Strategické dokumenty, jako je Zelená dohoda pro Evropu (Evropská komise, 2021), stanovují cíl do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 55 % do roku 2030 a do roku 2050 dosáhnout klimaticky neutrálních měst. Doprava je významným zdrojem emisí skleníkových plynů, jednou z cest dosažení těchto cílů v oblasti dopravy je podpora elektromobility na území měst. Tento bakalářský projekt se zaměřuje na elektromobilitu a její využití v městské hromadné dopravě (dále jen "MHD") ve městech České republiky.
Cílem práce je popsat vývoj a stávající stav v oblasti využívání elektrických vozidel (dále jen "EV") ve vozovém parku MHD českých měst s ohledem na splnění výše uvedených strategických cílů, a dále diskutovat dopady zavádění elektrických autobusů pro provozovatele MHD a jejich srovnání s dalšími alternativami z pohledu různých kritérií (ekonomických, technických a environmentálních). Jde konkrétně o tyto alternativy - naftový autobus SOR NB 18 a SOR NB 10,5, autobus s CNG pohonem SOR NBG 12, hybridní autobus SOR NHB 18 a elektrický autobus SOR EBN 10,5.
K naplnění cíle práce využiji data dostupná z odborných studií a informace o EV v dopravních podnicích měst ČR, které jsou publikovány ve výročních zprávách Sdružení dopravních podniků ČR. Práce se věnuje vývoji elektromobility v MHD ve 23 českých městech od roku 2001 do roku 2019 a zaměřuje se na všechna vozidla s elektrickou trakcí (tramvaje, trolejbusy a elektrobusy). Dále bude srovnán elektrický autobus s autobusy na alternativní pohon za použití multikriteriální analýzy (MCA). Hlavním přínosem práce je zhodnocení vývoje elektromobility MHD v českých městech s ohledem na naplnění strategických cílů stanovených v Zelené dohodě pro Evropu a srovnání využívaných alternativ v MHD, především nákladů a emisí spojených s jejich pořízením a provozem.
Anotace v angličtině
Strategic documents such as the Green deal for Europe (European Commission, 2021) set the goal of reducing greenhouse gas emissions by 55 % by 2030 and achieving climate neutrality by 2050. Transport is one of the biggest sources of greenhouse gas emissions, one of the possibilities to achieve the goals which were set by the European Commission is to support the development of electromobility in urban areas. This bachelor's project focuses on electromobility and its use in urban public transport (hereinafter "MHD") in the cities of the Czech Republic.
The objective of this work is to describe the development and current situation of the utilization of electric vehicles (hereinafter "EV") in the public transport of the Czech cities in regard of achieving the strategic goals mentioned above and further discuss the impact of implementing electric buses for the public transport operators and then comparing them with other alternatives in terms of various criteria (economic, technical and environmental). These are the specific alternatives - diesel bus SOR NB 18 and SOR NB 10,5, CNG bus SOR NBG 12, hybrid bus SOR NHB 18 and electric bus SOR EBN 10,5.
Data which were used to fullfil the objectives of this thesis are available in annual reports of the Association of Transport Companies of the Czech Republic or in the professional studies which are cited below. This work is focusing on the development of electromobility in the public transport in 23 Czech cities from 2001 to 2020 and will also focus on all electric traction vehicles (trams, trolleybuses and electric buses). Furthermore, the electric bus will be compared with alternative propulsion buses using multicriteria analysis (MCA). The main benefit of this work is the evaluation of the development of electromobility in urban public transport in Czech cities with regard to the fulfillment of the strategic objectives set out in the Green deal for Europe and a comparison of alternatives operating in public transport, especially the costs and emissions linked to the purchase of the vehicles and their operation.
Klíčová slova
elektromobilita, městská hromadná doprava, kalkulace, vývoj, investice, MCA
Klíčová slova v angličtině
electromobility, public city transport, calculation, development, investment, MCA
Rozsah průvodní práce
46 s. (75 682 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Strategické dokumenty, jako je Zelená dohoda pro Evropu (Evropská komise, 2021), stanovují cíl do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 55 % do roku 2030 a do roku 2050 dosáhnout klimaticky neutrálních měst. Doprava je významným zdrojem emisí skleníkových plynů, jednou z cest dosažení těchto cílů v oblasti dopravy je podpora elektromobility na území měst. Tento bakalářský projekt se zaměřuje na elektromobilitu a její využití v městské hromadné dopravě (dále jen "MHD") ve městech České republiky.
Cílem práce je popsat vývoj a stávající stav v oblasti využívání elektrických vozidel (dále jen "EV") ve vozovém parku MHD českých měst s ohledem na splnění výše uvedených strategických cílů, a dále diskutovat dopady zavádění elektrických autobusů pro provozovatele MHD a jejich srovnání s dalšími alternativami z pohledu různých kritérií (ekonomických, technických a environmentálních). Jde konkrétně o tyto alternativy - naftový autobus SOR NB 18 a SOR NB 10,5, autobus s CNG pohonem SOR NBG 12, hybridní autobus SOR NHB 18 a elektrický autobus SOR EBN 10,5.
K naplnění cíle práce využiji data dostupná z odborných studií a informace o EV v dopravních podnicích měst ČR, které jsou publikovány ve výročních zprávách Sdružení dopravních podniků ČR. Práce se věnuje vývoji elektromobility v MHD ve 23 českých městech od roku 2001 do roku 2019 a zaměřuje se na všechna vozidla s elektrickou trakcí (tramvaje, trolejbusy a elektrobusy). Dále bude srovnán elektrický autobus s autobusy na alternativní pohon za použití multikriteriální analýzy (MCA). Hlavním přínosem práce je zhodnocení vývoje elektromobility MHD v českých městech s ohledem na naplnění strategických cílů stanovených v Zelené dohodě pro Evropu a srovnání využívaných alternativ v MHD, především nákladů a emisí spojených s jejich pořízením a provozem.
Anotace v angličtině
Strategic documents such as the Green deal for Europe (European Commission, 2021) set the goal of reducing greenhouse gas emissions by 55 % by 2030 and achieving climate neutrality by 2050. Transport is one of the biggest sources of greenhouse gas emissions, one of the possibilities to achieve the goals which were set by the European Commission is to support the development of electromobility in urban areas. This bachelor's project focuses on electromobility and its use in urban public transport (hereinafter "MHD") in the cities of the Czech Republic.
The objective of this work is to describe the development and current situation of the utilization of electric vehicles (hereinafter "EV") in the public transport of the Czech cities in regard of achieving the strategic goals mentioned above and further discuss the impact of implementing electric buses for the public transport operators and then comparing them with other alternatives in terms of various criteria (economic, technical and environmental). These are the specific alternatives - diesel bus SOR NB 18 and SOR NB 10,5, CNG bus SOR NBG 12, hybrid bus SOR NHB 18 and electric bus SOR EBN 10,5.
Data which were used to fullfil the objectives of this thesis are available in annual reports of the Association of Transport Companies of the Czech Republic or in the professional studies which are cited below. This work is focusing on the development of electromobility in the public transport in 23 Czech cities from 2001 to 2020 and will also focus on all electric traction vehicles (trams, trolleybuses and electric buses). Furthermore, the electric bus will be compared with alternative propulsion buses using multicriteria analysis (MCA). The main benefit of this work is the evaluation of the development of electromobility in urban public transport in Czech cities with regard to the fulfillment of the strategic objectives set out in the Green deal for Europe and a comparison of alternatives operating in public transport, especially the costs and emissions linked to the purchase of the vehicles and their operation.
Klíčová slova
elektromobilita, městská hromadná doprava, kalkulace, vývoj, investice, MCA
Klíčová slova v angličtině
electromobility, public city transport, calculation, development, investment, MCA
Zásady pro vypracování
Strategické dokumenty, jako je Zelená dohoda pro Evropu (Evropská komise, 2021), stanovují cíl snížit emise skleníkových plynů o 55 % do roku 2030 a do roku 2050 dosáhnout klimaticky neutrálních měst. Doprava je významným zdrojem emisí skleníkových plynů, jednou z cest dosažení těchto cílů v oblasti dopravy je podpora elektromobility na území měst. Tento bakalářský projekt se zaměřuje na elektromobilitu a její využití v městské hromadné dopravě (dále jen "MHD") ve městech České republiky.
