V bakalářské práci se zabýváme analýzou způsobu prožívání volného času u dospívajících ve vybraných dětských domovech v Ústeckém kraji. Práce se zabývala prožíváním volného času u dospívajících dívek a chlapců, přičemž hlavním cílem bylo zjistit, jakým způsobem pubescenti prožívají svůj volný čas, jaké mají možnosti pro volnočasové aktivity, co je v těchto aktivitách ovlivňuje a motivuje. V teoretické části jsme charakterizovali osobnost dítěte se zřetelem na mladší a starší školní věk, dále byl popsán vývoj osobnosti v období dospívání, charakterizujeme volný čas a volnočasové aktivity a dále zájmovou orientaci žáků. Ve výzkumné části je popsáno kvantitativní výzkumné šetření realizované formou dotazníkového šetření mezi dospívajícími dětmi. Získané údaje jsou statisticky vyhodnoceny a jsou vyvozeny závěry.
Anotace v angličtině
In the bachelor's thesis we deal with the analysis of the way of spending free time by adolescents in selected children's homes in the Ústí nad Labem region. The thesis dealt with the leisure time of adolescent girls and boys, and the main goal was to find out how pubescents spend their free time, what opportunities they have for leisure activities, what influences and motivates them in these activities. In the theoretical part we characterized the personality of the child with regard to younger and older school age, the development of personality in the older school age was described, we characterize leisure time and leisure activities and pupils' interest orientation. The research part describes quantitative research carried out in the form of a questionnaire survey with adolescent children. The obtained data are statistically evaluated and conclusions are drawn.
Klíčová slova
Dětský domov, pubescent v osobnostním pojetí, volný čas, zájmová orientace
Klíčová slova v angličtině
Children's home, pubescent in personality concept, free time, interest orientation
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zabýváme analýzou způsobu prožívání volného času u dospívajících ve vybraných dětských domovech v Ústeckém kraji. Práce se zabývala prožíváním volného času u dospívajících dívek a chlapců, přičemž hlavním cílem bylo zjistit, jakým způsobem pubescenti prožívají svůj volný čas, jaké mají možnosti pro volnočasové aktivity, co je v těchto aktivitách ovlivňuje a motivuje. V teoretické části jsme charakterizovali osobnost dítěte se zřetelem na mladší a starší školní věk, dále byl popsán vývoj osobnosti v období dospívání, charakterizujeme volný čas a volnočasové aktivity a dále zájmovou orientaci žáků. Ve výzkumné části je popsáno kvantitativní výzkumné šetření realizované formou dotazníkového šetření mezi dospívajícími dětmi. Získané údaje jsou statisticky vyhodnoceny a jsou vyvozeny závěry.
Anotace v angličtině
In the bachelor's thesis we deal with the analysis of the way of spending free time by adolescents in selected children's homes in the Ústí nad Labem region. The thesis dealt with the leisure time of adolescent girls and boys, and the main goal was to find out how pubescents spend their free time, what opportunities they have for leisure activities, what influences and motivates them in these activities. In the theoretical part we characterized the personality of the child with regard to younger and older school age, the development of personality in the older school age was described, we characterize leisure time and leisure activities and pupils' interest orientation. The research part describes quantitative research carried out in the form of a questionnaire survey with adolescent children. The obtained data are statistically evaluated and conclusions are drawn.
Klíčová slova
Dětský domov, pubescent v osobnostním pojetí, volný čas, zájmová orientace
Klíčová slova v angličtině
Children's home, pubescent in personality concept, free time, interest orientation
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se budeme zabývat analýzou způsobu prožívání volného času u dospívajících v dětských domovech v Ústeckém kraji. Chceme zjistit také oblíbenost a prospěšnost způsobu prožívání volného času s ohledem na ovlivnění jejich budoucnosti. V teoretické části chceme objasnit pojmy: volný čas, hodnota volného času, výchova a její význam ve volném čase, volnočasové aktivity, motivace a potřeby, jejich uspořádání a vliv na trávení volného času, dále ústavní výchova a její specifika. Ve výzkumné části provedeme kvantitativní výzkum formou dotazníků s dospívajícími dětmi. Cílem evaluační studie by mělo být zjistit, jakým způsobem dospívající dívky i chlapci aktuálně prožívají svůj volný čas, jaké mají možnosti, co je ovlivňuje a co motivuje. Závěrem chceme charakterizovat osobnost zvolené věkové skupiny a popsat vývojovou etapu dospívání, navrhnout, jak lze způsob prožívání volného času u zkoumané skupiny optimalizovat.
