Pro specializované prodejny na bioprodukty je důležité porozumět zákazníkům, jaké mají motivátory ke koupi produktů v bio kvalitě a zda se o produktech informují. Ze studií vyplývá, že mezi jeden z nejdůležitějších faktorů pro nákup biopotravin patří cena, která se musí pohybovat v podobné úrovni jako konvenční produkty a dále také chuť. Mezi další významné motivátory patří ochrana životního prostředí, zdravý životní styl a kvalita produktů. Cílem práce je zjistit, jaké jsou faktory motivující zákazníky k nákupu biopotravin a zda se socio-demografické segmenty zákazníků liší v názorech na nákup biopotravin. Pro sběr dat bylo využito dotazníkové šetření přes Facebook stránky společnosti Country Life a letáků s odkazem na on-line dotazník pro obyvatele Prahy 2 a 4. Dotazníkového šetření se mohli účastnit lidé starší 15 let. Byly testovány jednotlivé faktory (motivy) ovlivňující nákup biopotravin. Následně byly testovány socio-demografické otázky, zdali se různé socio-demografické segmenty zákazníků liší v názorech na nákup biopotravin. Pro vyhodnocení výsledků byly použity testy Kruskal-Wallis test, Mann-Whitney test, Chí kvadrát nezávislosti a test ANOVA. Výsledky může využít společnost Country Life pro zjištění motivů k nákupu jejich produktů, od již stávajících zákazníků a jejich potencionálních zákazníků. Tyto informace je možno dále použít např. k marketingové činnosti společnosti. Výsledky mohou použít i jiné prodejny specializované na bioprodukty.
Anotace v angličtině
It is important for specialized stores for organic products to understand customers, what are their motivators to buy and whether customers are informed about the products. The studies show that one of the most important factors for buying organic food is the price, which must be at a similar level to conventional products, as well as the taste. Important motivators include environmental protection, healthy lifestyle and product quality. The aim of the thesis is to find out what are the factors motivating customers to buy organic food and whether the
socio-demographic segments of customers differ in their opinions about buying organic food. For data collection, a questionnaire was used via the Country Life Facebook page and leaflets with a link to an online questionnaire for residents of Prague 2 and 4. People over 15 years of age could participate in the questionnaire. Individual factors (motives) influencing the purchase of organic food were tested. Subsequently, socio-demographic questions were also tested, whether different socio-demographic segments of customers differ in their opinions on the purchase of organic food. Kruskal-Wallis test, Mann-Whitney test, Chi square of independence and ANOVA test were used to evaluate the results. The results can be used by Country Life to identify motives for purchasing their products, from existing customers as well as potential customers. This information can be further used, for example, for the company's marketing activities. The results can also be used by other stores specializing in organic products.
Organic food, consumer preferences, consumption of organic food, healthy food
Rozsah průvodní práce
86 s. (97 937 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Pro specializované prodejny na bioprodukty je důležité porozumět zákazníkům, jaké mají motivátory ke koupi produktů v bio kvalitě a zda se o produktech informují. Ze studií vyplývá, že mezi jeden z nejdůležitějších faktorů pro nákup biopotravin patří cena, která se musí pohybovat v podobné úrovni jako konvenční produkty a dále také chuť. Mezi další významné motivátory patří ochrana životního prostředí, zdravý životní styl a kvalita produktů. Cílem práce je zjistit, jaké jsou faktory motivující zákazníky k nákupu biopotravin a zda se socio-demografické segmenty zákazníků liší v názorech na nákup biopotravin. Pro sběr dat bylo využito dotazníkové šetření přes Facebook stránky společnosti Country Life a letáků s odkazem na on-line dotazník pro obyvatele Prahy 2 a 4. Dotazníkového šetření se mohli účastnit lidé starší 15 let. Byly testovány jednotlivé faktory (motivy) ovlivňující nákup biopotravin. Následně byly testovány socio-demografické otázky, zdali se různé socio-demografické segmenty zákazníků liší v názorech na nákup biopotravin. Pro vyhodnocení výsledků byly použity testy Kruskal-Wallis test, Mann-Whitney test, Chí kvadrát nezávislosti a test ANOVA. Výsledky může využít společnost Country Life pro zjištění motivů k nákupu jejich produktů, od již stávajících zákazníků a jejich potencionálních zákazníků. Tyto informace je možno dále použít např. k marketingové činnosti společnosti. Výsledky mohou použít i jiné prodejny specializované na bioprodukty.
Anotace v angličtině
It is important for specialized stores for organic products to understand customers, what are their motivators to buy and whether customers are informed about the products. The studies show that one of the most important factors for buying organic food is the price, which must be at a similar level to conventional products, as well as the taste. Important motivators include environmental protection, healthy lifestyle and product quality. The aim of the thesis is to find out what are the factors motivating customers to buy organic food and whether the
socio-demographic segments of customers differ in their opinions about buying organic food. For data collection, a questionnaire was used via the Country Life Facebook page and leaflets with a link to an online questionnaire for residents of Prague 2 and 4. People over 15 years of age could participate in the questionnaire. Individual factors (motives) influencing the purchase of organic food were tested. Subsequently, socio-demographic questions were also tested, whether different socio-demographic segments of customers differ in their opinions on the purchase of organic food. Kruskal-Wallis test, Mann-Whitney test, Chi square of independence and ANOVA test were used to evaluate the results. The results can be used by Country Life to identify motives for purchasing their products, from existing customers as well as potential customers. This information can be further used, for example, for the company's marketing activities. The results can also be used by other stores specializing in organic products.
Organic food, consumer preferences, consumption of organic food, healthy food
Zásady pro vypracování
Pro specializované prodejny na bioprodukty je důležité porozumět zákazníkům, jaké mají motivátory ke koupi a zda se zákazníci informují o produktech. Ze studií vyplívá, že mezi jeden z nejdůležitějších faktorů pro nákup biopotravin je cena, která se musí pohybovat v podobné úrovni jako konvenční produkty a dále také chuť. Mezi významné motivátory patří ochrana životního prostředí, zdravý životní styl a kvalita produktů. Cílem práce je zjistit, jaké faktory motivují zákazníky k nákupu biopotravin (např. cena, chuť, vliv na životní prostředí) a zda se socio-demografické segmenty zákazníků liší v názorech na nákup biopotravin. Pro sběr dat bude využito dotazníkové šetření přes Facebook stránky společnosti Country Life a letáků s odkazem na on-line dotazník pro obyvatele Prahy 2 a 4. Dotazníkového šetření se budou moci účastnit lidé v rozmezí 15 až 65 let. Testovat se budou jednotlivé faktory (motivy) ovlivňující nákup biopotravin, zda mají větší nebo menší vliv než ostatní. Následně bude také testováno, jestli se různé socio-demografické segmenty zákazníků liší v názorech na nákup biopotravin. Pro vyhodnocení výsledků bude použito např. Chí kvadrát test nezávislosti a test ANOVA. Výsledky bude moci využít společnost Country Life pro zjištění motivů k nákupu jejich produktů, a to pro různé segmenty stávajících, ale také potencionálních zákazníků. Tyto informace bude moci dále použít např. k marketingové činnosti společnosti. Výsledky budou moci použít i jiné prodejny specializované na bioprodukty.
Zásady pro vypracování
Pro specializované prodejny na bioprodukty je důležité porozumět zákazníkům, jaké mají motivátory ke koupi a zda se zákazníci informují o produktech. Ze studií vyplívá, že mezi jeden z nejdůležitějších faktorů pro nákup biopotravin je cena, která se musí pohybovat v podobné úrovni jako konvenční produkty a dále také chuť. Mezi významné motivátory patří ochrana životního prostředí, zdravý životní styl a kvalita produktů. Cílem práce je zjistit, jaké faktory motivují zákazníky k nákupu biopotravin (např. cena, chuť, vliv na životní prostředí) a zda se socio-demografické segmenty zákazníků liší v názorech na nákup biopotravin. Pro sběr dat bude využito dotazníkové šetření přes Facebook stránky společnosti Country Life a letáků s odkazem na on-line dotazník pro obyvatele Prahy 2 a 4. Dotazníkového šetření se budou moci účastnit lidé v rozmezí 15 až 65 let. Testovat se budou jednotlivé faktory (motivy) ovlivňující nákup biopotravin, zda mají větší nebo menší vliv než ostatní. Následně bude také testováno, jestli se různé socio-demografické segmenty zákazníků liší v názorech na nákup biopotravin. Pro vyhodnocení výsledků bude použito např. Chí kvadrát test nezávislosti a test ANOVA. Výsledky bude moci využít společnost Country Life pro zjištění motivů k nákupu jejich produktů, a to pro různé segmenty stávajících, ale také potencionálních zákazníků. Tyto informace bude moci dále použít např. k marketingové činnosti společnosti. Výsledky budou moci použít i jiné prodejny specializované na bioprodukty.
Seznam doporučené literatury
Basha, M. B., Mason, C., Shamsudin, M. F., Hussain, H. I., & Salem, M. A. (2015). Consumers attitude towards organic food. Procedia Economics and Finance, 31, 444-452.
Bruschi, V., Shershneva, K., Dolgopolova, I., Canavari, M., & Teuber, R. (2015). Consumer perception of organic food in emerging markets: evidence from Saint Petersburg, Russia. Agribusiness, 31(3), 414-432.
Bryła, P. (2016). Organic food consumption in Poland: Motives and barriers. Appetite, 105, 737-746.
Hjelmar, U. (2011). Consumers’ purchase of organic food products. A matter of convenience and reflexive practices. Appetite, 56(2), 336-344.
Kita P., Žambochová M., Kitová Mazalanová V. & Kita J. (2020). Spotrebiteľské správanie slovenských domácností v oblasti vybraných druhov potravín v kontexte spoločensky zodpovednej spotreby.
Rodman, S. O., Palmer, A. M., Zachary, D. A., Hopkins, L. C., & Surkan, P. J. (2014). "They Just Say Organic Food Is Healthier”: Perceptions of Healthy Food among Supermarket Shoppers in S outhwest B altimore. Culture, Agriculture, Food and Environment, 36(2), 83-92.
Singh, A., & Verma, P. (2017). Factors influencing Indian consumers' actual buying behaviour towards organic food products. Journal of cleaner production, 167, 473-483.
Zander, K., & Hamm, U. (2010). Consumer preferences for additional ethical attributes of organic food. Food quality and preference, 21(5), 495-503.
Seznam doporučené literatury
Basha, M. B., Mason, C., Shamsudin, M. F., Hussain, H. I., & Salem, M. A. (2015). Consumers attitude towards organic food. Procedia Economics and Finance, 31, 444-452.
Bruschi, V., Shershneva, K., Dolgopolova, I., Canavari, M., & Teuber, R. (2015). Consumer perception of organic food in emerging markets: evidence from Saint Petersburg, Russia. Agribusiness, 31(3), 414-432.
Bryła, P. (2016). Organic food consumption in Poland: Motives and barriers. Appetite, 105, 737-746.
Hjelmar, U. (2011). Consumers’ purchase of organic food products. A matter of convenience and reflexive practices. Appetite, 56(2), 336-344.
Kita P., Žambochová M., Kitová Mazalanová V. & Kita J. (2020). Spotrebiteľské správanie slovenských domácností v oblasti vybraných druhov potravín v kontexte spoločensky zodpovednej spotreby.
Rodman, S. O., Palmer, A. M., Zachary, D. A., Hopkins, L. C., & Surkan, P. J. (2014). "They Just Say Organic Food Is Healthier”: Perceptions of Healthy Food among Supermarket Shoppers in S outhwest B altimore. Culture, Agriculture, Food and Environment, 36(2), 83-92.
Singh, A., & Verma, P. (2017). Factors influencing Indian consumers' actual buying behaviour towards organic food products. Journal of cleaner production, 167, 473-483.
Zander, K., & Hamm, U. (2010). Consumer preferences for additional ethical attributes of organic food. Food quality and preference, 21(5), 495-503.