Cílem práce je popsat vývoj a stávající stav v oblasti využívání elektrických vozidel (dále jen "EV") ve vozovém parku MHD českých měst s ohledem na naplnění výše uvedených strategických cílů, a dále diskutovat dopady zavádění elektrických autobusů pro provozovatele MHD a jejich srovnání s dalšími alternativami z pohledu různých kritérií (ekonomických, technických a environmentálních). Jde konkrétně o tyto alternativy - starší naftový autobus, moderní naftový autobus, elektrický autobus a autobus s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).
K naplnění cíle práce budou využita data dostupná z odborných studií a informace o EV v dopravních podnicích měst ČR, které jsou publikovány ve výročních zprávách Sdružení dopravních podniků ČR. Práce se bude věnovat vývoji elektromobility v MHD ve 23 českých městech od roku 2001 do roku 2019 a zaměří se na všechna vozidla s elektrickou trakcí (tramvaje, trolejbusy a elektrobusy). Dále bude srovnán elektrický autobus s autobusy na alternativní pohon za použití multikriteriální analýzy (MCA). Hlavním přínosem práce je zhodnocení vývoje elektromobility MHD v českých městech s ohledem na naplnění strategických cílů stanovených v Zelené dohodě pro Evropu a srovnání využívaných alternativ v MHD, především nákladů a emisí spojených s jejich pořízením a provozem.
Zásady pro vypracování
Strategické dokumenty, jako je Zelená dohoda pro Evropu (Evropská komise, 2021), stanovují cíl snížit emise skleníkových plynů o 55 % do roku 2030 a do roku 2050 dosáhnout klimaticky neutrálních měst. Doprava je významným zdrojem emisí skleníkových plynů, jednou z cest dosažení těchto cílů v oblasti dopravy je podpora elektromobility na území měst. Tento bakalářský projekt se zaměřuje na elektromobilitu a její využití v městské hromadné dopravě (dále jen "MHD") ve městech České republiky.
Cílem práce je popsat vývoj a stávající stav v oblasti využívání elektrických vozidel (dále jen "EV") ve vozovém parku MHD českých měst s ohledem na naplnění výše uvedených strategických cílů, a dále diskutovat dopady zavádění elektrických autobusů pro provozovatele MHD a jejich srovnání s dalšími alternativami z pohledu různých kritérií (ekonomických, technických a environmentálních). Jde konkrétně o tyto alternativy - starší naftový autobus, moderní naftový autobus, elektrický autobus a autobus s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).
K naplnění cíle práce budou využita data dostupná z odborných studií a informace o EV v dopravních podnicích měst ČR, které jsou publikovány ve výročních zprávách Sdružení dopravních podniků ČR. Práce se bude věnovat vývoji elektromobility v MHD ve 23 českých městech od roku 2001 do roku 2019 a zaměří se na všechna vozidla s elektrickou trakcí (tramvaje, trolejbusy a elektrobusy). Dále bude srovnán elektrický autobus s autobusy na alternativní pohon za použití multikriteriální analýzy (MCA). Hlavním přínosem práce je zhodnocení vývoje elektromobility MHD v českých městech s ohledem na naplnění strategických cílů stanovených v Zelené dohodě pro Evropu a srovnání využívaných alternativ v MHD, především nákladů a emisí spojených s jejich pořízením a provozem.
Seznam doporučené literatury
Aber, J. (2016). Electric bus analysis for new york city transit. Columbia University. Dostupné 13. 4. 2021 z: http://www.columbia.edu/ ja3041/Electric%20Bus%20Analysis%20for%20NYC%20Transit%20by%20J%20Aber%20Columbia%20University%20-%20May%202016.pdf
Bi, Z., Keoleian, G. A., a Ersal, T. (2018). Wireless charger deployment for an electric bus network: A multi-objective life cycle optimization. Applied Energy, 225, 1090-1101. DOI: 10.1016/j.apenergy.2018.05.070
Dahlgren, S., a Ammenberg, J. (2021). Sustainability Assessment of Public Transport, Part II-Applying a Multi-Criteria Assessment Method to Compare Different Bus Technologies. Sustainability 2021, 13, 1273, DOI: 10.3390/su13031273
Evropská komise (2019): Zelená dohoda pro Evropu. [Sdělení komise COM(2019) 640 final.] Dostupné 9. 6. 2021 z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:52019DC0640&from=EN.
