Diplomová práce se zabývá problematikou postojů žáků druhého stupně základních škol vůči jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem práce je identifikovat příčiny kladných a záporných postojů žáků vůči jedincům s postižením. Výzkumným problémem je zjistit souvislost mezi postoji žáků a vybranými faktory jako jsou věk, pohlaví a osobní zkušenost. V teoretické části je provedena rešerše odborné literatury, zejména se jedná o rozbor faktorů ovlivňujících postoje a přístupy k osobám s postižením, o vymezení pojmu žák se speciálními vzdělávacími potřebami a o charakteristiku probíhající inkluze v České republice. Empirická část popisuje kvantitativní šetření, realizované na výzkumném vzorku žáků 6. a 9. ročníků vybraných základních škol Královéhradeckého kraje. Data jsou získána pomocí nestandardizovaného dotazníku a vyhodnocena zejména nástroji induktivní statistiky. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issues of attitudes of the primary school students in presence of individuals with special educational needs. The aim of the thesis is to identify the causes of positive and negative attitudes of pupils´ towards individuals with the disorders. The part of the research is to find a link between pupils´ attitudes and selected factors such as age, gender and personal experience. The research of professional literature is carried out in the theoretical part of the thesis, and it particularly provides analyses of factors affecting the attitudes and approaches to people with disabilities, a description of the definition "a pupil with the special educational needs" and the characteristics of the ongoing inclusion in the Czech Republic region. The empirical part describes a quantitative survey carried out throughout the research sample of pupils attending the 6th and 9th grades of selected primary schools in the Hradec Králové region. The information details are obtained by
non-standardized questionnaire, and they are evaluated mainly by inductive statistics tools. The specific conclusions and recommendations for the special pedagogical practice are included in the thesis.
Klíčová slova
žák se speciálními vzdělávacími potřebami, přístupy společnosti k lidem s postižením, inkluze, postoje
Klíčová slova v angličtině
a pupil with the special educational needs, approach of society to people with disabilities, inclusion, attitudes
Rozsah průvodní práce
95 s. (181 717 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou postojů žáků druhého stupně základních škol vůči jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem práce je identifikovat příčiny kladných a záporných postojů žáků vůči jedincům s postižením. Výzkumným problémem je zjistit souvislost mezi postoji žáků a vybranými faktory jako jsou věk, pohlaví a osobní zkušenost. V teoretické části je provedena rešerše odborné literatury, zejména se jedná o rozbor faktorů ovlivňujících postoje a přístupy k osobám s postižením, o vymezení pojmu žák se speciálními vzdělávacími potřebami a o charakteristiku probíhající inkluze v České republice. Empirická část popisuje kvantitativní šetření, realizované na výzkumném vzorku žáků 6. a 9. ročníků vybraných základních škol Královéhradeckého kraje. Data jsou získána pomocí nestandardizovaného dotazníku a vyhodnocena zejména nástroji induktivní statistiky. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the issues of attitudes of the primary school students in presence of individuals with special educational needs. The aim of the thesis is to identify the causes of positive and negative attitudes of pupils´ towards individuals with the disorders. The part of the research is to find a link between pupils´ attitudes and selected factors such as age, gender and personal experience. The research of professional literature is carried out in the theoretical part of the thesis, and it particularly provides analyses of factors affecting the attitudes and approaches to people with disabilities, a description of the definition "a pupil with the special educational needs" and the characteristics of the ongoing inclusion in the Czech Republic region. The empirical part describes a quantitative survey carried out throughout the research sample of pupils attending the 6th and 9th grades of selected primary schools in the Hradec Králové region. The information details are obtained by
non-standardized questionnaire, and they are evaluated mainly by inductive statistics tools. The specific conclusions and recommendations for the special pedagogical practice are included in the thesis.
Klíčová slova
žák se speciálními vzdělávacími potřebami, přístupy společnosti k lidem s postižením, inkluze, postoje
Klíčová slova v angličtině
a pupil with the special educational needs, approach of society to people with disabilities, inclusion, attitudes
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou postojů žáků druhého stupně základních škol vůči jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem práce bude identifikovat příčiny kladných a záporných postojů žáků vůči jedincům s postižením. Výzkumným problémem bude zjistit souvislost mezi postoji žáků a vybranými faktory jako jsou věk, pohlaví a osobní zkušenost. V teoretické části bude provedena rešerše odborné literatury, zejména se bude jednat o rozbor příčin postojů a přístupů k osobám s postižením, o vymezení pojmu žák se speciálními vzdělávacími potřebami a o charakteristiku probíhající inkluze v České republice. Empirická část bude popisovat kvantitativní šetření, realizované na výzkumném vzorku cca 80 žáků 6. ročníku a cca 80 žáků 9. ročníku vybraných základních škol Královéhradeckého kraje. Data budou získána pomocí nestandardizovaného dotazníku a vyhodnocena zejména nástroji induktivní statistiky. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou postojů žáků druhého stupně základních škol vůči jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem práce bude identifikovat příčiny kladných a záporných postojů žáků vůči jedincům s postižením. Výzkumným problémem bude zjistit souvislost mezi postoji žáků a vybranými faktory jako jsou věk, pohlaví a osobní zkušenost. V teoretické části bude provedena rešerše odborné literatury, zejména se bude jednat o rozbor příčin postojů a přístupů k osobám s postižením, o vymezení pojmu žák se speciálními vzdělávacími potřebami a o charakteristiku probíhající inkluze v České republice. Empirická část bude popisovat kvantitativní šetření, realizované na výzkumném vzorku cca 80 žáků 6. ročníku a cca 80 žáků 9. ročníku vybraných základních škol Královéhradeckého kraje. Data budou získána pomocí nestandardizovaného dotazníku a vyhodnocena zejména nástroji induktivní statistiky. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M., & Vítková, M. (2012). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VI. Brno: Paido.
Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada.
Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
Pančocha, k., & Vítková, M. (2013). Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Brno: Paido.
Pipeková, J., Vítková , M., & Bartoňová , M. (2014). Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita.
Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.
Vomáčková, H. (2015). Výzkumný pohled na inkluzi a její determinanty. Ústí nad Labem: UJEP.
Zilcher, L., & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M., & Vítková, M. (2012). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VI. Brno: Paido.
Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada.
Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
Pančocha, k., & Vítková, M. (2013). Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Brno: Paido.
Pipeková, J., Vítková , M., & Bartoňová , M. (2014). Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita.
Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.
Vomáčková, H. (2015). Výzkumný pohled na inkluzi a její determinanty. Ústí nad Labem: UJEP.
Zilcher, L., & Svoboda, Z. (2019). Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada.