Cílem diplomové práce je ověření efektivity metod dramatické výchovy při vyučování prvouky na 1. stupni základní školy. Teoretická část se zabývá definováním dramatické výchovy, cíli, obsahem, postavením v současném kurikulu, osobností pedagoga a rozborem metod dramatické výchovy. V praktické části jsou porovnány výsledky výuky dvou tříd pomocí didaktických testů, kdy jedna třída byla odučena pomocí metod dramatické výchovy a druhá tradičním frontálním vyučováním. V každé třídě bylo na výuce přítomno 11 žáků, celkem se experimentu zúčastnilo 22 respondentů. Získaná data byla analyzována prostřednictvím metod deskriptivní a induktivní statistiky. Žáci z experimentální skupiny dosahovali v rámci posttestu významně vyššího skóre. Efekt aplikace dramatické výchovy byl dlouhodobý.
Anotace v angličtině
The main aim of the diploma thesis is to find out the effectivity of dramatic education on the first level of elementary schools. The theoretical part is focused on the definition of basic terms like dramatic education, dramatic aims, the curriculum, the personality of teachers and others. The other part of diploma thesis is concerned to comparison of control and experimental group. The dramatic education as independent variable was applied in the experimental group. Every group consisted of 11 pupils, together was analyzed data from 22 pupils. The obtained data were analyzed through descriptive and inferential statistical methods. The pupils from experimental group achieved statistically significant higher score. The effect of dramatic education was significant through also long-termed.
Klíčová slova
dramatická výchova, metody dramatické výchovy, cíl dramatické výchovy, žák, učitel, vyučování, didaktický test
Klíčová slova v angličtině
drama education, drama education methods, drama education objectives, pupil, teacher, teaching, didactic test
Rozsah průvodní práce
69 s. (118 677 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je ověření efektivity metod dramatické výchovy při vyučování prvouky na 1. stupni základní školy. Teoretická část se zabývá definováním dramatické výchovy, cíli, obsahem, postavením v současném kurikulu, osobností pedagoga a rozborem metod dramatické výchovy. V praktické části jsou porovnány výsledky výuky dvou tříd pomocí didaktických testů, kdy jedna třída byla odučena pomocí metod dramatické výchovy a druhá tradičním frontálním vyučováním. V každé třídě bylo na výuce přítomno 11 žáků, celkem se experimentu zúčastnilo 22 respondentů. Získaná data byla analyzována prostřednictvím metod deskriptivní a induktivní statistiky. Žáci z experimentální skupiny dosahovali v rámci posttestu významně vyššího skóre. Efekt aplikace dramatické výchovy byl dlouhodobý.
Anotace v angličtině
The main aim of the diploma thesis is to find out the effectivity of dramatic education on the first level of elementary schools. The theoretical part is focused on the definition of basic terms like dramatic education, dramatic aims, the curriculum, the personality of teachers and others. The other part of diploma thesis is concerned to comparison of control and experimental group. The dramatic education as independent variable was applied in the experimental group. Every group consisted of 11 pupils, together was analyzed data from 22 pupils. The obtained data were analyzed through descriptive and inferential statistical methods. The pupils from experimental group achieved statistically significant higher score. The effect of dramatic education was significant through also long-termed.
Klíčová slova
dramatická výchova, metody dramatické výchovy, cíl dramatické výchovy, žák, učitel, vyučování, didaktický test
Klíčová slova v angličtině
drama education, drama education methods, drama education objectives, pupil, teacher, teaching, didactic test
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana 5D/2019 a bude dbát na její dodržování. Na základě prostudované odborné literatury vypracuje teoretickou část práce. V ní se zaměří na metody dramatické výchovy a její využití ve výuce prvouky na 1. stupni základních škol. V podkapitole se zaměří na terminologii pedagogického experimentu. V praktické části studentka navrhne a realizuje výuku prvouky za využití metod dramatické výchovy, ověří a vyhodnotí za pomoci didaktických testů.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana 5D/2019 a bude dbát na její dodržování. Na základě prostudované odborné literatury vypracuje teoretickou část práce. V ní se zaměří na metody dramatické výchovy a její využití ve výuce prvouky na 1. stupni základních škol. V podkapitole se zaměří na terminologii pedagogického experimentu. V praktické části studentka navrhne a realizuje výuku prvouky za využití metod dramatické výchovy, ověří a vyhodnotí za pomoci didaktických testů.
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Josef, 2008. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1865-1.
MACHKOVÁ, Eva, 2007. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky. ISBN 978-80-7331-089-9.
MACHKOVÁ, Eva, 2018. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. ISBN 978-80-7068-317-0.
BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu. ISBN 80-7068-070-9.
GAVORA, Peter, 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav, 1999. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido. ISBN 80-85931-68-0.
PODROUŽEK, Ladislav, 2013. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 80-86473-45-7.
Seznam doporučené literatury
VALENTA, Josef, 2008. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1865-1.
MACHKOVÁ, Eva, 2007. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky. ISBN 978-80-7331-089-9.
MACHKOVÁ, Eva, 2018. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. ISBN 978-80-7068-317-0.
BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu. ISBN 80-7068-070-9.
GAVORA, Peter, 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav, 1999. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido. ISBN 80-85931-68-0.
PODROUŽEK, Ladislav, 2013. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 80-86473-45-7.