Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání žáků s SPU v běžných ZŠ a v alternativních školách. Je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. Teoretická část je tvořena čtyřmi kapitolami zabývající se SPU, vzděláváním žáků s SPU, ZŠ a alternativními směry ve vzdělávání. Praktickou neboli výzkumnou část tvoří pátá kapitola této práce. Ta porovnává přístupy k žákům s dyslexií v běžných ZŠ a ZŠ s montessoriovskou pedagogikou. Výzkum proběhl metodou pozorování a strukturovaných rozhovorů s pedagogy a žáky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis focuses on the issue of the education of pupils with specific learning disabilities in mainstream elementary schools and alternative schools. It is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part consists of four chapters dealing with the specific learning disabilities, the education of pupils with specific learning disabilities, primary school and alternative directions in education. The practical, or research, part is the fifth chapter of this work. The practical part compares approaches to pupils with dyslexia in mainstream elementary schools and elementary schools with Montessorio pedagogy. The research was carried out through observation and structured interviews with educators and pupils.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, alternativní školy, dyslexie, montessoriovská pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, alternative directions in education, dyslexia, Montessorio pedagogy
Rozsah průvodní práce
71 s. (125 575 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání žáků s SPU v běžných ZŠ a v alternativních školách. Je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. Teoretická část je tvořena čtyřmi kapitolami zabývající se SPU, vzděláváním žáků s SPU, ZŠ a alternativními směry ve vzdělávání. Praktickou neboli výzkumnou část tvoří pátá kapitola této práce. Ta porovnává přístupy k žákům s dyslexií v běžných ZŠ a ZŠ s montessoriovskou pedagogikou. Výzkum proběhl metodou pozorování a strukturovaných rozhovorů s pedagogy a žáky.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis focuses on the issue of the education of pupils with specific learning disabilities in mainstream elementary schools and alternative schools. It is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part consists of four chapters dealing with the specific learning disabilities, the education of pupils with specific learning disabilities, primary school and alternative directions in education. The practical, or research, part is the fifth chapter of this work. The practical part compares approaches to pupils with dyslexia in mainstream elementary schools and elementary schools with Montessorio pedagogy. The research was carried out through observation and structured interviews with educators and pupils.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, alternativní školy, dyslexie, montessoriovská pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Specific learning disabilities, alternative directions in education, dyslexia, Montessorio pedagogy
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na přístupy pedagogů běžných základních škol a alternativních škol k žákům se specifickými poruchami učení. V teoretické části se práce zabývá popisem klíčových pojmů jako jsou alternativní školy, specifické poruchy, edukace žáků se specifickými poruchami učení či podpůrná opatření. Cílem praktické části je komparace pedagogických přístupů k žákům se specifickými poruchami učení v běžné a alternativní škole a zjištění vlivu těchto přístupů na školní úspěšnost žáků se specifickými poruchami učení. Výzkum bude proveden formou kvalitativního výzkumu za pomoci pozorování a rozhovorů s pedagogickými pracovníky v běžných a alternativních školách.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na přístupy pedagogů běžných základních škol a alternativních škol k žákům se specifickými poruchami učení. V teoretické části se práce zabývá popisem klíčových pojmů jako jsou alternativní školy, specifické poruchy, edukace žáků se specifickými poruchami učení či podpůrná opatření. Cílem praktické části je komparace pedagogických přístupů k žákům se specifickými poruchami učení v běžné a alternativní škole a zjištění vlivu těchto přístupů na školní úspěšnost žáků se specifickými poruchami učení. Výzkum bude proveden formou kvalitativního výzkumu za pomoci pozorování a rozhovorů s pedagogickými pracovníky v běžných a alternativních školách.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, Jiří ŠKODA, Zdeněk SVOBODA a Ladislav ZILCHER, 2014. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-792-7.
VALENTA, Milan, Lenka KREJČOVÁ a Bibiána HLEBOVÁ. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-271-0621-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-271-0095-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN isbn978-80-262-0875-4.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0645-3.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ, 2015. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti?: určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Praha: nakladatelství D H. ISBN 978-80-87295-18-2.
POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Vyd. 5. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-931-6.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-071-5.
ANDERLIK, Lore. Jedna cesta pro všechny!: život s Montessori : Montessri terapie a léčebná pedagogika v praxi. Přeložil Irena MARUŠINCOVÁ. Praha: Montessori ČR, 2019. ISBN 978-80-906627-5-9.
KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.
PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, Jiří ŠKODA, Zdeněk SVOBODA a Ladislav ZILCHER, 2014. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-792-7.
VALENTA, Milan, Lenka KREJČOVÁ a Bibiána HLEBOVÁ. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-271-0621-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-271-0095-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN isbn978-80-262-0875-4.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0645-3.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ, 2015. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti?: určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Praha: nakladatelství D H. ISBN 978-80-87295-18-2.
POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Vyd. 5. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-931-6.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-071-5.
ANDERLIK, Lore. Jedna cesta pro všechny!: život s Montessori : Montessri terapie a léčebná pedagogika v praxi. Přeložil Irena MARUŠINCOVÁ. Praha: Montessori ČR, 2019. ISBN 978-80-906627-5-9.
KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.
PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2