Gallet, M., Massier, T., a Hamacher, T. (2018). Estimation of the energy demand of electric buses based on real-world data for large-scale public transport networks. Applied energy, 230, 344-356. DOI: 10.1016/j.apenergy.2018.08.086
Hradílek, Z., a Krejčí, P. (2003). Metody multikriteriální analýzy. AT&P Journal, (3), 3.
Kivekäs, K., VepsäläInen, J., a Tammi, K. (2018). Stochastic driving cycle synthesis for analyzing the energy consumption of a battery electric bus. IEEE Access, 6, 55586-55598. DOI: 10.1109/ACCESS.2018.2871574.
Ministerstvo životního prostředí (2021). Studie o vývoji dopravy z hlediska životního prostředí v ČR. Dostupné 25. 4. 2021 z: https://www.mzp.cz/cz/doprava#studie_vyvoj_dopravy
Pelletier, S., Jabali, O., Mendoza, J. E., a Laporte, G. (2019). The electric bus fleet transition problem. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 109, 174-193. DOI: 10.1016/j.trc.2019.10.012
Sdružení dopravních podniků ČR (2021). Výroční zpráva 2019. Dostupné 15. 4. 2021 z: https://www.sdp-cr.cz/uploads/_web/vyrocni-zpravy/vz2019.pdf
Seznam doporučené literatury
Aber, J. (2016). Electric bus analysis for new york city transit. Columbia University. Dostupné 13. 4. 2021 z: http://www.columbia.edu/ ja3041/Electric%20Bus%20Analysis%20for%20NYC%20Transit%20by%20J%20Aber%20Columbia%20University%20-%20May%202016.pdf
Bi, Z., Keoleian, G. A., a Ersal, T. (2018). Wireless charger deployment for an electric bus network: A multi-objective life cycle optimization. Applied Energy, 225, 1090-1101. DOI: 10.1016/j.apenergy.2018.05.070
Dahlgren, S., a Ammenberg, J. (2021). Sustainability Assessment of Public Transport, Part II-Applying a Multi-Criteria Assessment Method to Compare Different Bus Technologies. Sustainability 2021, 13, 1273, DOI: 10.3390/su13031273
Evropská komise (2019): Zelená dohoda pro Evropu. [Sdělení komise COM(2019) 640 final.] Dostupné 9. 6. 2021 z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:52019DC0640&from=EN.
Gallet, M., Massier, T., a Hamacher, T. (2018). Estimation of the energy demand of electric buses based on real-world data for large-scale public transport networks. Applied energy, 230, 344-356. DOI: 10.1016/j.apenergy.2018.08.086
Hradílek, Z., a Krejčí, P. (2003). Metody multikriteriální analýzy. AT&P Journal, (3), 3.
Kivekäs, K., VepsäläInen, J., a Tammi, K. (2018). Stochastic driving cycle synthesis for analyzing the energy consumption of a battery electric bus. IEEE Access, 6, 55586-55598. DOI: 10.1109/ACCESS.2018.2871574.
Ministerstvo životního prostředí (2021). Studie o vývoji dopravy z hlediska životního prostředí v ČR. Dostupné 25. 4. 2021 z: https://www.mzp.cz/cz/doprava#studie_vyvoj_dopravy
Pelletier, S., Jabali, O., Mendoza, J. E., a Laporte, G. (2019). The electric bus fleet transition problem. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 109, 174-193. DOI: 10.1016/j.trc.2019.10.012
Sdružení dopravních podniků ČR (2021). Výroční zpráva 2019. Dostupné 15. 4. 2021 z: https://www.sdp-cr.cz/uploads/_web/vyrocni-zpravy/vz2019.pdf