeared across all textbooks and which themes were presented by only one textbook. The concept mapping method was used as a tool to compare the states of Israel and Japan. Concept maps are diagrams that show the relationships between selected concepts.
Students of the first year of the Master's degree programme studying at the Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem participated in the creation of the conceptual maps. Each of them worked with two textbooks. Their concept maps were then used to create six synthetic concept maps from which the results were produced. The results showed that the authors of the textbooks provide readers with more concise information and move through the thematic components, thus not showing the connections between the thematic areas.
Klíčová slova
učebnice zeměpisu, pojmové mapy, analýza učebnice, tematické oblasti
Klíčová slova v angličtině
geography textbooks, concept maps, textbooks analysis, thematic areas
Rozsah průvodní práce
101 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je porovnat prezentaci států Izraele a Japonska ve třech učebnicích zeměpisu od nakladatelství Fraus, Nová škola a Prodos. Práce se zaměřuje na to, která podobná témata se objevovala napříč všemi učebnicemi a která témata prezentovala pouze jedna učebnice. Jako prostředek pro porovnání států Izraele a Japonska bylo využito metody pojmového mapování. Pojmové mapy jsou schémata, která ukazují vztahy mezi vybranými koncepty.
Na tvorbě pojmových map se podíleli studenti prvního ročníku navazujícího magisterského studia studující na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Každý z nich pracoval se dvěma učebnicemi. Z jejich pojmových map bylo následně vytvořeno šest syntetických pojmových map, ze kterých se vyprodukovaly výsledky. Výsledky ukázaly, že autoři učebnic podávají čtenářům stručnější informace a postupují po tematických složkách, čímž neukazují souvislosti mezi tematickými oblastmi.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to compare the presentation of the states of Israel and Japan in three geography textbooks published by Fraus, Nová škola and Prodos. The thesis focuses on which similar themes appeared across all textbooks and which themes were presented by only one textbook. The concept mapping method was used as a tool to compare the states of Israel and Japan. Concept maps are diagrams that show the relationships between selected concepts.
Students of the first year of the Master's degree programme studying at the Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem participated in the creation of the conceptual maps. Each of them worked with two textbooks. Their concept maps were then used to create six synthetic concept maps from which the results were produced. The results showed that the authors of the textbooks provide readers with more concise information and move through the thematic components, thus not showing the connections between the thematic areas.
Klíčová slova
učebnice zeměpisu, pojmové mapy, analýza učebnice, tematické oblasti
Klíčová slova v angličtině
geography textbooks, concept maps, textbooks analysis, thematic areas
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je srovnat interpretaci dvou vybraných regionů Asie z učebnic geografie pro nižší sekundární školu. První část diplomové práce se bude zabývat základními charakteristikami a funkcemi učebnic. Budou také uvedena obecná východiska týkající se tvorby pojmových map. Vybrané regiony Asie budou hodnoceny v učebnicích od různých nakladatelství; ambicí autorky bude sledovat, jakým způsobem se jejich interpretace v učebnicích liší nebo naopak shoduje, a to prostřednictvím vytvořených pojmových map od studentů navazujícího magisterského studia učitelství geografie. Snahou autorky bude získané pojmové mapy od studentů syntetizovat a formulovat obecné závěry týkající se prezentace vybraných regionů v učebnicích. Lze předpokládat, že se pojmové mapy budou lišit minimálně, jelikož studenti budou vycházet ze stejných učebnic a budou mít jasně zadaná pravidla.
Úvod
Obecná východiska práce
Metodika výzkumu
Výsledky výzkumu
Diskuze
Závěr
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je srovnat interpretaci dvou vybraných regionů Asie z učebnic geografie pro nižší sekundární školu. První část diplomové práce se bude zabývat základními charakteristikami a funkcemi učebnic. Budou také uvedena obecná východiska týkající se tvorby pojmových map. Vybrané regiony Asie budou hodnoceny v učebnicích od různých nakladatelství; ambicí autorky bude sledovat, jakým způsobem se jejich interpretace v učebnicích liší nebo naopak shoduje, a to prostřednictvím vytvořených pojmových map od studentů navazujícího magisterského studia učitelství geografie. Snahou autorky bude získané pojmové mapy od studentů syntetizovat a formulovat obecné závěry týkající se prezentace vybraných regionů v učebnicích. Lze předpokládat, že se pojmové mapy budou lišit minimálně, jelikož studenti budou vycházet ze stejných učebnic a budou mít jasně zadaná pravidla.
Úvod
Obecná východiska práce
Metodika výzkumu
Výsledky výzkumu
Diskuze
Závěr
Seznam doporučené literatury
BUZAN, Tony, Mentální mapování, Praha 2007.
GAVORA, Peter, Úvod do pedagogického výzkumu, Brno 2000.
JIRÁSEK, Ivo (2015), Využití mentálních map v pedagogickém výzkumu: metodologické souvislosti, Pedagogika, 65, č. 1, s. 57-74.
KUČEROVÁ, Silvie R., KUČERA, Zdeněk, NOVOTNÁ, Kateřina (2018), Formation of a regional image through geography textbooks: The case of north-west Bohemia, Norsk Geografisk Tidsskrift - Norwegian Journal of Geography, 72, č. 3, s. 176-195.
MÜLLER, Horst, Myšlenkové mapy: jak zlepšit své myšlení, paměť, koncentraci a kreativitu, Praha 2013.
PRŮCHA, Jan, Moderní pedagogika, Praha 2017.
SOYIBO, Kola (1995), Using Concept Maps to Analyze Textbook Presentations of Respiration, The American Biology Teacher, 57, č. 6, s. 344-351.
Seznam doporučené literatury
BUZAN, Tony, Mentální mapování, Praha 2007.
GAVORA, Peter, Úvod do pedagogického výzkumu, Brno 2000.
JIRÁSEK, Ivo (2015), Využití mentálních map v pedagogickém výzkumu: metodologické souvislosti, Pedagogika, 65, č. 1, s. 57-74.
KUČEROVÁ, Silvie R., KUČERA, Zdeněk, NOVOTNÁ, Kateřina (2018), Formation of a regional image through geography textbooks: The case of north-west Bohemia, Norsk Geografisk Tidsskrift - Norwegian Journal of Geography, 72, č. 3, s. 176-195.
MÜLLER, Horst, Myšlenkové mapy: jak zlepšit své myšlení, paměť, koncentraci a kreativitu, Praha 2013.
PRŮCHA, Jan, Moderní pedagogika, Praha 2017.
SOYIBO, Kola (1995), Using Concept Maps to Analyze Textbook Presentations of Respiration, The American Biology Teacher, 57, č. 6, s. 344-351.