Tato bakalářská práce se zaměřuje na formu zřízení základní školy a její vliv na finanční gramotnost žáků devátých ročníků. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda forma zřízení základní školy je jedním z faktorů, který ovlivňuje vzdělávání finanční gramotnosti žáků devátých ročníků. Tento cíl byl doplněn o zjišťování vlivu typu základní školy na dosažné výsledky v rámci jednotlivých témat Standardů finanční gramotnosti (peníze, rozpočet domácnosti, schodek domácnosti a přebytek domácnosti). V této práci byly použity metody k dosažení cíle
v podobě vlastního kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření, které obsahuje otázky podle Standardů finanční gramotnosti pro druhé stupně základních škol. Hypotézy byly testovány pomocí testu pravděpodobnosti a Pearsonova 2 testu nezávislosti. I přestože výsledky testu ukázaly, že forma zřízení základní školy je jedním z faktorů, který ovlivňuje vzdělávání finanční gramotnosti, tak vliv byl velmi slabý. Tato práce je určena pro větší poznání tohoto tématu a jako podklad pro nové práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the form of primary school establishment and its impact on the financial literacy of ninth grade students. The main objective of the thesis was to find out whether the form of primary school establishment is one of the factors that affects the financial literacy education of ninth grade students. This objective was complemented by investigating the effect of the type of primary school on the achievement of each topic of the Financial Literacy Standards (money, household budget, household deficit and household
surplus). The methods used in this paper to achieve the objective were in the form of an in-house quantitative research through a questionnaire survey containing questions based on the Financial Literacy Standards for Secondary Primary Schools. Hypotheses were tested using the likelihood ratio test and Pearson's 2 test of independence. Although the test results showed that the form of primary school establishment is one of the factors that influence financial literacy education, the effect was very low. This paper is intended to provide a greater understanding of this topic and as a basis for new work.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, státní základní škola, soukromá základní škola, hodnocení, školní klima, alternativní škola, peníze, rozpočet domácnosti, přebytek a schodek domácího rozpočtu
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, public elementary school, private elementary school, evaluation, school climate, alternative school, money, household budget, household deficit and surplus
Rozsah průvodní práce
59 s. (90 210 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na formu zřízení základní školy a její vliv na finanční gramotnost žáků devátých ročníků. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda forma zřízení základní školy je jedním z faktorů, který ovlivňuje vzdělávání finanční gramotnosti žáků devátých ročníků. Tento cíl byl doplněn o zjišťování vlivu typu základní školy na dosažné výsledky v rámci jednotlivých témat Standardů finanční gramotnosti (peníze, rozpočet domácnosti, schodek domácnosti a přebytek domácnosti). V této práci byly použity metody k dosažení cíle
v podobě vlastního kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření, které obsahuje otázky podle Standardů finanční gramotnosti pro druhé stupně základních škol. Hypotézy byly testovány pomocí testu pravděpodobnosti a Pearsonova 2 testu nezávislosti. I přestože výsledky testu ukázaly, že forma zřízení základní školy je jedním z faktorů, který ovlivňuje vzdělávání finanční gramotnosti, tak vliv byl velmi slabý. Tato práce je určena pro větší poznání tohoto tématu a jako podklad pro nové práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the form of primary school establishment and its impact on the financial literacy of ninth grade students. The main objective of the thesis was to find out whether the form of primary school establishment is one of the factors that affects the financial literacy education of ninth grade students. This objective was complemented by investigating the effect of the type of primary school on the achievement of each topic of the Financial Literacy Standards (money, household budget, household deficit and household
surplus). The methods used in this paper to achieve the objective were in the form of an in-house quantitative research through a questionnaire survey containing questions based on the Financial Literacy Standards for Secondary Primary Schools. Hypotheses were tested using the likelihood ratio test and Pearson's 2 test of independence. Although the test results showed that the form of primary school establishment is one of the factors that influence financial literacy education, the effect was very low. This paper is intended to provide a greater understanding of this topic and as a basis for new work.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, státní základní škola, soukromá základní škola, hodnocení, školní klima, alternativní škola, peníze, rozpočet domácnosti, přebytek a schodek domácího rozpočtu
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, public elementary school, private elementary school, evaluation, school climate, alternative school, money, household budget, household deficit and surplus
Zásady pro vypracování
Základy finanční gramotnosti jsou od roku 2013 povinně zaneseny do osnov základních škol v podobě Standardů finanční gramotnosti. Některé formy zřízení základní školy mají finanční standardy začleněné ve školní osnově jako samostatný předmět a některé jako součást jiného předmětu. Cílem práce je zjistit, zda forma zřízení základní školy je jedním z faktorů, který ovlivňuje vzdělávání finanční gramotnosti žáků devátých ročníků. Výzkum bude uskutečněn na žácích devátých ročníků na vybraných základních školách v hlavním městě Praha. V této práci budou použity metody k dosažení cíle v podobě vlastního kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření, které bude obsahovat otázky podle standardů finanční gramotnosti pro druhé stupně základních škol. Byly stanoveny hypotézy, které budou testovány pomocí testu x2 nezávislosti. Studie, které se zabývají formou zřízení základní školy a jejího možného vlivu na finanční gramotnost žáků, se dosud neuskutečnily, a proto výsledky práce mohou rozšířit nynější studie zabývající se faktory ovlivňující finanční gramotnost a zároveň posloužit jako nástroj pro zlepšení kvality výuky v oblasti finanční gramotnosti zejména na těch školách, které se zúčastnily dotazníkového šetření.
Zásady pro vypracování
Základy finanční gramotnosti jsou od roku 2013 povinně zaneseny do osnov základních škol v podobě Standardů finanční gramotnosti. Některé formy zřízení základní školy mají finanční standardy začleněné ve školní osnově jako samostatný předmět a některé jako součást jiného předmětu. Cílem práce je zjistit, zda forma zřízení základní školy je jedním z faktorů, který ovlivňuje vzdělávání finanční gramotnosti žáků devátých ročníků. Výzkum bude uskutečněn na žácích devátých ročníků na vybraných základních školách v hlavním městě Praha. V této práci budou použity metody k dosažení cíle v podobě vlastního kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření, které bude obsahovat otázky podle standardů finanční gramotnosti pro druhé stupně základních škol. Byly stanoveny hypotézy, které budou testovány pomocí testu x2 nezávislosti. Studie, které se zabývají formou zřízení základní školy a jejího možného vlivu na finanční gramotnost žáků, se dosud neuskutečnily, a proto výsledky práce mohou rozšířit nynější studie zabývající se faktory ovlivňující finanční gramotnost a zároveň posloužit jako nástroj pro zlepšení kvality výuky v oblasti finanční gramotnosti zejména na těch školách, které se zúčastnily dotazníkového šetření.
Seznam doporučené literatury
Atkinson. A. & Messy, F. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions Vol. 15. ISSN: 20797117. DOI: 10.1787/20797117.
Belás, J. et al. (2016). Financial Literacy of Secondary School Students. Case Study from the Czech Republic and Slovakia. Economics & Sociology. 9(4), 191-206, ISSN: 2071-789X, DOI: 10.14254/2071-789X.2016/9-4/12.
Dronkers, J. & Robert, P. (2007). Differences in Scholastic Achievement of Public, Private Government-Dependent, and Private Independent Schools: A Cross-National Analysis. Politics of Education Association. 22(4), 541-577, DOI: 10.1177/0895904807307065.
Ergün, K. (2017). Financial literacy among university students: A study in eight European countries. International Journal of Consumer Studies. 42(1), 2-15, DOI: 10.1111/ijcs.12408.
Firli, A. (2017). Factors that Influence Financial Literacy: A Conceptual Framework. IOP Conference Seriees: Materials Science and Engineering. 180(2017), DOI: 10.1088/1757-899X/180/1/012254
Lichtenbergová, K. a Merunková, J. (2017). Finančně gramotná a podniková škola. Yourchance o.p.s. Dostupné 1.5.2021 z: http://www.fgdoskol.cz/wp-content/uploads/2018/11/Knizka_Financne-gramotna-a-podnikava-skola.pdf
Mandell, L. & Klein, S. L. (2009). The Impact of Financial Literacy Educaiton on Subsequent Financial Behaviour. Journal of Financial Counseling and Planning. 20(1), 10. Dostupné 20.4.2021 z: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2224231
Ministerstvo financí České republiky. (2017). Standard finanční gramotnosti. Praha. Dostupné 20.4.2021 z: https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/aktuality/2017/standard-financni-gramotnosti-29163
OECD (2011). Private schools: Who benefits? OECD Publishing PISA in Focus. 7, DOI: 10.1787/5k9h362mhtkd-en
OECD (2014). PISA 2012 Results: Students and Money (Volume VI): Financial Literacy Skills for the 21st Century. Paris: OECD Publishing. ISSBN: 978-92-64-20808-7. Dostupné 25.3.2021 z: http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-volume-vi.pdf
Opletalová, A. (2015). Financial Education and Financial Literacy in the Czech Education System. Procedia – Social and Behavioral Sciences. (171), 1176-1184, DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.229
Seznam doporučené literatury
Atkinson. A. & Messy, F. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions Vol. 15. ISSN: 20797117. DOI: 10.1787/20797117.
Belás, J. et al. (2016). Financial Literacy of Secondary School Students. Case Study from the Czech Republic and Slovakia. Economics & Sociology. 9(4), 191-206, ISSN: 2071-789X, DOI: 10.14254/2071-789X.2016/9-4/12.
Dronkers, J. & Robert, P. (2007). Differences in Scholastic Achievement of Public, Private Government-Dependent, and Private Independent Schools: A Cross-National Analysis. Politics of Education Association. 22(4), 541-577, DOI: 10.1177/0895904807307065.
Ergün, K. (2017). Financial literacy among university students: A study in eight European countries. International Journal of Consumer Studies. 42(1), 2-15, DOI: 10.1111/ijcs.12408.
Firli, A. (2017). Factors that Influence Financial Literacy: A Conceptual Framework. IOP Conference Seriees: Materials Science and Engineering. 180(2017), DOI: 10.1088/1757-899X/180/1/012254
Lichtenbergová, K. a Merunková, J. (2017). Finančně gramotná a podniková škola. Yourchance o.p.s. Dostupné 1.5.2021 z: http://www.fgdoskol.cz/wp-content/uploads/2018/11/Knizka_Financne-gramotna-a-podnikava-skola.pdf
Mandell, L. & Klein, S. L. (2009). The Impact of Financial Literacy Educaiton on Subsequent Financial Behaviour. Journal of Financial Counseling and Planning. 20(1), 10. Dostupné 20.4.2021 z: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2224231
Ministerstvo financí České republiky. (2017). Standard finanční gramotnosti. Praha. Dostupné 20.4.2021 z: https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/aktuality/2017/standard-financni-gramotnosti-29163
OECD (2011). Private schools: Who benefits? OECD Publishing PISA in Focus. 7, DOI: 10.1787/5k9h362mhtkd-en
OECD (2014). PISA 2012 Results: Students and Money (Volume VI): Financial Literacy Skills for the 21st Century. Paris: OECD Publishing. ISSBN: 978-92-64-20808-7. Dostupné 25.3.2021 z: http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-volume-vi.pdf
Opletalová, A. (2015). Financial Education and Financial Literacy in the Czech Education System. Procedia – Social and Behavioral Sciences. (171), 1176-1184, DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.229