Diplomová práce "Podpora rozvoje nadaných žáků v homogenní třídě na základní škole" pojednává o problematice zařazení žáků s nadáním do běžné třídy základní školy. Žáci se účastní výzkumu během jednoho školního roku základní školy. Jedná se o žáky základní a mateřské školy Klíč s. r. o. v České Lípě. Škola byla vybrána pro její technickou vybavenost a přístup k inovativním metodám vzdělávání. Teoretická část je věnována problematice nadání žáků v běžné třídě a jejich identifikaci. Řeší se dopady nadání na běžný život v kolektivu. Praktická část se zaměřuje na možné metody výuky nadaných žáků. Řeší se užití informačních a komunikačních technologií v běžné třídě mimo hodiny informatiky. Hledají se odpovědi na otázky, zda mohou informační technologie sloužit k zapojení nadaných žáků do kolektivu, zda mohou sloužit k rozvoji a případné kompenzaci slabých stránek těchto dětí. Na závěr se vyhodnocuje rozvoj kompetencí jednotlivých subjektů. Zda se u jednotlivců projevuje progres, stagnace či regres v dosud získaných schopnostech a dovednostech. Závěr také obsahuje porovnání působení konkrétních vyučovacích metod mezi zkoumanými subjekty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Support for the development of talent of two pupils in one class"
"Support for the development of gifted pupils in a homogeneous class at primary school" deals with the issue of placing pupils with talent in a regular class of elementary school. Pupils participate in the research during one school year of primary school. These are pupils of the primary and nursery school Klíč s. r. o. in Česká Lípa. The school was chosen for its technical equipment and access to innovative methods of education. The theoretical part is devoted to the issue of talent of pupils in a regular class and their identification. The impact of talent on everyday life in a group is addressed. The practical part focuses on possible methods of teaching gifted pupils. The use of information and communication technologies in a regular classroom outside of computer science lessons is addressed. Answers are sought to the questions of whether information technologies can serve to involve gifted pupils in a collective, whether they can serve to develop and possibly compensate for the weaknesses of these children. Finally, the development of competences of individual subjects is evaluated. Whether individuals show progress, stagnation or regression in the abilities and skills acquired so far. The conclusion also includes a comparison of the effects of specific teaching methods among the examined subjects.
Klíčová slova
Nadaní žáci, informační a komunikační technologie, metody vyučování, homogenní skupina, anamnéza, metodologie
Klíčová slova v angličtině
Gifted pupils, information and communication technologies, teaching methods, homogeneous group, medical history, methodology.
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Podpora rozvoje nadaných žáků v homogenní třídě na základní škole" pojednává o problematice zařazení žáků s nadáním do běžné třídy základní školy. Žáci se účastní výzkumu během jednoho školního roku základní školy. Jedná se o žáky základní a mateřské školy Klíč s. r. o. v České Lípě. Škola byla vybrána pro její technickou vybavenost a přístup k inovativním metodám vzdělávání. Teoretická část je věnována problematice nadání žáků v běžné třídě a jejich identifikaci. Řeší se dopady nadání na běžný život v kolektivu. Praktická část se zaměřuje na možné metody výuky nadaných žáků. Řeší se užití informačních a komunikačních technologií v běžné třídě mimo hodiny informatiky. Hledají se odpovědi na otázky, zda mohou informační technologie sloužit k zapojení nadaných žáků do kolektivu, zda mohou sloužit k rozvoji a případné kompenzaci slabých stránek těchto dětí. Na závěr se vyhodnocuje rozvoj kompetencí jednotlivých subjektů. Zda se u jednotlivců projevuje progres, stagnace či regres v dosud získaných schopnostech a dovednostech. Závěr také obsahuje porovnání působení konkrétních vyučovacích metod mezi zkoumanými subjekty.
Anotace v angličtině
The diploma thesis "Support for the development of talent of two pupils in one class"
"Support for the development of gifted pupils in a homogeneous class at primary school" deals with the issue of placing pupils with talent in a regular class of elementary school. Pupils participate in the research during one school year of primary school. These are pupils of the primary and nursery school Klíč s. r. o. in Česká Lípa. The school was chosen for its technical equipment and access to innovative methods of education. The theoretical part is devoted to the issue of talent of pupils in a regular class and their identification. The impact of talent on everyday life in a group is addressed. The practical part focuses on possible methods of teaching gifted pupils. The use of information and communication technologies in a regular classroom outside of computer science lessons is addressed. Answers are sought to the questions of whether information technologies can serve to involve gifted pupils in a collective, whether they can serve to develop and possibly compensate for the weaknesses of these children. Finally, the development of competences of individual subjects is evaluated. Whether individuals show progress, stagnation or regression in the abilities and skills acquired so far. The conclusion also includes a comparison of the effects of specific teaching methods among the examined subjects.
Klíčová slova
Nadaní žáci, informační a komunikační technologie, metody vyučování, homogenní skupina, anamnéza, metodologie
Klíčová slova v angličtině
Gifted pupils, information and communication technologies, teaching methods, homogeneous group, medical history, methodology.
Zásady pro vypracování
Práce pojednává o problematice zařazení žáků s nadáním do běžné třídy základní školy. Žáci se účastní výzkumu během jednoho školního roku, navštěvují první stupeň základní školy. Konkrétní školabyla vybrána pro její technickou vybavenost a přístup k inovativním metodám vzdělávání. Předpokládá se výběr dvou žáků, kteří navštěvují konkrétní třídu. K zapojení žáků do kolektivu a rozvoji jejich slabých i silných stránek budou využity informační a komunikační technologie mimo hodiny informatiky a další vybrané metody výuky. Bude se jednat o kvalitativní, deskriptivní výzkum za spolupráce rodin, školy a pedagogicko-psychologické poradny.
Teoretická část:
Nadané dítě, jeho identifikace.
Nadání vs. inteligence.
Odlišné fungování mozku, rysy osobnosti ND.
Reálné dopady nadání.
Potřeby učitele vs. potřeby nadaného žáka při výuce i mimo ni.
Míra spolupráce pedagogicko-psychologické poradny.
Co spojuje nadané děti a děti s SPU v běžné základní škole.
Nadané dítě v sociálním systému.
Rozvoj jedince s nadáním.
Možnosti využití ICT při práci s nadanými žáky.
Prakticko - výzkumná část
1. Cíle a organizace výzkumu
- Cíle - Volba a charakteristika výzkumné metody - Volba subjektů
Metodologie výzkumu 1. část;
- Diagnostické testy z PPP - Osobní anamnéza - školní anamnéza - Rozhovor s učiteli, rodiči a PP
3. Metodologie výzkumu 2. část - metody výuky s ICT
4. Výstupní rozhovory
5. Vyhodnocení a interpretace výsledků
Cílem práce je zjistit, jaký vliv má přítomnost dvou nadaných žáků ve třídě na samotné nadané žáky. Zda nadané žáky metody vzdělávání použité ve výuce rozvíjí v jejich silných i slabých stránkách a zapojují je do sociální skupiny dané třídy. Přičemž jsou využity metody práce s ICT
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 5D/2019 a bude dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce
Zásady pro vypracování
Práce pojednává o problematice zařazení žáků s nadáním do běžné třídy základní školy. Žáci se účastní výzkumu během jednoho školního roku, navštěvují první stupeň základní školy. Konkrétní školabyla vybrána pro její technickou vybavenost a přístup k inovativním metodám vzdělávání. Předpokládá se výběr dvou žáků, kteří navštěvují konkrétní třídu. K zapojení žáků do kolektivu a rozvoji jejich slabých i silných stránek budou využity informační a komunikační technologie mimo hodiny informatiky a další vybrané metody výuky. Bude se jednat o kvalitativní, deskriptivní výzkum za spolupráce rodin, školy a pedagogicko-psychologické poradny.
Teoretická část:
Nadané dítě, jeho identifikace.
Nadání vs. inteligence.
Odlišné fungování mozku, rysy osobnosti ND.
Reálné dopady nadání.
Potřeby učitele vs. potřeby nadaného žáka při výuce i mimo ni.
Míra spolupráce pedagogicko-psychologické poradny.
Co spojuje nadané děti a děti s SPU v běžné základní škole.
Nadané dítě v sociálním systému.
Rozvoj jedince s nadáním.
Možnosti využití ICT při práci s nadanými žáky.
Prakticko - výzkumná část
1. Cíle a organizace výzkumu
- Cíle - Volba a charakteristika výzkumné metody - Volba subjektů
Metodologie výzkumu 1. část;
- Diagnostické testy z PPP - Osobní anamnéza - školní anamnéza - Rozhovor s učiteli, rodiči a PP
3. Metodologie výzkumu 2. část - metody výuky s ICT
4. Výstupní rozhovory
5. Vyhodnocení a interpretace výsledků
Cílem práce je zjistit, jaký vliv má přítomnost dvou nadaných žáků ve třídě na samotné nadané žáky. Zda nadané žáky metody vzdělávání použité ve výuce rozvíjí v jejich silných i slabých stránkách a zapojují je do sociální skupiny dané třídy. Přičemž jsou využity metody práce s ICT
Studentka se podrobně seznámí se směrnicemi děkana 5D/2019 a bude dbát na jejich dodržování. Prostuduje odbornou literaturu a další zdroje a na jejich podkladě vypracuje teoretickou část práce
Seznam doporučené literatury
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5089-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
STEHLÍKOVÁ, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
CIHELKOVÁ, Jana. Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1248-5.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
Seznam doporučené literatury
MUDRÁK, Jiří. Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5089-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
STEHLÍKOVÁ, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
CIHELKOVÁ, Jana. Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1248-5.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.