Zásady pro vypracování
V bakalářské práci se budeme zabývat analýzou způsobu prožívání volného času u dospívajících v dětských domovech v Ústeckém kraji. Chceme zjistit také oblíbenost a prospěšnost způsobu prožívání volného času s ohledem na ovlivnění jejich budoucnosti. V teoretické části chceme objasnit pojmy: volný čas, hodnota volného času, výchova a její význam ve volném čase, volnočasové aktivity, motivace a potřeby, jejich uspořádání a vliv na trávení volného času, dále ústavní výchova a její specifika. Ve výzkumné části provedeme kvantitativní výzkum formou dotazníků s dospívajícími dětmi. Cílem evaluační studie by mělo být zjistit, jakým způsobem dospívající dívky i chlapci aktuálně prožívají svůj volný čas, jaké mají možnosti, co je ovlivňuje a co motivuje. Závěrem chceme charakterizovat osobnost zvolené věkové skupiny a popsat vývojovou etapu dospívání, navrhnout, jak lze způsob prožívání volného času u zkoumané skupiny optimalizovat.
Seznam doporučené literatury
ČECH, T. (2007). Výchova a volný čas 2. Brno: MU
JEDLIČKA, R. (2017). Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada
LANGMEIER, J. A KREJČÍŘOVÁ, D. (2006). Vývojová Psychologie. Aktualiz. vyd. Praha: Grada
MATĚJČEK, Z. (1994). O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál
MATĚJČEK, Z. (2015). Co děti nejvíce potřebují. Vyd. 7. Praha: Portál
MATOUŠEK, O. (1999). Ústavní péče 2., rozšířené a přepracované vydání. Praha: Sociologické nakladatelství
PRŮCHA, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ E., MAREŠ, J. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualizované a rozš. vyd. Praha: Portál
SPOUSTA, V. et. al. (1994). Teoretické základy výchovy ve volném čase: Úvod do studia pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita
SVATOŠ, T. (2003). Rodinná a sexuální výchova: dnešní reflexe a citlivá místa: sborník příspěvků z 6. celostátní konference k aktuálním otázkám rodinné výchovy Hradec Králové. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus
VÁGNEROVÁ, M. (2005). Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum
ZÁVORA, J., HŘÍBKOVÁ, L. (2015). Kvalifikační práce na Katedře psychologie PF UJEP, vydala Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, České mládeže, Ústí nad Labem
Seznam doporučené literatury
ČECH, T. (2007). Výchova a volný čas 2. Brno: MU
JEDLIČKA, R. (2017). Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada
LANGMEIER, J. A KREJČÍŘOVÁ, D. (2006). Vývojová Psychologie. Aktualiz. vyd. Praha: Grada
MATĚJČEK, Z. (1994). O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál
MATĚJČEK, Z. (2015). Co děti nejvíce potřebují. Vyd. 7. Praha: Portál
MATOUŠEK, O. (1999). Ústavní péče 2., rozšířené a přepracované vydání. Praha: Sociologické nakladatelství
PRŮCHA, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ E., MAREŠ, J. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualizované a rozš. vyd. Praha: Portál
SPOUSTA, V. et. al. (1994). Teoretické základy výchovy ve volném čase: Úvod do studia pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita
SVATOŠ, T. (2003). Rodinná a sexuální výchova: dnešní reflexe a citlivá místa: sborník příspěvků z 6. celostátní konference k aktuálním otázkám rodinné výchovy Hradec Králové. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus
VÁGNEROVÁ, M. (2005). Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum
ZÁVORA, J., HŘÍBKOVÁ, L. (2015). Kvalifikační práce na Katedře psychologie PF UJEP, vydala Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, České mládeže, Ústí nad Labem